Με ένα νομοσχέδιο – μαμούθ – Διορθωτικός “Καλλικράτης”

Με ένα νομοσχέδιο – μαμούθ, μιας και περιλαμβάνει 80 άρθρα, επιχειρεί το Υπουργείο Εσωτερικών (ΥΠΕΣ) να διορθώσει ορισμένες από τις πτυχές του «Καλλικράτη» λιγότερο από δύο μήνες πριν τις Αυτοδιοικητικές Εκλογές (18 – 25 Μαΐου). Το ν/σ κατατέθηκε χθες στην Βουλή μετά από δίμηνη σχεδόν συζήτηση στη διαρκή κοινοβουλευτική επιτροπή δημόσιας διοίκησης και προβλέπει ισάριθμες με τα άρθρα του «επείγουσες ρυθμίσεις» βελτίωσης της λειτουργίας των δήμων, οι περισσότερες εκ των οποίων προφανώς θα διευκολύνουν το έργο των νικητών των επερχομένων δημοτικών εκλογών.

Πηγές του Capital.gr στο ΥΠΕΣ παραδέχονται πως στόχος του συγκεκριμένου ν/σ ήταν, μεταξύ άλλων, να κατευναστούν λίγο τα… πνεύματα στις σχέσεις μεταξύ της κυβέρνησης και του αυτοδιοικητικού κόσμου, ειδικά μετά τον Ιούλιο του 2013, οπότε και εντάχθηκαν στο πρόγραμμα «κινητικότητας» περίπου 5.000 υπάλληλοι των δήμων (2.300 σχολικοί φύλακες και 3.000 δημοτικοί αστυνομικοί) αλλά και σκλήρυνε το καθεστώς της επιτήρησης από το Παρατηρητήριο Οικονομικής και Διοικητικής Αυτοτέλειας του Υπ. Οικονομικών. Δεν είναι τυχαίο πως το εν λόγω ν/σ κατατέθηκε δύο μέρες πριν λήξει η οχτάμηνη διαθεσιμότητα των 1.979 σχολικών φυλάκων και οι 1.453 εξ αυτών θα οδηγηθούν στην απόλυση. Εξάλλου, παρά τον «εθελοντικό» χαρακτήρα του προγράμματος της «ενδο-αυτοδιοικητικής κινητικότητας» 3.000 – 4.000 υπαλλήλων των δήμων και των περιφερειών της χώρας το οποίο πρέπει να έχει τελεσφορήσει έως τέλος Μαρτίου, αυτό έχει δοκιμάσει για άλλη μια φορά τις σχέσεις κυβέρνησης – δημάρχων.

Σύμφωνα με την επιθεώρηση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ), δεκαπέντε είναι τα σημαντικότερα άρθρα του ν/σ του ΥΠΕΣ:

1. Ενεργοποιείται νέα διαδικασία εκλογής του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης. Σε περίπτωση αδυναμίας επιλογής σε τρεις ψηφοφορίες, ο συμπαραστάτης θα επιλέγεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης ( Άρθρο 4).

2. Οι συμβάσεις για πρόσληψη προσωπικού για την κάλυψη εποχικών ή πρόσκαιρων αναγκών μετατρέπονται σε τετράμηνες (αντί για δίμηνες) μέσα σε συνολικό διάστημα δώδεκα μηνών και μπορούν να συνάπτονται στο διάστημα δύο μήνες πριν τις αυτοδιοικητικές κάλπες και μέχρι την ανάληψη των καθηκόντων των νέων δημάρχων. (Άρθρο 7).

3.

Οι αποφάσεις των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης – Αποχέτευσης που αφορούν αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, εκποίηση περιουσιακών στοιχειών και λήψης δανείων αποστέλλονται προς έλεγχο νομιμότητας (Άρθρο 8).

4. Επιτρέπεται η ενδοδημοτική μετακίνηση υπαλλήλων από δήμο σε νομικά πρόσωπα ή σε άλλους φορείς του ίδιου δήμου με απόφαση του δημάρχου και με αίτημα του φορέα υποδοχής.

Η μετακίνηση είναι διάρκειας πέντε ετών και μπορεί να παραταθεί για επιπλέον πέντε έτη αν κριθεί ότι υπάρχει υπηρεσιακή ανάγκη ( άρθρο 16).

5. Ενεργοποιείται ο θεσμός του ελεγκτή νομιμότητας, ο οποίος είχε παραμείνει αδρανής (άρθρο 22).

6. Στην περίπτωση που εκδοθεί σε βάρος των αιρετών καταδικαστική απόφαση του Ποινικού Δικαστηρίου για πλημμελήματα ή καταδικαστική απόφαση σε πρώτο βαθμό για κακουργήματα, ο Ελεγκτής Νομιμότητας οφείλει να τους θέσει σε κατάσταση αργίας. Σε περίπτωση που εκδοθεί τελεσίδικη αθωωτική απόφαση αίρεται αυτοδικαίως η αργία και το διοικητικό μέτρο θεωρείται ως «ουδέποτε επιβληθέν» (άρθρο 24) .

7. «Διοικητές, υποδιοικητές, πρόεδροι διοικητικών συμβουλίων, διευθύνοντες ή εντεταλμένοι σύμβουλοι των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου οι οποίοι δεν είναι αιρετοί, των κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου, των δημοσίων επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων τη διοίκηση των οποίων ορίζει άμεσα ή έμμεσα το Δημόσιο με διοικητική πράξη ή ως μέτοχος, στους δήμους, στους οποίους έχουν την έδρα τους τα ανωτέρω νομικά πρόσωπα, μέσα στο δεκαοκτάμηνο πριν από τη διενέργεια των δημοτικών εκλογών» (άρθρο 26).

8. Τα μέλη των διοικητικών συμβουλίων, ο πρόεδρος, ο διευθύνων σύμβουλος και οι γενικοί διευθυντές και διευθυντές της «Ε.Ε.Τ.Α.Α. Α.Ε.», της «ΠΕΤΑ Α.Ε.», του ΙΤΑ και του ΚΕΘΙ, υποχρεούνται να υποβάλλουν την ετήσια δήλωση για την περιουσιακή τους κατάσταση σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία και να τη δημοσιοποιούν με ανάρτηση στην ιστοσελίδα του νομικού προσώπου ( άρθρο 32 ). Προβλέπεται, επίσης, η υποχρέωση υποβολής δηλώσεων «πόθεν έσχες» από τον περιφερειάρχη, τον αντιπεριφερειάρχη και τα μέλη της οικονομικής επιτροπής ( άρθρο 19).

9. Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου μπορούν να χρηματοδοτηθούν οι σχολικές επιτροπές των δήμων επιπλέον της τακτικής επιχορήγησης που λαμβάνουν (άρθρο 40).

10. Καθιερώνεται το ακατάσχετο της μισθοδοσίας των υπαλλήλων μέχρι δύο μήνες, στις περιπτώσεις δήμων με οφειλές (άρθρο 51).

11. Ρυθμίζονται οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τους δήμους, προβλέποντας για τα πιο μεγάλα ποσά την καταβολή έως και 100 δόσεων (άρθρο 53).

12. Καθιερώνεται το μητρώο ΝΠΔΔ (νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου) και επιχειρήσεων των δήμων και των περιφερειών ( άρθρο 28).

13. Τακτικοί υπάλληλοι δήμων και περιφερειών που παραιτούνται υποχρεωτικά για να συμμετάσχουν ως υποψήφιοι στις εκλογές, επανέρχονται στην υπηρεσία τους εάν δεν εκλεγούν ή σε περίπτωση εκλογής τους για οποιοδήποτε λόγο λήξει η θητεία τους (άρθρο 34).

14. Παρέχεται η δυνατότητα στο δημοτικό συμβούλιο να αποφασίσει το κλείσιμο ζημιογόνου δημοτικής επιχείρησης.

15. Προστίθεται στις αρμοδιότητες της περιφέρειας η δυνατότητα επιχορήγησης φιλανθρωπικών σωματείων και ιδρυμάτων, των οποίων ο σκοπός αναφέρεται στην προστασία ανηλίκων που αντιμετωπίζουν προβλήματα εγκατάλειψης ή κακοποίησης.

Πηγή:www.capital.gr

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

Από την Νέμεσις – Πανελλήνια Ομοσπονδία για το περιβάλλον, τα ζώα, το κυνήγι, εκδόθηκε η ακόλουθη...
Μπορεί να κάνει σήμερα τον ανήξερο ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξης Κολιάδης όμως στην συνεδρίαση του...
Χθες ομόφωνα το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε και ζητά την μείωση των ελαφιών στη...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...