Το ατύχημα της ρύπανσης της παράκτιας ζώνης της Σαλαμίνας - γράφει ο Αγαπητός Ξάνθης, αρχιτέκτονας

Το ατύχημα της ρύπανσης της παράκτιας ζώνης της Σαλαμίνας -Μετά τη διαρροή μαζούτ από το δεξαμενόπλοιο Αγία Ζώνη ΙΙ, το οποίο βυθίστηκε την Κυριακή στο Σαρωνικό η πετρελαιοκηλίδα που έχει διαχυθεί στη θάλασσα εκτείνεται σε μήκος πλέον του 1,5 χλμ στην παραλία της Σαλαμίνας, με αποτέλεσμα της πιθανής ολικής νέκρωσης της περιοχής. Μία οικολογική βόμβα στις θάλασσες μας. Η πλοιοκτήτρια εταιρία ανέλαβε την αντιρρυπαντική διαδικασία διάρκειας περίπου ενός μήνα για την απάντληση των καυσίμων ώστε να προληφθεί η έκταση της σ΄ όλο τον Σαρωνικό. Αυτό το γεγονός σηματοδοτεί και την ακραία παρέμβαση του ανθρώπου στη Φύση. Άθελα του ή από αμέλεια μπορεί το υλικό της τεχνολογίας να γίνει φονικό όπλο. Είναι ένα από τα μεγάλα θέματα της ανάπτυξης, κατά πόσο η τεχνολογία και τα παράγωγα της ικανοποιούν την οικολογική ισορροπία ? Είναι βέβαιο ότι ο άνθρωπός είναι το επίκεντρο του διαλόγου που διεξάγεται μεταξύ οικονομίας και οικολογίας, μεταξύ αειφορίας και μεγέθυνσης, μεταξύ αξιοβίωτης και άμετρης ανάπτυξης. Αυτό το ηθικό δίλημμα είναι από τα σημαντικότερα της σύγχρονη κοινωνίας. Και σ’ αυτό το δίλημμα δεν υπάρχουν στερεότυπες απαντήσεις αλλά η απάντηση έρχεται μέσα από την ανάλογη καλλιέργεια παιδείας και κουλτούρας ώστε να διαμορφωθεί το κατάλληλο πλαίσιο αξιών. Αξίες όπως η αλληλεγγύη, η διαγενεακή ισότητα, η ελευθερία, η ευθύνη προσδίδουν το κύρος της ανθρώπινης συμπεριφοράς, κωδικοποιούν το πολιτιστικό μας στίγμα, το οποίο δυστυχώς έχει σήμερα ξεθωριάσει. Η ανεξέλεγκτη πρόοδος στην επιδίωξη του κέρδους, ο άκρατος ανταγωνισμός, το κυνήγι του χρήματος, ο ατομικισμός, οι «κρυφές αυλές» οδηγούν σε συχνότερα ατυχήματα οικολογικής σημασίας. Δεν είναι μακριά οι αποκαρδιωτικές εικόνες του πλοίου PRESTIGE στα νερά της Ισπανίας, το Νοέμβριο του 2002, με την τεράστια πετρελαιοκηλίδα που δημιουργήθηκε από το «κόψιμο» του δεξαμενόπλοιου. Πάνω από είκοσι χιλιάδες τόνοι πετρελαίου είχαν διαρρεύσει στην θάλασσα έκτοτε και δημιούργησαν μια τεράστια πετρελαιοκηλίδα στα παράλια της Γαλικίας, που είναι μια από τις πλουσιότερες αλιευτικές ζώνες της Ισπανίας. Σε απόγνωση βρέθηκαν οι ντόπιοι και κυρίως ψαράδες, καθώς τουλάχιστον 3.000 από αυτούς υπέστησαν τις συνέπειες της οικολογικής καταστροφής. Το 2007, το ελληνικό κρουαζιερόπλοιο «Sea Diamond», με 1.153 επιβάτες και 390 μέλη του πληρώματος, εξόκειλε ανοικτά της Σαντορίνης. Δέκα χρόνια αργότερα, το ναυάγιο του Sea Diamond συνεχίζει να απειλεί τη Σαντορίνη. Το ναυάγιο είναι ακόμη εκεί, ρυπαίνοντας καθημερινά το φυσικό περιβάλλον και απειλώντας όλο και περισσότερο με ανεπανόρθωτη καταστροφή καθώς η διάβρωσή του συνεχίζεται. Πριν από πέντε χρόνια, στις 13 Ιανουαρίου του 2012 στης 21:45 το βράδυ, το κρουαζιερόπλοιο Costa Concordia προσέκρουσε σε ύφαλο. Στο τραγικό ναυάγιο 110 τραυματίσθηκαν και 32 έχασαν τη ζωή τους. Η ζωή είναι μια λεπτή κλωστή… Ο κόσμος υποφέρει από την κλιματική αλλαγή που προκαλείται από την υπερ-χρήση των καυσίμων και των εκπομπών αυτών. Ο σημερινός τυφώνας ‘Ιρμα που πλήττει την Φλόριντα των ΗΠΑ, ο τυφώνας Κατρίνα, το 2005 με 1833 νεκροί επίσης στις ΗΠΑ είναι μερικά από τα παραδείγματα της κλιματικής μεταστροφής. Ο Πλανήτης εκπέμπει SOS, η Ελλάδα κλονίζεται… Το ατύχημα στην περιοχή της Σαλαμίνας μας κάνει να ξυπνήσουμε από το λήθαργο της αυταρέσκειας, της υπερμεγέθυνσης, της εγωπαθείας και να περιοριστούμε στις ανάγκες του ΜΕΤΡΟΥ…και της υπευθυνότητας. Το μέλλον δεν μας ανήκει, ανήκει στην επόμενη γενιά.

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

Αγαπητοί φίλοι, Ο κ. Χατζημάρκος με την παρακάτω επονομασθείσα «διακήρυξη» του μας προκαλεί...
Μπορεί να κάνει σήμερα τον ανήξερο ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξης Κολιάδης όμως στην συνεδρίαση του...
Χθες ομόφωνα το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε και ζητά την μείωση των ελαφιών στη...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...