Ομιλία Δημήτρη Γάκη στην εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ για τον Τουρισμό στην Κω

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ-«Ομιλία Δημήτρη Γάκη στην εκδήλωση του ΣΥΡΙΖΑ για τον Τουρισμό στην Κω»
Ο Βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Γάκης συμμετείχε στην ημερίδα στην Κω για την παρουσίαση των θέσεων του ΣΥΡΙΖΑ για τον τουρισμό. Ο Βουλευτής παρουσίασε τις νομοθετικές παρεμβάσεις που αναφέρονται στην αλλαγή της χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας και οδηγούν στο μεγάλο σκάνδαλο του ξεπουλήματος των ελληνικών παραλιών.
Ζήτησε την συστράτευση όλων των πολιτικών, αυτοδιοικητικών, περιβαλλοντικών φορέων αλλά και προσωπική συμβολή και αντίσταση κάθε πολίτη.
Όπως χαρακτηριστικά τόνισε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ «οι κοινόχρηστοι χώροι είναι χώροι ανάσας – ζωής για τον άνθρωπο, είναι ότι η παύση στη μουσική, είναι ότι η τέλεια σε ένα λογοτεχνικό κείμενο».
Αναλυτικά ο Δημήτρης Γάκης είπε:
«Τρία άρθρα περιγράφουν τη χρήση του αιγιαλού και της παραλίας:
Ο ν. 2971/2001, με το άρθρο 13, όπου αναφέρει ότι η χρήση του αιγιαλού και της παραλίας είναι για  κάθε χρήση, εφόσον απ’ αυτή δεν παραβιάζεται ο προορισμός τους ως κοινόχρηστων χώρων και δεν επέρχεται αλλοίωση στη φυσική μορφολογία και στα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους. Ο ν. 2971/2001προβλέπει ότι είναι δυνατή η παραχώρηση χωρίς δημοπρασία της απλής χρήσης του αιγιαλού, για ένα χρόνο, στους ΟΤΑ ή σε αυτούς που έχουν ξενοδοχειακές ή εν γένει επιχειρήσεις κάμπινγκ ή κέντρα αναψυχής για την άσκηση δραστηριοτήτων που εξυπηρετούν τους λουόμενους ή την αναψυχή του κοινού, εφόσον η κτηματολογική μερίδα τους είναι όμορη, δηλ συνορεύει, του αιγιαλού και της παραλίας.
 Δεύτερον, ο ν. 4179/2013, που ψηφίστηκε από την τωρινή Κυβέρνηση, ο οποίος προσδιορίζει το αντάλλαγμα από την παραχώρηση της απλής χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας, πλην των τουριστικών δημόσιων ακινήτων με όμορα κτίσματα τουριστικά που υπάρχουν μέσα σε αυτά. Δηλαδή, από το 2013 προβλέφθηκε ότι οι όμορες ξενοδοχειακές μονάδες θα μπορούν, χωρίς δημοπρασία και με προτιμησιακό δικαίωμα να αναλαμβάνουν τη χρήση του αιγιαλού και της παραλίας που είναι μπροστά από τα οικόπεδά τους.  Υπήρχε όμως το πρόβλημα αν μπροστά από τα οικόπεδα των ξενοδοχειακών μονάδων παρεμβαλλόταν μέχρι τον αιγιαλό και την παραλία ένα δημόσιο ακίνητο.
Τρίτον, ο νόμος που προχθές ψηφίστηκε στο άρθρο 172 του οποίου προβλέπει ότι μέχρι 31/12/2014 ξενοδοχειακές και εν γένει επιχειρήσεις κάμπινγκ ή κέντρα αναψυχής θεωρούνται ως όμορες, ακόμα και αν μεταξύ των προβολών που εκκινούν από τις πλάγιες πλευρές της επιχείρησης και του αιγιαλού παρεμβάλλεται δημόσιο κτήμα, εφόσον έχουν ήδη αιτηθεί την ενοικίαση του ή το αιτηθούν εντός δύο μηνών.          
Βαπτίζονται δηλαδή με την παραπάνω ρύθμιση όμορα με τον αιγιαλό και την παραλία όλα τα ακίνητα των επιχειρήσεων τα οποία δεν συνόρευαν μέχρι σήμερα, με τον αιγιαλό και την παραλία, αλλά παρεμβαλλόταν μεταξύ αυτών δημόσιο κτήμα. Αυτό είναι ένα πρώτο βήμα για την ολοκληρωτική μεταβίβαση, ξεπούλημα του αιγιαλού και των παραλιών με την μέθοδο της σαλαμοποίησης, που ολοκληρώνεται με τα σχέδια νομών που βρίσκονται σε διαβούλευση.
Τι προβλέπουν αυτά τα νομοσχέδια που είναι:
•    Σχέδιο νόμου για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τον Αιγιαλό
•    Σχέδιο νόμου για τη ρύθμιση της δυνατότητας εξαγοράς από ιδιώτες κατεχομένων ακινήτων του Δημοσίου
•    Σχέδιο νόμου για την εξωδικαστική επίλυση ιδιοκτησιακών διαφορών μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτών;
Μεταφέρω την άποψη της οργάνωσης ΦΙΛΟΙ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ
Οι παραπάνω νόμοι κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για το φυσικό και το αστικό περιβάλλον, γιατί και για τα τρία ν/σ  νομιμοποιούν την αυθαιρεσία και τους καταπατητές της δημόσιας περιουσίας. Οι υπολογισμοί είναι ότι θα νομιμοποιηθούν 70.000 αυθαίρετες κατασκευές, γεγονός που «επιβραβεύει» όλους όσοι παρανόμησαν μέχρι το 1993.
Ιδιαίτερα για τον  αιγιαλό προειδοποιούμε ότι «Αν ψηφιστεί το ν/σ που έχει καταθέσει το  Υπουργείο Οικονομικών το νομικό πλαίσιο προστασίας του αιγιαλού αποδυναμώνεται δραματικά». Ο ισχύον ν.2791/2001 για τον Αιγιαλό αποτελούσε ένα φρένο στην καταπάτηση της παραλίας και αποθάρρυνε, κατά κάποιο τρόπο, αυθαιρεσίες και οχλούσες χρήσεις.
Με το νέο ν/σ η κυβέρνηση
α) διευκολύνει όλους όσοι έχουν παρανομήσει και αυθαιρετήσει, να νομιμοποιήσουν τις αυθαίρετες κατασκευές, ακόμα και σε καταπατημένες εκτάσεις του δημοσίου!!!
β) καταργεί στην πράξη τις ήδη αποδυναμωμένες ελεγκτικές υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ (Ειδική Υπηρεσία Επιθεωρητών Περιβάλλοντος/ Ε.Υ.Ε.Π. και Ειδική Υπηρεσία Επιθεώρησης και Κατεδάφισης Αυθαιρέτων/ Ε.Υ.Ε.Κ.Α)
Ειδικές διαπιστώσεις:
1.    Η περιγραφή «Ο παλαιός αιγιαλός και η παλαιά όχθη ανήκουν στην ιδιωτική περιουσία του Δημοσίου και καταγράφονται ως δημόσια κτήματα»  ανατρέπει τον κοινόχρηστο χαρακτήρα του και κάλλιστα ο αιγιαλός ως «ιδιωτική περιουσία του δημοσίου» το ΤΑΙΠΕΔ δύναται να πουλήσει τμήματά του.
2.    Ιδιαίτερα καταστροφικό για το θαλάσσιο τοπίο και τη χρήση του Αιγιαλού είναι το άρθρο με το οποίο «Επιτρέπεται η επιχωμάτωση θαλάσσιου χώρου, για την εξυπηρέτηση επιχειρήσεων που ασκούν σε όμορη με τον αιγιαλό έκταση επιχειρηματική δραστηριότητα  τουριστικών μονάδων…» (αρ.13, παρ.5). Η επιχωμάτωση, κοινώς μπάζωμα (επιχωμάτωση) της θάλασσας για την κατασκευή τουριστικών μονάδων είναι απαράδεκτη. Μας γυρνάει περιβαλλοντικά δεκάδες χρόνια πίσω.
3.    Ύποπτη και ενδεχομένως αντισυνταγματική είναι η παράγραφος 4 του άρθρου 8: «Νέα οριοθέτηση αιγιαλού. Ο επανακαθοριζόμενος αιγιαλός ή ο προκύπτων παλαιός αιγιαλός σε περιπτώσεις επανακαθορισμού του αιγιαλού σε περιοχές χαρακτηρισμένες ως Τουριστικό Δημόσια Κτήματα, κατά τις διατάξεις των άρθρων 12α και 12γ του ν.δ. 180/1946, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 2 του α.ν. 827/1948, αποτελεί αυτοδικαίως Τουριστικό Δημόσιο Κτήμα και η διοίκηση και διαχείρισή του ασκείται από τον εκάστοτε αρμόδιο φορέα.»  Ο αιγιαλός σύμφωνα με νεώτερους νόμους είναι κοινόχρηστο δημόσιο αγαθό και δεν αποτελεί αυτοδικαίως Τουριστικό Δημόσιο Κτήμα, όπως ίσχυε με προηγούμενες διατάξεις [ν.1948], οι οποίες έχουν καταργηθεί με την θέσπιση αντιθέτων νεωτέρων.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση με το ν/σ απαξιώνεται εντελώς γιατί:
α) Η Επιτροπή καθορισμού οριογραμμών συγκροτείται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης (αρ.4, παρ.1), τα μέλη της οποίας (Επιτροπής) είναι εξαρτώμενα άμεσα ή έμμεσα από την εκάστοτε κυβέρνηση και όχι από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
β) Ο Υπουργός μπορεί με τη σύμφωνη γνώμη του, χωρίς την έκφραση γνώμη ή της έγκρισης της αυτοδιοίκησης, να «παραχωρεί εκτάσεις» ακόμα και αν «περιλαμβάνονται κηρυγμένοι αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, ιστορικοί τόποι ή προστατευόμενες περιβαλλοντικά περιοχές, τοπία ιδιαίτερου φυσικού κάλλους ή ευπαθή οικοσυστήματα…» (Άρθρο 10, παρ.4)
γ) Παρακάμπτεται η «Επιτροπή Ποιότητας Ζωής» των Δήμων, προβλέπεται από τον Καλλικράτη και έχει την αρμοδιότητα για τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος  (άρθρο 74, παρ. 1 Ν.3852/2010). «Η παραχώρηση τμημάτων αιγιαλού και κοινόχρηστης παραλίας σε πρόσωπα που εκμεταλλεύονται όμορες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις, κατασκηνώσεις (κάμπιγκ) και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, γίνεται απευθείας, για όσο χρόνο διαρκεί η επιχείρηση ή εκμετάλλευση του καταστήματος και χωρίς τους περιορισμούς της απόφασης της παραγράφου 2, όταν αφορά τμήματα μπροστά από τις επιχειρήσεις ή τα καταστήματα. (Άρθρο 11, παρ.2)
Δυστυχώς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής/ΥΠΕΚΑ, την ίδρυση του οποίου διεκδίκησαν οι περιβαλλοντικές οργανώσεις, για να υπερασπίσει το φυσικό και το αστικό περιβάλλον, αποδεικνύεται και στην πράξη ότι δεν παίζει τον ρόλο του. Η επιβράβευση της παρανομίας και της αυθαιρεσίας είναι πια κανόνας στην πολιτική του ΥΠΕΚΑ και των συναρμόδιων υπουργείων.
ΟΛΑ τα παραπάνω δημιουργούν ενα συλλογικό αλλά και προσωπικό χρέος. Η δημιουργία ενός κοινωνικού μετώπου για την υπεράσπιση των κοινόχρηστων χωρών και ειδικότερα των παραλιών, είναι υπεράσπιση του δικαιώματος της ζωής. Οι κοινόχρηστοι χώροι είναι χώροι ανάσας-ζωής για τον άνθρωπο, είναι ότι η παύση στη μουσική, είναι ότι η τελεία σε ένα λογοτεχνικό κείμενο.
Σας ευχαριστώ πολύ.»

Το ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
-.-

Γραφείο Δωδεκανήσου: Εθνικής Αντίστασης 83,
Τ.Κ. 85100 – Ρόδος
Τηλ.: + (30) 22410 25050 ♦ Fax. : +(30) 22410 25051    Γραφείο Αθηνών: Σέκερη 1, Τ.Κ. 10671 – Αθήνα
 Τηλ.: + (30) 210 3675820 ♦ Fax. : +(30) 210 3675619
e-mail: dgakis@parliament.gr, dgakis@otenet.gr
Ιστοσελίδα: http://dimitrisgakis.blogspot.gr
 

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

  ΩΡΟΛΟΓΙΟΝ  ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ  ΑΓΙΑΣ  ΚΑΙ MEΓΑΛΗΣ ΕΒΔΟΜΑΔΟΣ 2024 ΣΤΟΥΣ ΙΕΡΟΥΣ...
Μπορεί να κάνει σήμερα τον ανήξερο ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξης Κολιάδης όμως στην συνεδρίαση του...
Χθες ομόφωνα το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε και ζητά την μείωση των ελαφιών στη...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...