Στην Μεσαριά της νήσου Κω, η νέα χρονιά άρχισε με μια μάλλον συνηθισμένη ιστορία όπου δύο αστυνομικοί κυριαρχούμενοι από βουλησιαρχία σταμάτησαν μια διερχόμενη μπετονιέρα, ζήτησαν λίγο μπετό και φτυάρια για να γεμίσουν την λακκούβα του οδοστρώματος του περιφερειακού οδικού δικτύου το οποίο τελεί υπό την ευθύνη της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Μια μάλλον πρόχειρη επισκευή, καθώς δεν ενδείκνυται να χρησιμοποιείται μπετόν αντί ασφάλτου.
Δυστυχώς δεν είναι ανοίκεια αυτή η εικόνα καθώς το ελληνικό κράτος λίγο ως πολύ ατύπως βασίζεται στον βολονταρισμό των κατοίκων και των υπαλλήλων για να διορθώνουν τα κακώς κείμενα της διοίκησης του. Το γεγονός αυτό δεν θα μας απασχολούσε εάν οι αστυνομικοί δεν είχαν δημοσιοποιήσει την πράξη τους με βίντεο προκαλώντας την οργισμένη απάντηση του Περιφερειάρχη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Ο οποίος τους κατηγόρησε για αυτοδικία (sic)! και τους εγκάλεσε σε ΕΔΕ θέτοντας παράλληλα ζήτημα σεβασμού της έννομης τάξης και των αρμοδιοτήτων των θεσμών έναντι μιας αυξανόμενης τάσης αυτοδικίας στους πολίτες που μπορεί να οδηγήσει σε δυστοπίες.
Η πραγματικότητα βέβαια είναι πως ο Περιφερειάρχης απαντά περισσότερο στην δημοσιοποίηση της πράξης την όποια θεωρεί επίθεση στον ίδιο και την περιφερειακή αρχή. Το αφήγημα της τέλειας διοίκησης που προβάλει ο ίδιος καταστρατηγείται από τέτοιες πράξεις που αναδεικνύουν τις ελλείψεις της περιφερειακής αρχής. Ζούμε άλλωστε την εποχή της εικονικής πολιτικής ή πολιτικής της επικοινωνίας. Με μια πρόχειρη αναζήτηση στα επίσημα τοπικά μέσα (εφημερίδες και ιστοσελίδες), υπάρχει σαφής αναφορά πολλαπλών προβλημάτων στο οδικό δίκτυο του νησιού, ειδικότερα δε στο περιφερειακό οδικό δίκτυο.
Οι υποδομές ως γνωστόν έφεραν το βάρος της εγκατάλειψης μετά την οικονομική κρίση του 2010 για αυτό και το οδικό δίκτυο στα περισσότερα νησιά βρίθει προβλημάτων. Ο όρος της Αυτοδικίας είναι βαρύς χαρακτηρισμός για κάτι που μάλλον αναρμοδιότητα μπορεί να χαρακτηριστεί, μπορούμε όμως να κατανοήσουμε και λίγο τους αστυνομικούς οι οποίοι όπως και πολλοί άλλοι πολίτες υποφέρουν από την κακή κατάσταση των δρόμων και περιμένουν εδώ και χρόνια την αποκατάσταση τους.
Τα τελευταία χρόνια υπάρχει πράγματι μια προσπάθεια επισκευής και μερικά κονδύλια για αυτό και θυμίζω πως αρκετές φορές κατά την θητεία μου στο Περιφερειακό Συμβούλιο της προηγούμενης περιόδου, είχαμε υπερψηφίσει ασφαλτοστρώσεις στη Νήσο Κω, πολλές εκ των οποίων αξίας πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Στην Οικονομική Επιτροπή της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου, ήδη από το 2020 συζητούσαμε την "Τριετής συντήρηση οδικού δικτύου αρμοδιότητας Π.Ν.ΑΙ, κεντρικού οδικού άξονα νήσου Κω" (Φεβ. 2020). Τότε ως αντιπολίτευση είχαμε ορθώς θεωρήσει την συντήρηση και επέκταση του υφιστάμενου δικτύου ως πρωταρχικής σημασίας για το βιοτικό επίπεδο αλλά και την ανάπτυξη των νησιών.
Καλό θα ήταν βέβαια να ακούσουμε την αξιολόγηση αυτών των έργων και της επίδρασης που είχαν όπως και να ενημερωθεί το κοινό υπεύθυνα για τις αδυναμίες και τον μελλοντικό σχεδιασμό των αρχών ακριβώς για να μην «ολισθαίνει» προς την «αυτοδικία». Οι θεσμοί κρίνονται και αυτοί και αν έχουν κακή εικόνα στον κόσμο σίγουρα δεν είναι λάθος των δεύτερων· άλλωστε πρέπει να πιστώσουμε στους νησιώτες την μεγάλη υπομονή που έχουν δείξει όλα αυτά τα χρόνια. Τέλος, ο κ. Περιφερειάρχης έγραψε πως μετά από λίγη ώρα το συνεργείο ήταν εκεί για να επιδιορθώσει, σωστά αυτή την φορά, την τρύπα στο οδόστρωμα.
Ελπίζω ότι αυτό συνέβη άσχετα με το βίντεο των αστυνομικών ενώ αν κρατηθεί αυτός ο ρυθμός επισκευής του οδικού δικτύου και ο ζήλος από τα εξειδικευμένα συνεργεία, τότε σε ένα χρόνο η Κως θα έχει το πλέον σύγχρονο οδικό δίκτυο της χώρας, χωρίς κακοτεχνίες και λακούβες.
Μηνάς Λυριστής