Μιχάλης Σακέλλης για Ακτοπλοΐα: Καθόμαστε πάνω σε μια βόμβα που δεν ξέρουμε πότε θα σκάσει!

Αποσπάσματα Ομιλίας κ. Μ. Σακέλλη στο 2ο Ναυτιλιακό Συνέδριο του Maritime Economies χθες 5 Ιουνίου, στο Ίδρυμα Ευγενίδου με θέμα: «Ακτοπλοΐα, Θαλάσσιος Τουρισμός και η συμβολή των πλοίων LNG & LPG. στη Ναυτιλία».

ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ

Το 2013 αναμένουμε μία καλή χρονιά για τον τουρισμό μας και οι αφίξεις των ξένων τουριστών ίσως να ξεπεράσουν τα 17 εκ. Εξ αυτών περίπου το 60% θα επισκεφθούν τα νησιά μας χρησιμοποιώντας κυρίως Ακτοπλοϊκά πλοία και μάλιστα αποκλειστικά σε ότι αφορά τις μετακινήσεις τους από νησί σε νησί.

Μία ενδεχόμενη υποβάθμιση των Ακτοπλοϊκών υπηρεσιών θα έχει καταστρεπτικές συνέπειες στον τουρισμό και στην οικονομία της χώρας μας.

Έχουμε προειδοποιήσει εδώ και δύο χρόνια για τον κίνδυνο αντιμετώπισης σοβαρών προβλημάτων στην κανονική εκτέλεση των δρομολογίων. Έχουμε ενημερώσει την κυβέρνηση για την αδυναμία των περισσοτέρων εταιρειών να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους κυρίως αυτές που αφορούν τα πληρώματα.

Καθόμαστε πάνω σε μία βόμβα που δεν ξέρουμε πότε θα σκάσει. Σήμερα η ΠΝΟ προχωράει σε συνδικαλιστικές δράσεις και δεν γνωρίζουμε ποια πλοία θα φύγουν και ποια όχι.

Το γεγονός ότι τα χειμερινά δρομολόγια 2012 2013 εκτελέστηκαν κανονικά είναι ένα θαύμα. Οι εξαιρετικές Ακτοπλοϊκές υπηρεσίες που απολαμβάνουμε μέχρι σήμερα προσφέρονται κατά λάθος αφού δεν έχουμε κάνει τίποτα για να τις διασφαλίσουμε.

Στην προσπάθειά μας να ενημερώσουμε την κυβέρνηση κάποιοι υπουργοί δεν μας δέχτηκαν, ενώ κάποιοι άλλοι δεν απάντησαν ποτέ στα ερωτήματα και τα αιτήματα που τους θέσαμε. Οι αρχηγοί των κομμάτων της συμπολίτευσης δεν μας δέχτηκαν ενώ για το θέμα του ΦΠΑ της Ακτοπλοΐας χρειάστηκε η προσωπική παρέμβαση του πρωθυπουργού για να εξεταστεί.

Δυστυχώς στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος και παρά τις προειδοποιήσεις μας δεν έχουμε βρει μέχρι σήμερα την δέουσα ανταπόκριση ούτε έχει γίνει κατανοητή η σημασία των Ακτοπλοϊκών μας υπηρεσιών για την επιβίωση των νησιών μας, την ανάκαμψη της οικονομίας μας και την προστασία των Εθνικών μας συμφερόντων.

Το MARITIME ECONOMIES για δεύτερη φορά μέσα σε ένα χρόνο μας δίνει την δυνατότητα να τοποθετηθούμε για τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος, να αναλύσουμε τις αιτίες και να προτείνουμε λύσεις σε μια προσπάθεια αποφυγής πολύ πάρα σοβαρών προβλημάτων.

Ευχαριστούμε τους διοργανωτές για την ευκαιρία που μας δίνουν και τους συγχαίρουμε για την πρωτοβουλία τους με την βεβαιότητα ότι η σημερινή μας συζήτηση θα συμβάλλει θετικά στην επίλυση σοβαρών προβλημάτων που χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης.

ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ

«Το γεγονός ότι τα χειμερινά δρομολόγια 2012 2013 εκτελέστηκαν κανονικά είναι ένα θαύμα. Οι εξαιρετικές Ακτοπλοϊκές υπηρεσίες που απολαμβάνουμε μέχρι σήμερα προσφέρονται κατά λάθος αφού δεν έχουμε κάνει τίποτα για να τις διασφαλίσουμε.»

«Οι υποχρεωτικές εκπτώσεις επίσης επηρεάζουν τους ναύλους αρνητικά αφού το 79% των επιβατών που καταβάλλουν ολόκληρο ναύλο επιδοτεί το υπόλοιπο 21% που απολαμβάνουν εκπτώσεις 50% κατά μέσον όρο. Για την παροχή των εκπτώσεων αυτών οι επιβάτες καταβάλλουν ναύλο επιβαρυμένο κατά 11,55%.»

«Δεν κατανοούμε την ανάγκη να εξυπηρετούνται δύο λιμάνια στο ίδιο νησί όπου τα πλοία αναγκάζονται να εκτελούν δρομολόγια αντί του ΚΤΕΛ. Στις περιπτώσεις αυτές επιβαρύνεται το κόστος μεταφοράς άρα και τα εισιτήρια, επιμηκύνεται το ταξίδι ενώ σε πολλές περιπτώσεις το πλοίο αναγκάζεται να εκτελέσει λιγότερα δρομολόγια σε ακατάλληλα ωράρια με αποτέλεσμα την απώλεια σημαντικών εσόδων αλλά και προβλημάτων στην εξυπηρέτηση των νησιών.»

«Εάν επιθυμούμε ανταγωνιστικότερους ναύλους εκτός από τους φόρους και άλλες κρατήσεις και επιβαρύνσεις πρέπει να εξετάζουμε και άλλους σημαντικούς παράγοντες που διαμορφώνουν το κόστος. Οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης πολλές φορές απαιτούν την μείωση των ναύλων αλλά όταν τους ζητήθηκε να μειώσουν τα λιμενικά τέλη που συμπεριλαμβάνονται στα εισιτήρια, δεν μας απάντησαν καν.

Σε κάθε περίπτωση οι εκπρόσωποι των λιμενικών ταμείων οφείλουν να ενημερώνουν τους επιβάτες των νησιών για το πώς επενδύθηκαν τα τέλη που κατέβαλαν δημοσιεύοντας κάθε χρόνο ισολογισμό. Εφ όσον τα λιμενικά τέλη δεν επενδύονται προς όφελος των επιβατών τότε πρέπει να επιστραφούν ή να μειωθούν ή να μην εισπράττονται πλέον.»

«Η άδικη αντιμετώπιση των νησιών μας και των νησιωτών μας, μας κάνει να πιστεύουμε ότι διαχρονικά οι εκάστοτε Κυβερνήσεις δεν έχουν αντιληφθεί και κατανοήσει την μεγάλη σημασία των Ακτοπλοϊκών μας συγκοινωνιών για την ανάπτυξη της χώρας μας και την προστασία των Εθνικών μας συμφερόντων. Δεν έχει γίνει κατανοητό ότι μία πιθανή υποβάθμιση των υπηρεσιών αυτών θα ήταν καταστροφική για την ανάπτυξη των νησιών μας και τον τουρισμό μας.»

«Ο πρόσφατος νόμος που ψηφίστηκε στην Βουλή διαπραγματεύεται ένα πολύ μικρό μέρος του συνολικού προβλήματος, μόλις το 5%. Πολύ σοβαρά θέματα όπως η μείωση του ΦΠΑ, και ο έλεγχος των επιβαρύνσεων που επιβάλλονται στα καύσιμα, δεν αφορούν το ΥΝΑ αλλά άλλα Υπουργεία τα οποία δεν δείχνουν το ανάλογο ενδιαφέρον.»

«Η πολιτική που ακολουθείται στον προσδιορισμό των αποζημιώσεων για την εκτέλεση δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας είναι απολύτως λανθασμένη. Αυτό το οποίο συμβαίνει είναι ότι αντί να ορίσουμε τις υπηρεσίες που επιθυμούμε και βάσει αυτών να προσδιορίσουμε το ύψος των αποζημιώσεων, κάνουμε ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή προσδιορίζουμε πρώτα το ύψος των αποζημιώσεων και βάσει αυτού τις υπηρεσίες. Το αποτέλεσμα βέβαια είναι η παροχή υποβαθμισμένων υπηρεσιών και η απόσυρση ή πώληση αξιόλογων πλοίων κατάλληλων για την εξυπηρέτηση των μικρών νησιών μας.

Η πρόσφατη περικοπή από το Υπουργείο Οικονομικών των αποζημιώσεων για την εκτέλεση δρομολογίων δημόσιας υπηρεσίας, δεν έγινε μετά από κάποια μελέτη αλλά αυθαίρετα και επιπόλαια, μπορώ να πω, για ένα τόσο σοβαρό θέμα. Το αποτέλεσμα είναι η κατάργηση των ποιοτικών κριτηρίων στους διαγωνισμούς των δρομολογίων 2013-2014, δηλαδή η περαιτέρω υποβάθμιση των υπηρεσιών. Και λέω περαιτέρω, γιατί ήδη παρατηρείται υποβάθμιση λόγω των χαμηλών αποζημιώσεων που ισχύουν.

Εάν στα επόμενα χρόνια αντιμετωπιστούν σοβαρά προβλήματα στην εξυπηρέτηση των μικρών νησιών μας ας μην απορήσουμε. Οι διαγωνισμοί δρομολογίων Δημόσιας Υπηρεσίας είναι διεθνείς και γνωρίζουμε το μηδενικό ενδιαφέρον για την συμμετοχή ευρωπαϊκών εταιρειών και το περιορισμένο να συμμετάσχουν Ελληνικές. Ήδη προκηρύσσονται γραμμές στις οποίες δεν συμμετέχει κανένα πλοίο.

Για τα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας προτείνω να μελετήσουμε με πολύ προσοχή την πρόταση του καθηγητή κ. ΄Αλκη Κορρέ για μία ιδιότυπη χρονοναύλωση ούτως ώστε ο κίνδυνος για την αύξηση των τιμών των καυσίμων να επιβαρύνει το κράτος και όχι τους ιδιώτες. Στην περίπτωση αυτή θα ήταν σημαντική η συμμετοχή εταιρειών και ποιοτικών πλοίων στους διαγωνισμούς δημόσιας υπηρεσίας, γεγονός πολύ σημαντικό αν λάβουμε υπόψη μας ότι τα διαθέσιμα πλοία για την εκτέλεση δρομολογίων Δ.Υ. μειώνονται συνεχώς, γεγονός που θα αποτελέσει το σοβαρότερο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσει το ΥΝΑ τα επόμενα χρόνια.»

«Οι Ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες δεν είναι υπηρεσίες τις οποίες μπορεί να καταργήσουμε ή να ζήσουμε χωρίς αυτές, ούτε πρέπει να εξετάζονται με μνημονιακές νοοτροπίες, αντίθετα και ιδιαίτερα σε μία περίοδο κρίσης οφείλουμε να τις αντιμετωπίσουμε.

Μία ενδεχόμενη υποβάθμιση των Ακτοπλοϊκών υπηρεσιών θα έχει καταστρεπτικές συνέπειες στον τουρισμό και στην οικονομία της χώρας μας.»

«Έχουμε προειδοποιήσει εδώ και δύο χρόνια για τον κίνδυνο αντιμετώπισης σοβαρών προβλημάτων στην κανονική εκτέλεση των δρομολογίων. Έχουμε ενημερώσει την κυβέρνηση για την αδυναμία των περισσοτέρων εταιρειών να εκπληρώσουν τις υποχρεώσεις τους, κυρίως αυτές που αφορούν στα πληρώματα.

Καθόμαστε πάνω σε μία βόμβα που δεν ξέρουμε πότε θα σκάσει. Σήμερα η ΠΝΟ προχωράει σε συνδικαλιστικές δράσεις και δεν γνωρίζουμε ποια πλοία θα φύγουν και ποια όχι.»

«Το γεγονός ότι τα χειμερινά δρομολόγια 2012-2013 εκτελέστηκαν κανονικά είναι ένα θαύμα. Οι εξαιρετικές Ακτοπλοϊκές υπηρεσίες που απολαμβάνουμε μέχρι σήμερα προσφέρονται κατά λάθος αφού δεν έχουμε κάνει τίποτα για να τις διασφαλίσουμε.

Δυστυχώς στα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο κλάδος και παρά τις προειδοποιήσεις μας δεν έχουμε βρει μέχρι σήμερα την δέουσα ανταπόκριση, ούτε έχει γίνει κατανοητή η σημασία των Ακτοπλοϊκών μας υπηρεσιών για την επιβίωση των νησιών μας, την ανάκαμψη της οικονομίας μας και την προστασία των Εθνικών μας συμφερόντων.»

«Για μία τριετία οι ναυτιλιακές εταιρείες σήκωσαν το βάρος των συνεπειών της Ελληνικής και της Διεθνούς κρίσης χωρίς να υποβαθμιστούν οι προσφερόμενες υπηρεσίες και χωρίς να επιβαρυνθεί ο Κρατικός προϋπολογισμός. Καιρός είναι και το Κράτος να δείξει το Κοινωνικό του πρόσωπο.

Τις εξαιρετικές υπηρεσίες που προσφέρουν σήμερα τα Ακτοπλοϊκά πλοία πρέπει να τις διατηρήσουμε και τα προβλήματα του κλάδου πρέπει να τα αντιμετωπίσουμε σαν προβλήματα που μας αφορούν όλους και όχι σαν προβλήματα που αφορούν τις Ακτοπλοϊκές εταιρείες. Τα προβλήματα αφορούν τα νησιά μας, τον τουρισμό μας και την οικονομία μας και πρέπει να αντιμετωπισθούν με περισσότερη σοβαρότητα και προσοχή σαν θέματα κατ΄ εξοχήν εθνικά.»

Φωτογραφικό υλικό

Μανώλης Δημελλάς

γράφει ο Μανώλης Δημελλάς

Προτάσεις Verena

Νέος πρόεδρος στο Εργατικό Κέντρο Ρόδου είναι ο Παναγιώτης Εγγλέζος, ενα έμπειρο συνδικαλιστικό...
Ενα τραγούδι για την Ελένη Τοπαλούδη απο το Διδυμότειχο που δολοφονήθηκε άγρια στη Ρόδο εγραψε και...
ΦΟΡΟΣ ΑΙΜΑΤΟΣ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ-Στον ακήρυχτο πόλεμο της ασφάλτου η λίστα των θυμάτων μεγαλώνει συνεχώς...
ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΑΠΟ ΚΑΡΔΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΙΜΟ ΠΑΡΑΣΚΕΥΑ - Δεν υπάρχει τίποτα πιο βέβαιο από του θανάτου τον...