Τα μικρά αφιερωματικά εκκλησάκια, εκείνες οι βροντερές σιωπές, μνήμες των αγαπημένων που έσβησαν στην άσφαλτο, θα έπρεπε να τοποθετούνται καταμεσίς των δρόμων!
Εκείνοι που έφυγαν τόσο άδικα, αλλά και ο πονεμένος κύκλος τους, ίσως να μπορούν να μεταδώσουν πιο εύκολα την αξία της προσοχής και των κανόνων οδικής συμπεριφοράς, σε μια κοινωνία που αποφεύγει να δει κατάματα την σκληρή και τραυματισμένη πραγματικότητα.
Και η Ρόδος είναι από τις Ελληνικές πόλεις που έχουν το θλιβερό προνόμιο να μετρούν πολύ τακτικά θύματα στην άσφαλτο. Ξέρω ότι δεν γράφω κάτι νέο, και αυτό κάνει την κατάσταση περισσότερο τραγική.
Ο διευθυντής της ΜΕΘ στο νοσοκομείο της Ρόδου, κ. Γιώργος Τριάντος, παρακολουθεί από πολύ κοντά, αυτό το θλιβερό φαινόμενο και δεν κρύβει την ανησυχία του:
" Το ζήτημα δεν έχει μόνο μια πτυχή, είναι μια βασανιστική πολυπαραγοντική υπόθεση. Μήπως φταίνε οι δρόμοι, η σήμανση, ο φωτισμός και τα πεζοδρόμια; Οι όποιες κακοτεχνίες και τα παρελθοντικά λάθη που παραμένουν και περιμένουν στη γωνία; Μήπως για παράδειγμα, φταίνε τα ενοικιαζόμενα τετράτροχα, οι "γουρούνες" και η ευστάθεια τους;
Ωστόσο ποσοστό περισσότερο από 90% των ατυχημάτων αποδίδεται στην απροσεξία των οδηγών. Οδική συμπεριφορά και κανόνες ασφάλειας πάνε περίπατο και μαζί παρασύρουν ζωές".
Όπως περιγράφει ο διευθυντής της ΜΕΘ, τους τελευταίους μήνες το Νοσοκομείο Ρόδου έχει αναλάβει μια πολύ σημαντική πρωτοβουλία: "Πρόκειται για την χαρτογράφηση των ατυχημάτων που έγιναν στη Ρόδο το 2013 και το 2014". Έτσι όλοι θα μπορούν να διαβάσουν και νααναγνωρίσουν τα πιο δύσκολα και περισσότερο επικίνδυνα σημεία του Ροδιακού οδικού άξονα, αρκεί εκείνοι που πιάνουν ένα τιμόνι να αντιλαμβάνονται τον κίνδυνο!
Μια τέτοια προσπάθεια "ξυπνήματος" της οδικής συμπεριφοράς, έχει αναλάβει και η ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου, που πρόσφατα ξεκίνησε
ταξίδια-αποστολές, στα γειτονικά νησιά της Δωδεκανήσου, σε συνεργασία με το πανεπιστήμιο Αιγαίου και το Υπουργείο Παιδείας. Πρώτος στόχος η ενημέρωση στα σχολεία και τη κοινωνία της Πάτμου. Με δύσκολες προσωπικές εμπειρίες, που δεν τις κρύβει, η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ, κα Ελένη Καρύδη, είναι έτοιμη να απαντήσει σε όλα τα ερωτήματα, και παρουσιάζει τα πιο συχνά σφάλματα των οδηγών.
Από μια "τυχαία μικρή απροσεξία", όπως η απάντηση σε μια επίμονη κλήση του κινητού. Μέχρι ένα "ανώδυνο μεθύσι", τέτοιο που οι περισσότεροι ούτε καν φανταζόμαστε που ενδεχόμενα μπορεί να οδηγήσει, όταν πιάνουμε έτσι ζαλισμένοι το βολάν.
Αποδίδουν τέτοιες προσπάθειες;
Ένα τέτοιο ερώτημα δεν μπαίνει σε ζυγαριά, ούτε και ταιριάζουν μονολεκτικές απαντήσεις, η οδική συμπεριφορά είναι ένα μάθημα που θα έπρεπε να έχει πολλές διδακτικές ώρες στα σχολεία, κάθε προσπάθεια για ενημέρωση βοηθά στην αντιμετώπιση της πιο παράξενα τραγικής μάστιγας-κατάρας.
Στον τραγικό απολογισμό: Η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό θανάτων από τροχαία ατυχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση με 12,2 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά 100.000 κατοίκους. Αυτό τοποθετεί τη χώρα μας στην τελευταία θέση μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η χώρα που βρίσκεται στην κορυφή της λίστας είναι η Σουηδία με μόλις 3 θανάτους από τροχαία ατυχήματα ανά 100.000 κατοίκους. Ένα συγκλονιστικό 31% επί του συνόλου των θανάτων από τροχαία ατυχήματα παγκοσμίως είναι έφηβοι και νέοι ενήλικες, ηλικίας μεταξύ 15 και 29 ετών. Αυτό μεταφράζεται σε περισσότερες από 400.000 ζωές που χάνονται ετησίως, ένας αριθμός που υπερβαίνει τους θανάτους των νέων που προκαλούνται από ασθένειες, χρήση ναρκωτικών, αυτοκτονία, βία ή γεγονότα που σχετίζονται με πόλεμο.
Μέχρι λοιπόν η οδική συμπεριφορά οδηγών και πεζών να γίνει αναπόσπαστο τμήμα της συνείδηση μας, η ευθύνη μοιράζεται σε όλους. Ξεκινά πρώτα από τα ψηλά και από εκείνους που κατ-έχουν ρόλο και θέση, έπειτα φτάνει να αγκαλιάσει μέχρι και τον τελευταίο "ανυποψίαστο" ψηφοφόρο.
(Πηγές: Ιαβέρης, Allianz Zentrum für TechnikWorld Health Organization Organisation for Economic Co-operation and Development).
Ρόδος, πόσα μικρά προσκυνητάρια πρέπει να χτιστούν; Του Μανώλη Δημελλά





