Οι διαπραγματεύσεις για την παράδοση της πόλης που είχαν ξεκινήσει στις 10 του Δεκέμβρη θα συνεχίστούν για μερικές μέρες ακόμα. Εκπρόσωποι της πόλης στις διαπραγματεύσεις είναι ο Fra Antoine de Grolée και για πρώτη φορά δυο Ροδίτες, ο Πέτρος Συγκλητικός και ο Νικόλαος Βεργωτής. Πρωταρχική φροντίδα τους είναι να εξασφαλίσουν εγγυήσεις για τον ντόπιο πληθυσμό. Οι αντιπρόσωποι της πόλης ζητούν παράταση της εκεχειρίας ώστε να συζητηθούν τα θέματα αυτά.
Όταν όμως παζαρεύουν -ιδιαίτερα απο θέση ισχύος- οι Τούρκοι μπορούν να είναι ιδιαίτερα πειστικοί. Αντί για απάντηση, ο Σουλτάνος διατάζει επίθεση στον τομέα της Ισπανίας. Είναι 17 Δεκέμβρη και η επίθεση αποκρούεται, αφού όμως οι υπερασπιστές υποχρεωθούν να υποχωρήσουν σε άλλη γραμμή άμυνας, μέσα στην πόλη.
Μη έχοντας άλλη επιλογή ο Ιππότης ντε Γκρολέ δηλώνει υποταγή. Οι δυο Ροδίτες ζητούν επιείκια για τον λαό.
Ο Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής υπαγορεύει στον γραφιά του τους όρους της παράδοσης:
•Εκτός απο μια μικρή φρουρά Γενιτσάρων, ο στρατός θα αποσυρθεί μακριά απο την πόλη και δεν θα μπεί σ’ αυτήν πριν περάσουν δώδεκα μέρες • Σ’ αυτές τις δώδεκα μέρες όσοι θέλουν ιππότες και πολίτες μπορούν να φύγουν απο την Ρόδο • Οι Ιππότες του Αγιου Ιωάννη θα αποχωρίσουν με τα όπλα τους, όπως αρμόζει σε γενναίους στρατιώτες• Όσοι Ροδίτες δεν αποχωρήσουν αμέσως έχουν τριετή διορία να το κάνουν ανενόχλητοι • Οι κατακτημένοι μπορούν να κρατήσουν την θρησκεία τους. Σπίτια και εκκλησίες δεν θα λεηλατηθούν • Για πέντε χρόνια η Ρόδος θα είναι απαλλαγμένη απο κάθε φόρο και δεν α επιβληθεί παιδομάζωμα.
Ο Σουλτάνος υπογράφει και δίνει τη συνθήκη στος ηττημένους. Σειρά τώρα να υπογράψει έχει ο Μέγας Μαγιστρος Φιλίπ Βιλιέ ντε λ’ Ιλ- Ανταμ. Είναι 20 Δεκεμβρίου 1522, μια μέρα σαν σήμερα πριν 491 χρόνια.
Οι όροι της συνθήκης είναι πρωτοφανείς σε επιείκεια για την εποχή, όπου οι σφαγές των ηττημένων ήταν συνηθισμένες και η λεηλασία της πόλης και η υποδούλωση των κατοίκων ήταν τρόποι αμοιβής των μισθοφόρων και άλλων στρατιωτών. Λέγεται πως ο Σουλτάνος, γενναίος πολεμιστής και αυτός, εξετίμησε ιδιαίτερα την ανδρεία των αμυνομένων.