Multilevel εκλογές και ψήφοι όπως multilevel marketing
Έχει τύχει στην ζωή μας να έρθουμε με έννοιες όπως το multilevel marketing. Ως έννοια έχει να κάνει με τις πωλήσεις προϊόντων όπου οι πωλητές απευθύνονται σε συγκεκριμένα target group με στοχευμένες πωλήσεις σε κατηγορίες πελατών που καταναλώνουν συγκεκριμένα προϊόντα ώστε να μπορούν να έχουν περισσότερο τζίρο.
Για να το πετύχουν αυτό καταφέρνουν να φέρουν στις ομάδες των πωλητών τους νέους πωλητές προερχόμενους από αυτές τις κατηγορίες ανθρώπων. Συγκεκριμένες τακτικές πωλήσεων που πολλές φορές λειτουργούν και σαν πυραμίδες. Δηλαδή ο νέος πωλητής που προέρχεται από μία ομάδα καταναλωτών πχ είναι ο αγοραστής αθλητικών προϊόντων τυγχάνει και προηγουμένως να είναι αθλητής ή αθλούμενος ερασιτεχνικά οπότε συμμετέχει σε αγώνες, γνωρίζει κόσμο, έχει αθλούμενους φίλους ή ακόμα μπορεί να ανήκει και σε ομάδες. Αυτός λοιπόν ο καταναλωτής έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να προσεγγίσει «ομοϊδεάτες» του προκειμένου να πουλήσει τα προϊόντα του αν γινόταν ένας πωλητής στην συγκεκριμένη εταιρία πωλήσεων. Συνάμα, αυτός που έχει κάνει τις συστάσεις για τον συγκεκριμένο πωλητή θα βγει διπλά ωφελημένος άμεσα ή έμμεσα αφενός γιατί θα «ανέβει» το κύρος του στην συγκεκριμένη εταιρία και αφετέρου διότι ο νέος πωλητής που έχει «προξενήσει» θα του φέρει το αντίστοιχο ζητούμενο αποτέλεσμα και μέρος του ωφελήματος.
Κάπως έτσι μοιάζει στις μέρες μας η περισυλλογή ψήφων μιας και μπορεί ο ένας συγκεκριμένος υποψήφιος που γνωρίζει μία ομάδα ανθρώπων να συστήσει και άλλους συνυποψήφιους του ώστε να συγκεντρωθούν οι επιθυμητοί σταυροί στο ψηφοδέλτιο. Για να συγκεντρώσει δηλαδή ο υποψήφιος σύμβουλος που επιθυμεί μία μεγαλύτερη θέση στη διαλογή ψήφων με τους συνυποψήφιους του συμβούλους να του «δώσουν» μερικούς σταυρούς ώστε να «δώσει» κι εκείνος. Μία καθόλα νόμιμη διαδικασία γιατί ουσιαστικά γίνεται σύσταση στον ψηφοφόρο ή αλλιώς του δίνεται η επιλογή να σημειώσει περισσότερους από έναν σταυρό στο ψηφοδέλτιο. Μπορεί άλλωστε και ο ίδιος ο ψηφοφόρος να ζήτησε συστάσεις.
Το ένα ζήτημα που τίθεται είναι κατά πόσο κρατείται ο λόγος τους μέχρι την τελική στιγμή της κάλπης ώστε να προκύψουν τα συγκεκριμένα ευφάνταστα «σχήματα» μετά το πέρας των εκλογών.
Το άλλο ζήτημα που τίθεται είναι κατά πόσο οι συμμετέχοντες στα ψηφοδέλτια έχουν όρεξη για να προσφέρουν στον τόπο τους ή απλά εξυπηρετούν ένα σύστημα κοινώς αποδεκτό.
Η αλήθεια είναι ότι μετά τις συγκεκριμένες τακτικές γίνεται απόλυτα κατανοητό ότι στις επικείμενες δημοτικές εκλογές θα δημιουργηθούν πολλές συμμαχίες και ανταγωνισμοί μεταξύ των συμβούλων και όχι τόσο όσο φαίνεται μεταξύ των επικεφαλής των παρατάξεών τους. Άλλωστε είναι εμφανές ότι υπάρχει αυτή η αντιστρόφως ανάλογη σχέση μεταξύ των αποτελεσμάτων των παρατάξεων σε σχέση με τα αποτελέσματα που θα προκύψουν από τους συμβούλους τους διότι όσο η σειρά εκλογής των υποψηφίων παρατάξεων ξεκαθαρίζει τόσο μπερδεύονται τα στατιστικά σε σχέση με τους υποψηφίους συμβούλους γιατί ενώ μπορεί αφενός να προκαλεί εφησυχασμό η ενδεχόμενη σιγουριά της πρωτιάς της παράταξής τους αφετέρου δημιουργεί μεγάλη ανασφάλεια για το κατά πόσον θα ξεχωρίσουν από τους λοιπούς συνυποψήφιους τους.
Θα δείξει γιατί τελικά γιατί οι φήμες λένε ότι το αποτέλεσμα της κάλπης είναι απροσδιόριστο συνήθως…
Ελένη Ν. Καραγιάννη
Αθλήτρια Τριάθλου