ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΣΑΝΤΟΡΙΝΙΟΣ -Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής -Γραφείο Υφυπουργού -Πειραιάς, 28/04/18 -Θέμα: «Ν. Σαντορινιός: η Αντιπολίτευση έχυσε κροκοδείλια δάκρυα για το Αγία Ζώνη» Στη συνεδρίαση της Υποεπιτροπής Υδατικών Πόρων της Βουλής των Ελλήνων μίλησε την Παρασκευή (27/4/18) ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής σχετικά με την τωρινή κατάσταση των ακτών και της θάλασσας του Σαρωνικού. http://www.youtube.com/watch?v=nH3FXPhMkrk&feature=youtu.be, http://www.youtube.com/watch?v=mpwln8Ii6C8&feature=youtu.be Έληξε η περιπέτεια του Σαρωνικού Σήμερα κλείνει ένας κύκλος: 7 μήνες μετά το ναυάγιο είμαστε σε θέση, με τη βοήθεια του ΕΛΚΕΘΕ, να παρουσιάσουμε επιστημονικά δεδομένα σχετικά με την κατάσταση του Σαρωνικού, υλοποιώντας την υπόσχεση που είχαμε δώσει στον κόσμο, για συνεχή και εμπεριστατωμένη ενημέρωση. Η περιπέτεια που υπέστη ο Σαρωνικός, από το Αγία Ζώνη ΙΙ, τελείωσε. Έχει, όμως, αξία να τονιστεί ότι κατά την αντιμετώπιση αυτού του ναυαγίου, εφαρμόστηκαν πρακτικές για πρώτη φορά, κάνοντας την περίπτωση του Αγία Ζώνη παράδειγμα- οδηγό: Πρώτη φορά έγινε τόση συντονισμένη κινητοποίηση. Πρώτη φορά έγινε τόση συντονισμένη επιστημονική παρακολούθηση. Πρώτη φορά όλες οι πληροφορίες έγιναν γνωστές στο κοινό και η ενημέρωση για την εξέλιξη των εργασιών ήταν συνεχής. Πρώτη φορά ένα τέτοιο ναυάγιο ανελκύθηκε. Πρώτη φορά ο φορέας για την αποζημίωση από τέτοιες πετρελαϊκές κρίσεις ήρθε στον Πειραιά και ήδη έχει παραλάβει πάνω από 100 αιτήσεις από πολίτες που υπέστησαν ζημία από το ναυάγιο. Πρώτη φορά επιβλήθηκε ένα τέτοιο πολύ μεγάλο πρόστιμο, ύψους 1,2 εκατομμυρίων ευρώ. Στοιχεία και Δεδομένα ΕΛΚΕΘΕ «Το ΕΛ.ΚΕ.ΘΕ. καταθέτει σήμερα στη Βουλή την οριστική μελέτη παρακολούθησης του φαινομένου, από τη μέρα του ναυαγίου- 10 Σεπτέμβρη 2017- μέχρι και σήμερα- και ευτυχώς, στο Σαρωνικό υπάρχουν και ιστορικά δεδομένα, άρα μπορούμε να συγκρίνουμε τι συνέβαινε πριν. Έχει κάνει καταγραφή της χημικής ρύπανσης στο νερό και στα ιζήματα, εκτίμησε την οικολογική κατάσταση της περιοχής με δειγματοληψίες βένθους και μακροβένθους, μελέτησε τις πιθανότητες βιοσυσσώρευσης ρύπων προερχόμενων από το ατύχημα και των επιδράσεών τους στους θαλάσσιους οργανισμούς, αποτύπωσε την κατάσταση του πυθμένα και μάλιστα από 3 έως 20 μέτρα βάθος, σε ένα εύρος 25 χιλιομέτρων, καταγράφοντας παράλληλα με κάμερα. Τα συμπεράσματα δείχνουν ότι δεν υπάρχει επίδραση από το ναυάγιο, ούτε στη θάλασσα, ούτε στις παραλίες, ούτε και στους θαλάσσιους οργανισμούς. Ενώ με βάση και την τελευταία απόφαση του Υπουργείου Υγείας, σε όλες πλέον τις παραλίες επιτρέπεται η κολύμβηση». «Η συνεργασία μας με το ΕΛΕΚΕΘΕ δεν σταματά εδώ. Θα συνεχίσουμε να παρακολουθούμε το φαινόμενο. Μέσω χρηματοδότησης από το IOPC Fund, ή ακόμη και από το Γαλάζιο Ταμείο, θα ερευνήσουμε τις τυχόν επιπτώσεις και στα πάνω από 20 μέτρα βάθος. Επίσης, θεωρούμε χρέος μας να παρουσιάσουμε όλη την εμπειρία από την αντιμετώπιση του ναυαγίου και όλα τα επιστημονικά δεδομένα και τη μεθοδολογία σε μια επιστημονική ημερίδα που θα διοργανωθεί μαζί με το ΕΛΚΕΘΕ». IOPC Fund, πρόστιμο και κόστη αντιρρύπανσης «Το IOPC Fund έχει εγκρίνει 60 εκ. για αποζημιώσεις από το ναυάγιο, ενώ πρόσθετα σε αυτό το ποσό θα υπολογιστούν και επιπλέον 5,4 εκ. που έχουν δεσμευθεί από τον περιορισμό ευθύνης της ασφαλιστικής εταιρείας. Όλα τα κόστη της ιδιωτικής εταιρείας απορρύπανσης, οι δαπάνες του Ελληνικού Δημοσίου, τα κόστη του ΕΛΚΕΘΕ και οι αποζημιώσεις όσων επλήγησαν θα καλυφθούν από αυτό το ποσό. Ο Έλληνας πολίτης δεν πρόκειται να χρεωθεί ούτε ένα ευρώ για το Αγία Ζώνη ΙΙ». «Το πρόστιμο των 1,2 εκ. ευρώ, είναι διοικητικό πρόστιμο, το μεγαλύτερο που έχει επιβληθεί ποτέ και τα χρήματα θα πάνε υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου». «Να θυμίσω δε, επειδή υπονοήθηκαν διάφορα και σήμερα για την επιλογή της εταιρείας απορρύπανσης, αυτή έγινε με ανάθεση από τον πλοιοκτήτη. Στην περίπτωση του Αγία Ζώνη ΙΙ, δεν υπήρξε καμία «υπόγεια» διαδρομή ανάθεσης. Επειδή κάποιοι προσπαθούν να εξηγήσουν τα τωρινά με βάση παλαιότερες πρακτικές, τους λέω ότι αυτές οι εποχές πέρασαν ανεπιστρεπτί».
Λιμενικό Σώμα- Υπηρεσίες Υπουργείου «Τα στελέχη του Λιμενικού Σώματος ήταν καθημερινά στο πεδίο, παρακολουθώντας βήμα- βήμα τη διαδικασία απορρύπανσης. Μέχρι και σήμερα η Διεύθυνση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος κάνει ελέγχους στις κατά τόπους υπηρεσίες και Λιμεναρχεία. Τους ευχαριστώ θερμά για όλη την προσπάθεια, για μια ακόμη φορά». Μια αναξιόπιστη Αντιπολίτευση «Για 15 μέρες μετά το ναυάγιο, όταν το θέμα ήταν πρωτοσέλιδο, στις σχετικές συνεδριάσεις της Βουλής αλλά και στα ΜΜΕ, η Αντιπολίτευση ασκούσε δριμεία κριτική. Μέχρι και ο Πρόεδρος της ΝΔ είχε έρθει για να μιλήσει, χρησιμοποιώντας έναν θλιβερό τρόπο πολιτικής αντιπαράθεσης. Σήμερα, που όλα είναι καλά, μόνο δυο συνάδελφοι βουλευτές από τη Ν.Δ. μίλησαν. Φαίνεται ότι, τα καλά νέα, δυστυχώς, δεν «πουλάνε». Σήμερα θα έπρεπε, όλοι αυτοί που τότε μιλούσαν, να βρίσκονται για να δείξουν ότι πραγματικά ενδιαφέρονται». «Επειδή πολλά κροκοδείλια δάκρυα χύθηκαν τις μέρες του ναυαγίου, σήμερα πρέπει να ακούσει η αντιπολίτευση ότι έως και πριν από 2-3 χρόνια τα σκάφη αντιρρύπανσης του Λιμενικού Σώματος ήταν «στα βάζα», δεν ήταν δηλαδή λειτουργικά και δεν χρησιμοποιούνταν. Αυτή τη στιγμή έχουμε ανανεώσει το στοκ μας σε αντιρρυπαντικό υλικό και έχουμε βελτιώσει πολύ όλα τα σκάφη αντιρρύπανσης που διαθέτει το Σώμα». «Επίσης θέλω να ακούσει η Αντιπολίτευση ότι, σύμφωνα με μαρτυρίες των ανθρώπων της αντιρρύπανσης, στην Πειραϊκή, παραδείγματος χάρη, έσπαγαν με καλέμι και παλιές ρυπάνσεις. Μιλάμε για ρυπάνσεις που είχαν μείνει και δεν είχαν καθαριστεί εξαιτίας κάποιων ανεύθυνων Κυβερνήσεων, οι οποίες είχαν αφήσει τα πετρέλαια να υποβαθμίζουν περιοχές και να καταστρέφουν το περιβάλλον. «Τότε μας είχαν πει «ανεύθυνους, ανεπαρκείς και με θλιβερό τρόπο διαχείρισης». Περιμένω να μας απαντήσουν, όσοι κατά το παρελθόν κλήθηκαν να διαχειριστούν αντίστοιχα, ίσως και ακόμη πιο σοβαρά, ναυάγια, πότε ξανά έγινε τόσο ενδελεχής επιστημονική έρευνα και πότε ξανά προστατεύτηκε το Δημόσιο συμφέρον». «Επί 2,5 μήνες στελέχη του Λιμενικού Σώματος και η πολιτική ηγεσία του ΥΝΑΝΠ, ήμασταν κάθε ημέρα εκεί επιτηρώντας τη διαδικασία. Τους προκαλώ να μας φέρουν έστω και μια μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ για εκείνα τα ναυάγια. Περιμένω τουλάχιστον να αναγνωρίσουν την συνεισφορά του Λιμενικού Σώματος και να το ευχαριστήσουν δημόσια».