Το συνημμένο email που περιέχει τις δικές μου απόψεις -αλήθειες για ότι είχε συμβεί στην DANE SEALINE στην οποία είχα διατελέσει Εντεταλμένος Σύμβουλος το είχα αποστείλει την 1η Φεβρουάριου 2024 στους Δωδεκανήσιους βουλευτές και τον υφυπουργό Ναυτιλίας. Πέντε μήνες μετά, κανένας τους, εκτός απο τον Μάνο Κόνσολα, δεν έδωσε σημασία.
Σας ευχαριστώ όλους για την περιφρονητική σιωπή σας. Μόνο που όλοι σας ξεχνάτε ότι η υπόθεση της DANE SEALINE αποτελούσε και συνεχίζει να αποτελεί και δική σας υπόθεση. Και να γνωρίζεται ότι μπορεί σύντομα να προκαλέσει πολλά "απόνερα"...
Την επιστολή αυτή σήμερα την κοινοποιώ πλέον και στα ΜΜΕ. Γιατί μέσα απο αυτήν περιγράφεται τι ακριβώς συμβαίνει σήμερα στην Ελληνική ακτοπλοΐα. Και γιατί κύριε Υπουργέ Εμπορικής Ναυτιλίας, αλλά και Εσείς κύριοι της Επιτροπής Ανταγωνισμού, αλλά και όλοι οι υπόλοιποι υπουργοί και Βουλευτές στο Ελληνικό Κοινοβούλιο, αλλά και την Ευρωβουλή, έχετε συνεργήσει με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στην δημιουργία ενός μονοπωλίου στην ακτοπλοΐα, που καθημερινά οδηγεί τα ναύλα των εισιτηρίων στον ουρανό. Ενα έγκλημα εις βάρος του συνόλου της Ελληνικής Κοινωνίας.
Αξιότιμη κυρία Εισαγγελέα Ρόδου, αν νομίζετε ότι αυτά που αναφέρω στην επιστολή μου πρέπει να σας απασχολήσουν, είμαι στην διάθεση σας.
Δημήτρης Κούκουλας
Προς
Ιωάννη Παππά,
Υπουργό Εμπορικής Ναυτιλίας
Μάνο Κονσόλα
τέως Υπουργό, Βουλευτή Δωδεκανήσου
Μίκα Ιατρίδη
Βουλευτή Δωδεκανήσου
Βασίλη Υψηλάντη
Κοσμήτορα Βουλής, Βουλευτή Δωδεκανήσου
Γιώργο Νικητιάδη
τέως Υπουργό, Βουλευτή Δωδεκανήσου
Ρόδος 31 Ιανουαρίου 2024
Η υπόθεση "ΔΑΝΕ Sea Line". Γιατί τα τελευταία χρόνια έχει αφεθεί στη λήθη?
Την ναυτιλιακή εταιρεία "ΔΑΝΕ Sea Line", την εταιρεία λαϊκής βάσης της Δωδεκανήσου, αξιότιμοι κ.κ. Υπουργέ και βουλευτές, είμαι βέβαιος πως συνεχίζετε και εσείς να την θυμάστε όσο και εγώ. Είναι η Δωδεκανησιακή εταιρεία που δημιουργήθηκε τα πολύ δύσκολα χρόνια για τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, στα μέσα της δεκαετίας του 70', προκειμένου με τα πλοία της να εξυπηρετήσει με συνέπεια και ασφάλεια τα νησιά μας.
Μέσα από αυτήν την επιστολή μου θέλω πρώτα να σας θυμίσω:
α) Τα σημαντικά γεγονότα που έχουν επηρεάσει αρνητικά την εξέλιξη αυτής της εταιρείας και γιατί παρότι είχε μηδενικό τραπεζικό δανεισμό, έπρεπε να οδηγηθεί σε "αναγκαστική" πτώχευση. Με την "σύμπραξη" σε αυτό του στρατηγικού της επενδυτή ΑΝΕΚ, του τότε Υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας κ. Γιώργου Ανωμεριτη και του ΝΑΤ.
β) Στα χέρια ποιών πέρασαν μέσα σε μια νύχτα τα περιουσιακά της στοιχεία (πλοία, ακίνητα, απαιτήσεις κλπ), με βασικό ερώτημα ποιος είναι ο ουσιαστικός λόγος για τον οποίο ο Εκκαθαριστής δεν έχει ολοκληρώσει ακόμα την εκκαθάριση της.
γ) Πως ο "στρατηγικός επενδυτής", είχε από τότε μεθοδεύσει αυτήν την εξέλιξη, δηλαδή της πτώχευσης και εκκαθάρισης της, προκειμένου όπως πρόσφατα ανακοινώθηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης, να μείνει πλέον ως ο μόνος "παίκτης" στον χώρο της ακτοπλοΐας η εταιρεία συμμετοχών "Attica Group", εντάσσοντας στο σχήμα της και την ΑΝΕΚ.
Είναι γεγονός ότι η ΔΑΝΕ που συστήθηκε από τους μετόχους της ως εταιρεία Λαϊκή Βάσης, έχοντας την οικονομική στήριξη όλων των Δωδεκανησίων που την χρηματοδότησαν με το υστέρημα τους, δημιούργησε ένα στόλο επτά πλοίων (Κάμειρος, Ιαλυσός, Λίνδος, Λέρος, Ρόδος, Πάτμος, Διαγόρας) και πέτυχε τον στόχο της που ήταν η τακτική ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των νησιών μας μεταξύ τους και με τον Πειραιά.
Δυστυχώς αυτήν την θετική πορεία της ΔΑΝΕ ήρθε να ανακόψει με τον χειρότερο τρόπο η υπεξαίρεση στα ταμειακα διαθέσιμα της που έγινε από τον τότε "ισόβιο" πρόεδρο της Νώντα Σολουνια. Ο άνθρωπος αυτός έχοντας κληρονομήσει τις πολιτικές γνωριμίες της οικογένειας του, εκμεταλλεύθηκε με τον "καλύτερο" για αυτόν τρόπο την εμπιστοσύνη που του έδειξαν πολιτικοί της τότε εποχής, δημιούργησε το προφίλ του "Βούδα", μέσα από αυτή την εικόνα του παραπλάνησε και το σύνολο της τοπικής κοινωνίας της Ρόδου και κυρίως τους επιχειρηματίες του νησιού, μέχρι να αποδειχθεί ότι ήταν ένας απατεώνας του κοινού ποινικού δικαίου που μαζί με την ΔΑΝΕ γκρέμισε και το "όνειρο" μιας ολόκληρης τοπικής κοινωνίας.
Για να αντιμετωπιστεί η υπεξαίρεση του Σολουνια, οι επόμενες διοικήσεις της ΔΑΝΕ αναγκάσθηκε να προσφύγουν στην λύση της αναζήτησης "στρατηγικού επενδυτή".
Η Εγνατία Τράπεζα που με τους Συνεργάτες της ανέλαβαν τον ρόλο του χρηματοοικονομικού συμβούλου, πρότειναν ως "λύση" την σύμπραξη της εταιρείας μας με την ναυτιλιακή εταιρεία Κρήτης, ΑΝΕΚ.
Αυτή η προσπάθεια δυστυχώς απέτυχε με τον χειρότερο τρόπο. Με αποκλειστική ευθύνη της διοίκησης της ΑΝΕΚ, η οποία αντί να υλοποιήσει τις δεσμεύσεις που ως στρατηγικός επενδυτής είχε αναλάβει στις εταιρείες ΔΑΝΕ, NEL, LANE, επέλεξε μέσα από τις δικές της διοικητικές αντιθέσεις και έριδες, να τις οδηγήσει σε οικονομικά αδιέξοδα.
Η κατάσταση αυτή πολύ χαρακτηριστικά περιγράφεται και στα δημοσιεύματα των ΜΜΕ εκείνης της περιόδου, με δηλώσεις και αλληλοκατηγορίες ποινικής ευθύνης των μελών του διοικητικού συμβουλίου της Κρητικής εταιρείας, για υπερτιμολογήσεις στις αγορές των πλοίων ή των μετασκευων τους, για τις τιμές της αγοράς των καυσίμων των πλοίων κλπ.
Ως πολίτης νιώθω και εγώ συν-ευθύνη για την αποτυχία στο θέμα της ΔΑΝΕ. Αυτή η αρνητική εξέλιξη πρέπει να προκαλεί θλίψη και απογοήτευση σε όλους μας, γιατί ως τοπική κοινωνία δυστυχώς "αποτύχαμε". Δεν θέλω να αναφερθώ σε πρόσωπα (πέρα από τον Σολουνια) που όλοι πολύ καλά τους γνωρίζετε, όπως και τον αρνητικό ρόλο που ο κάθε ένας από αυτούς έχει διαδραματίσει σε αυτή την θλιβερή εξέλιξη της ΔΑΝΕ.
Όμως η "λήθη" και η τακτική "όλα να τα βάζεις κάτω από το χαλί", νομίζω πως δεν εξυπηρετεί κανένα. Όταν μάλιστα τα λάθη επαναλαμβάνονται και δεν γίνονται μαθήματα. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί και η Συνεταιριστική Τράπεζα Δωδεκανήσου. Μέσα σε μια νύχτα η Τράπεζα της Ελλάδος της έβαλε "λουκέτο", δίχως κανένας να αναζητά το "γιατί" και ποιες είναι οι επιπτώσεις που αυτή η εξέλιξη προκαλεί στην τοπική οικονομία.
Η διοίκηση της ΑΝΕΚ στην συνέχεια αποφάσισε να οδηγήσει την ΔΑΝΕ σε διαδικασία εκκαθάρισης ορίζοντας Εκκαθαριστή.
Τα τρία πλοία της ΔΑΝΕ (Διαγόρας - Πάτμος - Ρόδος) μέσα από τον πλειστηριασμό που έγινε από τον Εκκαθαριστή τα πήρε η εταιρεία του Περικλή Παναγόπουλου. Προκειμένου να μείνουν οι γραμμές της Δωδεκανήσου ελεύθερες για τα δικά της.
Εξ ίσου κακή ήταν η τύχη και για τα υπόλοιπα περιουσιακά στοιχεία. Όπως:
α) Το ακίνητο μπροστά στην Μαρίνα της Ρόδου ιδιοκτησία της θυγατρικής της "Μύλοι Ταξιάρχης Α.Ε.".
β) Τα ιδιόκτητα γραφεία της εταιρείας σε Ρόδο και Πειραιά.
γ) Οι απαιτήσεις που εκτιμούν από ασφαλιστικές εταιρείες για ζημιές των πλοίων της, ποσού 2,5 εκατομμύριων
δ) Η διεκδικητικη αγωγή ύψους 35 εκατομμυρίων κατά του Ελληνικού Δημόσιου (από κοινού με την εταιρεία GA Ferries), λόγο της μονομερούς αθέτησης από πλευράς του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας της σύμβασης που είχε συναφθεί για την εξαετή αποκλειστική εκμετάλλευση των γραμμών της Δωδεκανήσου.
ε) Η επίδικη απαίτηση ύψους 3,5 εκατομμύριων που η εταιρεία είχε από τον γενικό αντιπρόσωπο πωλήσεων των εισιτηρίων της.
στ) Τα σήματα και τα σινιάλα της εταιρείας
ζ) Διάφορες λοιπές απαιτήσεις
Προσωπικά θεωρώ αδιαφανείς τους χειρισμούς του Εκκαθαριστή. Όλοι πρέπει να μάθουμε τι ακριβώς συμβαίνει και η εκκαθάριση ακόμα βρίσκεται σε εξέλιξη και κυρίως, ποιοί είναι αυτοί που απέκτησαν τα περιουσιακά της στοιχεία.
Πρόσφατα η εταιρεία Attica Group που το χαρτοφυλάκιο των συμμετοχών της περιλαμβάνει τα εμπορικά σήματα "Superfast Ferries", "Blue Star Ferries" και Hellenic Seaways" ανακοίνωσε ότι σύμφωνα με απόφαση του Υπουργείου Ανάπτυξης με ημερομηνία 04/12/3023 έχει ολοκληρώσει και την ένταξη στο σχήμα της και την ΑΝΕΚ. Προκειμένου όπως ανακοινώθηκε από πολλές πλευρές "η ΑΝΕΚ να αποφύγει την χρεοκοπία".
Λυπούμαι που διαπιστώνω ότι ο χώρος της Ελληνικής Ακτοπλοΐα είχε αυτή την εξέλιξη. Όπως επίσης ότι το "έγκλημα" κατά της ΔΑΝΕ που ξεκίνησε μερικά χρόνια πριν, έχει συντελεστεί με "μεθοδικότητα" και "βελούδινα". Η διοίκηση της ΑΝΕΚ όλα αυτά τα χρόνια ολοκλήρωσε τον "διαλυτικό" κύκλο της στις "μικρές" εταιρείες της ακτοπλοΐας, οδήγησε σε "βίαιη" εκκαθάριση την ΔΑΝΕ και προφανώς για αυτήν την εθνική προσφορά της "επιβραβεύεται" και από την πολιτεία.
Δεν είναι δική μου δουλειά φίλε Υπουργέ κ. Γιάννη Παππά να κρίνω αν αυτή η εξέλιξη είναι σύννομη ή όχι, αν στην ακτοπλοΐα κυοφορείται "καρτέλ" όπως χαρακτηριστικά σχολιάζουν τα ΜΜΕ και αν αυτό δεν προκαλεί πιθανές στρεβλώσεις στην αγορά παροχής υπηρεσιών θαλάσσιας μεταφοράς, μέσω συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας (διαγωνισμοί).
Όμως όπως εσείς έχετε ανακοινώσει το Υπουργείο σας έχει προβλέψει για το 2024 να διατεθούν περίπου 155 εκατομμύρια για αυτόν το σκοπό.
Απλά να θυμίσω σε όλους ότι η ΔΑΝΕ ποτέ δεν έλαβε επιδοτήσεις για τα δρομολόγια της "άγονης γραμμής" που καθημερινά με τα πλοία της εκτελούσε στα Δωδεκάνησα. Ίσως αυτός να ήταν και ο πραγματικός λόγος που έπρεπε να φύγει από τον ακτοπλοϊκό χάρτη.
Αξιότιμοι κύριοι και κυρία, Υπουργοί και Βουλευτές της Δωδεκανήσου.
Εδώ και είκοσι πέντε χρόνια ως ενεργός πολίτης της Ρόδου θέλησα και εγώ να συνδράμω στην διάσωση της δικής μας ναυτιλιακής εταιρείας, ως μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της. Είμαι οικονομολόγος, με σημαντική εμπειρία στο χώρο του χρηματιστηρίου και του τουρισμού.
Την απόφαση μου αυτή δυστυχώς την "πληρώνω" πολύ ακριβά. Όλα αυτά τα χρόνια που βρίσκεται σε εξέλιξη η εκκαθάριση της ΔΑΝΕ, επειδή σε κάποια περίοδο ανέλαβα την θέση του Εντεταλμένου Συμβούλου του ΔΣ (άμισθη θέση), στο προσωπικό μου ΑΦΜ έχουν καταλογιστεί απαιτήσεις που το Ελληνικό δημόσιο ισχυρίζεται(;) ότι έχει από την ΔΑΝΕ. Κάτι ανάλογο, αδικαιολόγητα κατά την άποψη μου, ισχυρίζεται και το ΝΑΤ. Η κατάσταση αυτή με έχει αναγκάσει τα τελευταία χρόνια, να βρίσκομαι στην "ζώνη της οικονομικής αδράνειας". Με όλες τις συνέπειες που αυτό επιφέρει στην οικονομική, κοινωνική και οικογένειά ζωή μου (δέσμευση ΑΦΜ, Τειρεσίας, κλειστές τράπεζες, να μην μπορώ να πουλήσω, να εισπράξω, να δουλέψω, να κάνω επένδυση κ.α.).
Για αυτό με την ιδιότητα του τέως Εντεταλμένου Συμβούλου του ΔΣ, αλλά και του Αναπληρωτή Γενικού Γραμματέα των Εταιριών της Ακτοπλοΐας (σε εκείνη την περίοδο), θέλω να σας θέσω τα παρακάτω κρίσιμα κατά την άποψη μου ερωτήματα, τα οποία προκύπτουν μετά και από την συγχώνευση μέσω απορρόφησης της ΑΝΕΚ από την εταιρεία συμμετοχών Attica Group.
α) Είναι δυνατόν να έχει ολοκληρωθεί η απορρόφηση της ΑΝΕΚ από την Attica Group και να μην υπάρχει σαφής πρόβλεψη στο σχέδιο απορρόφησης / συγχώνευσης πως θα διευθετηθούν τυχόν απαιτήσεις που έχει το Ελληνικό Δημόσιο ή το ΝΑΤ από την ΔΑΝΕ; Μιας εταιρείας που εδώ και είκοσι χρόνια ο βασικός της μέτοχος σε ποσοστό άνω του 50% είναι η ΑΝΕΚ?
β) Πως μπορεί να γίνεται τόσο εύκολα ένας χορός διαγραφών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ τραπεζικών δανείων για τις γνωστές εταιρείες της Ακτοπλοϊας που υπερ-δανείστηκαν αγοράζοντας πανάκριβα πλοία και κανένας να μην αντιδρά σε αυτό;
Με ποιον τρόπο διαγράφηκαν δάνεια της ΑΝΕΚ ύψους 200 εκατομμυρίων ευρώ σχετικά πρόσφατα, προκειμένου η εταιρεία να ενταχθεί στο χαρτοφυλάκιο της Attica Group?
Αλλά και ποιος θα πληρώσει σήμερα για αυτήν την "στρέβλωση" που για χρόνια υπήρχε στην Ακτοπλοΐα, με τις συστημικές τράπεζες να υπερ-δανείζουν σκανδαλωδώς μόνο συγκεκριμένες ακτοπλοϊκές εταιρείες και εφοπλιστές; Ενώ για κάποιες άλλες, όπως εν προκειμένω η ΔΑΝΕ, η πόρτα τους ήταν μονίμως κλειστεί;
Πώς μπορεί να δικαιολογηθεί η συμμετοχή μιας συγκεκριμένης συστημικής τράπεζας στην σημερινή εξέλιξη στο χώρο των εταιρειών της ακτοπλοΐας; Ποιοί είναι που από τότε μέχρι σήμερα τα μεθόδευσαν με τέτοιο τρόπο, για να έχουμε πλέον το απόλυτο μονοπώλιο στην ακτοπλοΐα; Και τα "απόνερα" που προκαλούν αυτές οι αναταράξεις του, να έχουν ακυρώσει την δική μου ζωή;
γ) Δεν υπάρχει ευθύνη των προσώπων που αποτελούν την διοίκηση της ΑΝΕΚ (είναι οι ίδιοι από την εποχή της ΔΑΝΕ μέχρι σήμερα), που συνειδητά οδήγησαν την εταιρεία μας σε εκκαθάριση; Που με το "επαγγελματικό management" τους οδήγησαν όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες στις οποίες είχαν εμπλακεί στην χρεοκοπία; Ακόμα και την ΑΝΕΚ την ίδια; Πως έρχεται σήμερα η πολιτεία αυτούς τους ανθρώπους να τους "επιβραβεύει" και με την πρόσφατη απόφαση της να τους καθιστά και σημαντικούς μετόχους στην Attica Group;
δ) Δεν υπάρχει ευθύνη του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και συγκεκριμένα του τότε Υπουργού κ. Γιώργου Ανωμεριτη που "παγίδευσε" την ΔΑΝΕ, αφού μας έπεισε να υπογράψουμε με το υπουργείο του μια εξαετή σύμβαση αποκλειστικής εκμετάλλευσης των γραμμών της Δωδεκανήσου με ένα στόλο έξη (6) επιβατηγών πλοίων (από κοινού με την εταιρεία GA Ferries); Και λίγες μέρες μετά την υπογράφει της σύμβασης, χορήγησε άδειες εκτέλεσης δρομολογίων παράλληλα και στα πλοία F/B "Blue Star" (από Πειραιά για Σύρο - Κω - Ρόδο) και στο "Αίολος Κεντέρης" (από Πειραιά για Κάλυμνο -Κω- Ρόδο)?
Μήπως μπορεί κάποιος να μου πει αν είναι ποτέ δυνατόν ένας υπουργός να μην σέβεται την υπογραφή του και το υπουργείο του να αποδεικνύεται στις συμβάσεις του τόσο αναξιόπιστο;
Αγαπητοί συμπατριώτες και φίλοι,
Να αναζητήσω δικαίωση για την ταλαιπωρία μου, νομίζω ότι θα είναι μάταιο. Πως μπορείς να τα βάλεις με την πολιτεία, ή με τις Τράπεζες που εύκολα μπορούν μέσα σε μια νύχτα να σε καταστρέψουν. Γνωρίζω ότι εγώ δεν έχω το "βαρύ" όνομα της Κρήτης, όπως ο κύριος που ηγείται όλα αυτά τα χρόνια της ΑΝΕΚ, για να ακουστεί η φωνή μου και οι αλήθειες που λέω. Αυτός είναι και ο λόγος που σηκώνω μόνος το οικονομικό και ηθικό βάρος που ανέντιμα η ΑΝΕΚ μου φόρτωσε.
Όμως ανεξάρτητα από αυτό, αυτήν την "δικαίωση" την οφείλουμε όλοι και πρώτα εσείς που εκπροσωπείτε τα Δωδεκάνησα στο Κοινοβούλιο στην εταιρεία "ΔΑΝΕ Sea Line". Την εταιρεία "λαϊκής βάσης" που για τα νησιά μας και την τοπική κοινωνία τους αντιπροσώπευε την πρώτη "μεγάλη ιδέα", από τότε που έφυγαν οι Ιταλοί. Και οι "ιδέες" και το "όραμα" αυτής της κλίμακας δεν μπορεί ποτέ να ξεχαστεί.
Με εκτίμηση
Δημήτρης Κούκουλας
Τέως Εντεταλμένος Σύμβουλος του Δ.Σ. "ΔΑΝΕ Sea Line"
ΥΓ
Θέλω να σας δηλώσω ότι αναλαμβάνω προσωπικά την ευθύνη για ότι έχω αναφέρω εδώ. Άλλωστε σχεδόν όλα έχουν δημοσιευθεί και στα ΜΜΕ. Επίσης είμαι στην διάθεση σας για κάθε συμπληρωματική πληροφορία και συζήτηση.