ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ, οι αριθμοί ευημερούν…τα οικονομικά οφέλη σε κρίση…Γράφει ο Αγαπητός Ξάνθης

Προσπαθώ να  ερμηνεύσω την αύξηση του τουριστικού ρεύματος στη χώρα μας. Είναι οι τιμές, είναι ο αναβρασμός στην ευρύτερη περιοχή της Μεσόγειου μαζί με την  ασφάλεια που παρέχει η Ελλάδα, είναι το άνοιγμα νέων αγορών, είναι η στοχευόμενη τουριστική καμπάνια του Υπουργείου, είναι η αρωγή της εργασιακής ειρήνης, είναι το εύρος των εναλλακτικών μορφών τουρισμού, είναι όλα μαζί?
Ξεφεύγοντας από το μονότονο μότο «ήλιος/θάλασσα», η χώρα προσπαθεί να ορθοποδήσει μετά από την κρίση που την μαστίζει τα τελευταία χρόνια, επενδύοντας στον τομέα του τουρισμού ως πηγή στήριξης και διεξόδου. Τα νησιά σήμερα ασφυκτιούν από τουρίστες, διπλασιάζοντας ουσιαστικά τον πληθυσμό κατά την διάρκεια του καλοκαιριού. Δεν θα εισχωρήσω στις απαιτούμενες υποδομές και ανωδομές για την φέρουσα ικανότητα του πλήθους, θα επιμείνω όμως στο προφίλ της οικονομικής διάστασης το οποίο στον σύγχρονο κόσμο είναι συνδεδεμένο με την ανάπτυξη και ευημερία.
Μετά από διάφορες χρονικά περιόδους που ξεκινούν από τη δεκαετία του ’50 ως περίοδοι απογείωσης, μεγέθυνσης, ωρίμανσης την δεκαετία του ‘90, το ευρύτερο τουριστικό προϊόν διέρχεται ένα αρχικό στάδιο κάμψης από τα μέσα της τελευταίας δεκαετίας στο οποίο όλοι οφείλουμε να σταθούμε με ενδιαφέρον και προσεκτική ματιά.
Γιατί όμως επιστημονικά εμφανίζεται ο ποιοτικός δείκτης αρχικής κάμψης, ενώ ο δείκτης πληρότητας του τουριστικού δυναμικού αυξάνεται?
Πως εξηγείται αυτό το παράδοξο φαινόμενο?  
Εδώ πρέπει να σταθούμε με σοβαρότητα και να αναγνωρίσουμε τη βασιμότητα της «στιγμιαίας» αύξησης κρατώντας τις σημερινές ιδανικές συνθήκες που μπορούν να ανατραπούν, να  μεταλλαχτούν, να ρευστοποιηθούν.
Σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον ασταθές, ο τουρισμός ως αποκύημα της ευημερίας και της ανάπτυξης ήταν από τους τομείς που ανθούσαν, έχοντας υπόψη ότι ο μέσος τουρίστας ξόδευε στα περίπου 1.000€ στο κύκλο των διακοπών του συμβάλλοντας στην τοπική οικονομία.  Σήμερα αυτό έχει γίνει στα 670€ περίπου, αποδεικνύοντας την μείωση της καταναλωτικής δύναμης του ατόμου-τουρίστα. Επίσης ο μαζικός τουρισμός μετέχοντας την οικονομική συνδιαλλαγή των προκρατήσεων  και συμβάσεων commitment βασισμένος στο αξιόπιστο πιστωτικό σύστημα, δέχεται τελευταία ραπίσματα από πτωχεύσεις πρακτορείων προκαλώντας αλυσιδωτές αρνητικές εξελίξεις σε όλο το φάσμα του τουριστικού πακέτου. Η αγορά του μαζικού τουρισμού παραμένει σε περιοδικό αναβρασμό, παρά τις θετικές εικόνες για την χώρα μας.
Είναι βέβαιο ότι οφείλουμε να κτίσουμε το οικοδόμημα του τουρισμού σε νέα μεγέθη και με νέα νοοτροπία. Ο ανταγωνισμός, η ευμετάβλητη παγκόσμια κατάσταση,  η χρήση του ιντερνέτ, η απελευθέρωση των αγορών, η διαρκή κρίση διαμορφώνουν ένα νέο τοπίο που πρέπει να παρακολουθήσουμε με σταθερά βήματα Η απάντηση σε αυτά τα φαινόμενα είναι ένα ασφαλές οικονομοτεχνικό περιβάλλον, αξιοποίηση των ευκαιριών που μας προσφέρει γενναιόδωρα ο τόπος μας, η ποιότητα σε όλα και η καινοτομία η οποία μπορεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στο πακέτο τουρισμού.  Το χθες δεν μπορεί να παραμένει τροφοδότης του αύριο. Τα πάντα αλλάζουν με ραγδαίο ρυθμό και οφείλουμε να παρακολουθούμε  τις εξελίξεις χωρίς στερητικές απόψεις και γατσωμένοι σε μοντέλα που έχουν πλέον ωριμάσει με κίνδυνο την σήψη τους.  
Η απάντηση στις προκλήσεις της εποχής ενδεικτικά είναι :
1.    Στιβαρή τουριστική στρατηγική στα τρία επίπεδα διοίκησης (συντονισμός)
2.    (3Π)-Πολιτισμός/Περιβάλλον/Ποιότητα (συγκριτικά- πλεονεκτήματα)
3.    Μάρκετινγκ-προβολή-επικοινωνία (διάχυση των δύο παραπάνω με ενισχυμένο «brand name») / χρήση του διαδικτύου (visitgreece.gr, google My Business, google Ad-Words, Τrip-Αdvisor.com κ.α )   
4.    Εκπαίδευση ανθρώπινου δυναμικού (εξειδίκευση)  
5.    Συνέργεια, σύμπραξη, σύνολο (3Σ)
Η σύμπραξη και η συνέργεια, επιχειρηματιών, προσωπικού, υπεύθυνων, διοικούντων είναι μια από τις απαντήσεις για τη θετική προοπτική των προκλήσεων. Ο τόπος το θέλει, εμείς οφείλουμε να το επιδιώκουμε συνεχώς.
Ο ανταγωνισμός είναι σκληρός, όμως έχουμε τα όπλα για να επιβεβαιώσουμε τις τουριστικές μας αξίες που δεν είναι άλλες εκτός από τη φιλοξενία και την ευθύνη και τον προικισμένο τόπο.
Το «τουριστικό» πλοίο έχει πολλούς επιβάτες και προσωπικό. Η ρότα μια, η προσπάθεια μια, το ταξίδι ένα…, η Ιθάκη «διαρκής». Η τελευταία περιπέτεια στο νησί απέδειξε ότι υπάρχουν καπεταναίοι, πλήρωμα και γερό σκαρί για την αντιμετώπιση της όποιας φουρτούνας…

       
   

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

Την έλλειψη νεφρολόγου και κέντρου αιμοκάθαρσης στο νοσοκομείο της Καρπάθου επισημαίνει σε επιστολή...
Γνωρίζουμε τι έγινε στις δημοτικές εκλογές στο δήμο Ρόδου και πως βγήκε το αποτέλεσμα αλλά τώρα στο...
Οχτώ το πρωί, σήμερα και το δημαρχείο της Ρόδου δείχνει την απόλυτη παρακμή που βιώνει το νησί εδώ...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...