H Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση σε πίεση - Συνέντευξη του Μαρίνου Ανδρέα στη Γνώμη

Η ΤΕΧΝΙΚΗ  ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ  ΣΕ ΠΙΕΣΗ - Συνέντευξη του Μαρίνου Ανδρέα (Γεν. Γραμματέας της Α ΕΛΜΕ  Δωδεκανήσου).
-Ποια είναι η άποψη σας για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση;
Απάντηση.
Η Τεχνική-Επαγγελματική εκπαίδευση αποτελεί ένα σημαντικό παράγοντα ανάπτυξης μιας περιοχής και γενικότερα μιας χώρας.  Δυστυχώς τα τελευταία χρόνια, μετά από συνεχείς πειραματισμούς και άστοχες  πολιτικές αποφάσεις,  η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί σε αυτή είναι κρίσιμη για την επιβίωση της. Οι αποφάσεις αυτές αντί να στηρίζουν την επαγγελματική εκπαίδευση όπως συμβαίνει σε όλη την ευρωπαϊκή ένωση,  έχουν ως αποτέλεσμα να αποτρέπουν την επιλογή της από τους μαθητές.  Για παράδειγμα δεν έχει γίνει ακόμα  κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων σε όλες τις  ειδικότητες των ΕΠΑΛ και των πρωην  ΕΠΑΣ, ΙΕΚ, κ.ο.κ. Τα επαγγελματικά περιγράμματα θα πρέπει να είναι αλληλένδετα με τα προγράμματα των σπουδών σε τομείς και ειδικότητες. Επίσης η κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων μέσω επαγγελματικών περιγραμμάτων που σχετίζονται άμεσα με τα Προγράμματα Σπουδών  θα οδηγήσει σε αναβάθμιση της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Κάτι τέτοιο  δείχνουν και έρευνες του Υπουργείου Παιδείας οι οποίες όμως  δεν εφαρμόζονται.

Μπορείτε να  μας αναφέρετε κάποια παραδείγματα.
Η κατάργηση των Επαγγελματικών  σχολών του Υπουργείου Παιδείας (ΕΠΑΣ) είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Δεν σας κρύβω ότι πολλοί μαθητές αναζητούν τέτοιου τύπου σχολές εφέτος και δεν μπορούν να βρουν.  Χιλιάδες  επαγγελματίες της Δωδεκανήσου, οι περισσότεροι καταξιωμένοι στην δουλεία τους, είναι απόφοιτοι από αυτή την σχολή σε οποιαδήποτε μορφή αυτή είχε λάβει τα προηγούμενα χρόνια  (ΤΕΣ,3ο ΤΕΕ Ρόδου κ.ο.κ.)

Τι διαφορετικό είχαν αυτές οι σχολές;
Οι σχολές  αυτές  απευθύνονταν σε μαθητές οι οποίοι επιθυμούσαν να φοιτήσουν σε ειδικότητες που δεν απαιτούν ισχυρή θεωρητική υποστήριξη, αλλά επικεντρώνονται κυρίως στην πρακτική εξάσκηση. Οι απόφοιτοι τους εντάσσονταν άμεσα στην αγορά εργασίας ως ειδικευμένοι τεχνίτες, ενώ  η φοίτηση στις σχολές αυτές ήταν διετής.
Προς το παρόν δεν μπορούν να βρουν αντικατάσταση της σχολής αυτής οι μαθητές αφού  σε  μια άλλη μορφή τους όχι πια στην τυπική εκπαίδευση, καθυστερεί η λειτουργία των ΣΕΚ δηλαδή  των Σχολών Επαγγελματικής Κατάρτισης. Αυτές οι σχολές δεν υπάρχουν στο τυπικό σύστημα εκπαίδευσης όπως προαναφέρθηκε αλλά δημιουργούνται μονάχα αν υπάρχει ζήτηση από την κοινωνία.  

Τι γίνεται πραγματικά με τις τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης που αναγγέλθηκαν  από πέρσυ;
Υπάρχουν  μια  σειρά ζητημάτων που παραμένουν  σε εκραμμότητα και προκαλούν κίνδυνο να μην εφαρμοστεί τελικώς ο νέος νόμος. Συγκεκριμένα, "ουδείς γνωρίζει ακόμα πότε θα ξεκινήσουν οι εγγραφές, ποια τμήματα και ειδικότητες θα λειτουργήσουν, ποιος θα είναι ο ελάχιστος και μέγιστος αριθμός μαθητών που θα συγκροτούν ένα τμήμα"  στη περιοχή μας, αν σκεφτούμε την νησιωτικότητα της.  Μάλιστα στο πλαίσιο του νόμου που επιτρέπει σε κάθε επαγγελματικό φορέα  να κάνει τις προτάσεις του, δεν έχει γίνει κάτι τέτοιο. ‘Οπως φαίνεται από το ενδιαφέρων που δεχόμαστε ως εκπαιδευτικοί της πρώην ΕΠΑΣ  υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για τα τμήματα  κομμωτικής τέχνης, για τα τμήματα του τουρισμού, καθώς ως τουριστική   περιφέρεια   Νοτίου Αιγαίου   έχει αυξημένες ανάγκες απασχόλησης εξειδικευμένων νέων στο συγκεκριμένο κλάδο. Παράλληλα, θα πρέπει να ενημερωθούν  οι ενδιαφερόμενοι  (και τώρα που μιλάμε είναι αργά) που θέλουν να φοιτήσουν σε τέτοιες σχολές  ποια θα είναι η ημερομηνία έναρξης των εγγραφών, ποιες ειδικότητες θα καλυφθούν τελικά και αν υπάρχει δυνατότητα επαναξιολόγησης και ευελιξίας στα ηλικιακά κριτήρια εγγραφής για την εγγραφή σπουδαστών στα ημερήσια και νυκτερινά ΣΕΚ.

Τι γίνεται με τα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ);
Μέχρι τώρα  υπήρχε δυνατότητα απαλλαγής των μαθητών των ΕΠΑΛ που προέρχονται από ΓΕΛ ή τελείωσαν άλλα ΕΠΑΛ. Δυστυχώς όμως τώρα σε  μαθητές που εγγράφονται με το απολυτήριο ΓΕΛ ή ΕΠΑΛ, η επιβολή της υποχρεωτικής παρακολούθησης γενικών μαθημάτων, που ήδη έχουν διδαχθεί επιτυχώς, τους αποτρέπει από το να φοιτήσουν στα ΕΠΑΛ, ώστε να πάρουν ειδικότητες  όπως μηχανικών αυτοκινήτων,
Επίσης η αύξηση σε 15 του ελάχιστου αριθμού μαθητών που απαιτείται για τη συγκρότηση τμημάτων ειδικότητας στη Β΄ τάξη των ΕΠΑΛ,-ελπίζουμε  να μην εφαρμοστεί στην περιοχή μας εξαιτίας της νησιοωτικότητας- έχει ως αποτέλεσμα να περιορίζεται δραστικά ο αριθμός των τμημάτων αυτών και οι μαθητές να υποχρεώνονται σε αλλαγή ειδικότητας ή σχολείου.
Τέλος σημαντικό θέμα  είναι και η θέσπιση ηλικιακού ορίου για την εγγραφή των μαθητών στα εσπερινά ΕΠΑΛ η  απαγορεύει τη φοίτηση σε αυτούς  που έχουν ξεπεράσει τα 23 χρόνια τους.

Πως μπορεί να  βελτιωθεί η συγκεκριμένη κατάσταση στα Επαγγελματικά λύκεια;
Θα μπορούσε να βελτιωθεί κάπως η κατάσταση αν ληφθούν τα παρακάτω μέτρα:
•    να παραταθεί η  περίοδος των  εγγραφών ώστε να γίνουν οι απαραίτητες νομικές αλλαγές (κατάθεση τροπολογίας για το αρ.9 του Ν.4186/2013)
•    να επιτραπεί  στους μαθητές που λαμβάνουν  μόνο το πτυχίο ειδικότητας από το ΕΠΑΛ, να μην επαναλαμβάνουν τη διδασκαλία  στα μαθήματα γενικής παιδείας   
•    να επαναφέρει τον προηγούμενο ελάχιστο αριθμό μαθητών  για τη συγκρότηση τμημάτων ειδικότητας, παίρνοντας υπόψη τις δυσκολίες που έχουν να κάνουν με την νησιωτικότητα (ΥΑ.100637/Γ2)
•    να επιτραπεί  τη  λειτουργία ολιγομελών τμημάτων ειδικότητας όπου υπάρχει η δυνατότητα και οι συνθήκες το επιβάλλουν. Στην περιοχή μας υπάρχει μεγάλη αναγκαιότητα για αυτό.
•    να καταργήσει το ηλικιακό όριο για την εγγραφή των μαθητών στα εσπερινά ΕΠΑΛ

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

  ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  ΑΓΙΑΣ  ΚΑΙ MEΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 2024 ΣΤΟΥΣ ΙΕΡΟΥΣ...
Μπορεί να κάνει σήμερα τον ανήξερο ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξης Κολιάδης όμως στην συνεδρίαση του...
Χθες ομόφωνα το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε και ζητά την μείωση των ελαφιών στη...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...