Η ομιλία του Προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου, κ. Αντώνη Β. Καμπουράκη, στη σημερινή εκδήλωση για την παρουσίαση της εταιρείας MARKETING GREECE. Κυρίες & Κύριοι,
Σας καλωσορίζω στην πάντα φιλόξενη Ρόδο, με μακρά ιστορία και παράδοση στην τουριστική προβολή, την πρωτοπόρο στο τουριστικό marketing, με ένα εργαλείο όπως ο ΠΡΟΤΟΥΡ, που άνοιξε δρόμους και βρήκε μιμητές σε όλη την Ελλάδα. Είναι κι αυτή μια χειροπιαστή απόδειξη, πως εδώ και πολλές δεκαετίες οι άνθρωποι του τουρισμού, προσπαθούσαμε να δείξουμε όσο πιο παραστατικά μπορούσαμε, τη σημασία του, για την ελληνική οικονομία. Κάναμε το καλύτερο που μπορούσαμε κάθε φορά, προκειμένου να δώσουμε προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν, να μεγιστοποιήσουμε την ελκυστικότητα του, και να αναδείξουμε τον ελληνικό τουρισμό, ως υπερέχουσα δύναμη μέσα στην παγκόσμια αγορά. Βεβαίως, συνήθως στα λόγια εισπράτταμε τα «μπράβο», στο δια ταύτα όμως ο τουρισμός γινόταν αντιληπτός,μόνον ως άλλη μια επιχειρηματική δραστηριότητα ανάμεσα στις άλλες.Και πέραν τούτου ουδέν. Σήμερα, μέσα στη δίνη της κρίσης, οι πάντες στρέφουν το βλέμμα στον τουρισμό,και περιμένουν τα καλά αποτελέσματά του, για να αλλάξει το κλίμα, για να ενισχυθεί η θετική ψυχολογία, για να ξαναγίνει η αισιοδοξία κομμάτι της οικονομικής δραστηριότητας, σε ολόκληρη τη χώρα. Και πράγματι οι επιχειρηματίες του τουρισμού,«βάζουν» πλάτη. Κάνουμε το πατριωτικό μας καθήκον. Όχι εύκολα και όχι χωρίς τίμημα. Σηκώνουμε «σταυρό» για να κρατηθούμε ζωντανοί, για να συνεχίσουμε να κρατάμε ανοιχτά τα ξενοδοχεία μας, να δημιουργούμε εισοδήματα, να δίνουμε θέσεις απασχόλησης, να δημιουργούμε φορολογικά έσοδα, να δίνουμε ασφαλιστικές εισφορές. Ξέρουμε ότι είμαστε οι καταλύτες για την αναστροφή του κλίματος. Ξέρουμε πως είμαστε πολλαπλασιαστές της ανάπτυξης, που είναι και το μεγάλο ζητούμενο για τη χώρα. Ξέρουμε τι πρέπει να κάνουμε και ανταποκρινόμαστε με αίσθηση πατριωτικής ευθύνης. Με μηδενική όμως ρευστότητα, αφού οι ελληνικές τράπεζες λειτουργούν πλέον ως θησαυροφυλάκια καταθέσεων, και όχι ως πιστωτικά ιδρύματα.(εφημερίδα Guardian04/06/2013) Δεν διεκδικούμε ούτε δάφνες, ούτε κανένα βραβείο. Αυτό που απαιτούμε όμως, είναι κάποια στιγμή σε αυτή τη χώρα να αποφασίσουμε τι θέλουμε. Να αποφασίσουμε τι αναπτυξιακό πρότυπο θέλουμε και τι θέση μπορεί και πρέπει να έχει ο τουρισμός, μέσα σε αυτό. Διότι,εάν η Ελλάδα σήμερα θέλει να λέγεται Τουριστική Χώρα, αυτό σημαίνει πως η τουριστική διάσταση θα πρέπει να ενσωματώνεται οριζόντια, σε όλες τις πολιτικές, σε όλα τα μέτρα. Κάθετι θα πρέπει να αξιολογείται, ως προς τις επιπτώσεις του στον τουρισμό, και αυτό θα πρέπει να συνεκτιμάται, προκειμένου να προωθηθεί ή όχι μια πολιτική, ή ένα μέτρο. Προς αυτή την κατεύθυνση, ασφαλώς και έγινε ένα σημαντικό βήμα προόδου. Ο ΣΕΤΕ αναγνωρίστηκε και θεσμικά, ως κοινωνικός εταίρος, και μπορεί να συμμετέχει ως ισότιμος συνομιλητής, στη διαμόρφωση πολιτικών. Πρόεδρε έχεις τα συγχαρητήρια όλων μας, καθώς επί των ημερών σου ολοκληρώθηκε, αυτή η τιτάνια προσπάθεια, που είχε ξεκινήσει ο Νίκος Αγγελόπουλος. Στην εθνική προσπάθεια για να ορθοποδήσει η χώρα,ο ελληνικός τουρισμός είναι στην πρώτη γραμμή. Και μπορεί να έχει τη δική του μεγάλη συνεισφορά, σε ένα μεγάλο ζητούμενο αυτής της προσπάθειας: Στη δημιουργία της νέας εικόνας της χώρας. Θέλουμε, δεν θέλουμε, τοbrand «Ελλάδα» αποτελείται από όλα εκείνα τα στοιχεία της ελληνικής πραγματικότητας, που συνθέτουν την κουλτούρα της, επηρεάζουν την οικονομική της δραστηριότητα, και την καθιστούν αξιόπιστο ή μη συνομιλητή, σε όλα τα επίπεδατων σχέσεων στον σύγχρονο κόσμο. Οι στερεότυποι χαρακτηρισμοί που αντιπροσωπεύουν την εικόνα της χώρας,στη συνείδηση της κοινής γνώμης, δύσκολα αλλάζουν, και απαιτείται κάτι πολύ περισσότερο από μια καλοπληρωμένη διαφημιστική καμπάνια, για να διαφοροποιηθούν. Σε αυτή τη μεγάλης εθνικής σημασίας προσπάθεια, η τουριστική προβολή αποτελεί προνομιακό πεδίο δράσης. Μεταφέρει θετικές και ειδυλλιακές εικόνες της Ελλάδας, μεταφέρει μοναδικές τουριστικές εμπειρίες, συνεισφέροντας καίρια στην υπέρβαση των στερεοτύπων και στην ανάδειξη του σύγχρονου προσώπου μιας νέας Ελλάδας, που επενδύει στην ποιότητα, στις υποδομές, στους ανθρώπους. Πιστεύω ότι όλα αυτά τα ζητήματα, θα αποτελέσουν αντικείμενο ενδελεχούς έρευνας και ανάλυσης, τηςMarketingGreece. Για αυτό και η αποστολή που καλείται να επιτελέσει είναι σημαντική. Γίνεται μια καλή αρχή και αυτό είναι θετικό. Από κει και πέρα, η νέα προσπάθεια που θα ξεδιπλωθεί από δω και πέρα,θα πρέπει να στηρίζεται σε αξιόπιστα στοιχεία. Να ξέρουμε σε ποιους μιλάμε, για να ξέρουμε και τι θα πούμε, και πως θα το πούμε. Ραντεβού στα τυφλά δεν υπάρχει, στο τουριστικό marketing. Χρειάζεται επιστημονικός σχεδιασμός, αλλά και υψηλών επαγγελματικών προδιαγραφών υλοποίηση, δράσεων και ενεργειών. Εξίσου σημαντικό είναι το θέμα της ενότητας, που απαιτείται για να πετύχει αυτό το νέο εγχείρημα.Ανδρέα,σε έχω ακούσει να αναφέρεσαι στην αξία της ενότητας. Και πράγματι έτσι είναι. Ό,τι και όποιος υπηρετεί τον τουρισμό, πρέπει να είναι μέρος αυτής της μεγάλης προσπάθειας. Η ενότητα,μας πηγαίνει μπροστά. Και η ενότητα υπηρετείται πρωτίστως, με την αναγνώριση και τον σεβασμό προς αυτούς, που έκαναν μέχρι σήμερα, το καλύτερο που μπορούσαν. Ο ελληνικός τουρισμός δεν είναι tabularasa. Έχω θητεύσει,όπως βέβαια και εσύ στη διοίκηση του ΕΟΤ, και ξέρω τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν. Και καταβάλλονται. Παρά τα όποια λάθη και τις όποιες αδυναμίες. Κριτική λοιπόν ναι, για να διορθώνουμε τα κακώς κείμενα, αλλά όχι να βγούμε και απέναντι στον ΕΟΤ. Συνεργασία και σεβασμός, είναι βέβαιο πως θα αποδώσουν,πολύ περισσότερους καρπούς. Σεβασμός και στις τοπικές ιδιαιτερότητες και ευαισθησίες. Όλοι μπορούμε να ενώσουμε χέρια, ιδέες και δυνάμεις.Αρκεί αυτή η κατάληξη, να είναι το επιστέγασμα ενός εποικοδομητικού διαλόγου, και όχι μιας επιβολής από το κέντρο. Οι περιφερειακέςευαισθησίες πρέπει να λαμβάνονται υπόψη, και να μη θεωρούνται ως …ξέρω γω… τοπικιστικοί εγωισμοί. Δεν είναι καθόλου έτσι. Αυτός που ζει και αναπνέει καθημερινά τον αέρα, του κάθε τόπου, ξέρει καλύτερα τι θα δουλέψει και τι θα λειτουργήσει. Ενότητα δεν σημαίνει ισοπεδωτική ομοιομορφία, αλλά προτροπή να ανθίσουν όλα τα λουλούδια. Τα ωραιότερα και εντυπωσιακότερα μπουκέτα,δεν γίνονται με ένα είδος λουλουδιού, αλλά με πολλά. Και μόνον τότε η υπεραισιοδοξία, δεν πάσχει από επιχειρήματα! Ο τουρισμός είναι μια σύνθετη δομή, η οποία πέραν της συνύπαρξης και συνεργασίας,Δημόσιου &Ιδιωτικού τομέα, απαιτεί και τη δημιουργία & εκτέλεση σύνθετων σχεδίων ανάπτυξης, αλλά κυρίως την αναγνώριση ότι ο τουρισμός αποτελεί βασικό παράγοντα κοινωνικής συνοχής, και οικονομικής ανάπτυξης -ειδικά για τη χώρα μας, όπου η συμμετοχή του στο εθνικό ΑΕΠ είναι καίρια. Πιστεύω λοιπόν, πως όλοι θα δώσουμε τον καλύτερο εαυτό μας, και τα αποτελέσματα θα μας δικαιώσουν. Είμαστε καταδικασμένοι να πετύχουμε, για αυτό ας βάλουμε τα δυνατά μας. Το στοίχημα για την Ελλάδα είναι, να καταφέρει να συνδέσει την εικόνα της με ανανεωμένα χαρακτηριστικά, που θα περιγράφουν την ικανότητά της, να κάνει «θαύματα». Ως Έλληνες έχουμε τη δύναμη να οραματιζόμαστε.Έχουμε την ευφυΐα να μετατρέψουμε το όραμα σε πραγματικότητα. Η Ελλάδα που τα καταφέρνει και ξεπερνάει τις δυσκολίες, η Ελλάδα που ξέρει να νικάει και να κάνει θαύματα, μπορεί και πρέπει να αποτελέσει τη νέα εικόνα, για μια Νέα Ελλάδα. Εύχομαι κάθε Καλή Επιτυχία στηMarketingGreece,και να αφήσει πραγματικά ένα ιστορικό αποτύπωμα, στην προσπάθεια ανάδειξης του ελληνικού τουρισμού, και της Ελλάδας. Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.