Μίκα Ιατρίδη: «Να αρθεί τώρα το καθεστώς επιστράτευσης των Ελλήνων ναυτικών – Πάρτε μέτρα για τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τα τουρκικά πλοία στα Δωδεκάνησα και το βορειοανατολικό Αιγαίο».
Συζητήθηκε στην Ολομέλεια της Βουλής η Επίκαιρη Ερώτηση της Μίκας Ιατρίδη για τον αθέμιτο ανταγωνισμό από τα τουρκικά πλοία και την καταστρατήγηση της ελληνοτουρκικής συμφωνίας εκ μέρους τους (ν.2900/01) στα Δωδεκάνησα και το βορειοανατολικό Αιγαίο.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, η υπεύθυνη του τομέα ναυτιλίας των Ανεξαρτήτων Ελλήνων, αφού ζήτησε από τον Υπουργό την άμεση άρση του καθεστώτος της επιστράτευσης των Ελλήνων ναυτικών, κατέθεσε στα πρακτικά της Βουλής, προς ενημέρωση και του αρμόδιου Υπουργού, σειρά καταγγελιών για την πρακτική που ακολουθείται από τα τουρκικά πλοία, αλλά και τη στάση του Πρόξενου της Τουρκίας, ο οποίος, ουσιαστικά, θέτει σε πρώτο πλάνο τις αποφάσεις της Τουρκίας και όχι τις συμφωνίες που υπογράφει η χώρα του με άλλες χώρες, όπως η Ελλάδα.
Στην απάντηση του ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου εστίασε στο γεγονός της μη ύπαρξης ενιαίου τύπου εισιτήριου και συστήματος καταγραφής των επιβατών και ανέφερε ότι γίνονται προσπάθειες μέσω διμερών συναντήσεων για να επιλυθεί το ζήτημα αυτό.
Στη δευτερολογία της, η βουλευτής Δωδεκανήσου σημείωσε ότι, προφανώς, στις διμερείς συναντήσεις, «μία από τις δύο πλευρές δεν έθεσε σωστά τα δικαιώματά της ή η Τουρκία κάνει ότι δεν καταλαβαίνει αυτά που της λέμε. Και έχουμε τον Τούρκο πρόξενο να λέει, αναφερόμενος σε αντίποινα προς τους Έλληνες πλοιοκτήτες, ότι αυτά αποτελούν πολιτική απόφαση της Τουρκίας και η απόφαση αυτή είναι υπεράνω των συμφωνιών».
Για αυτό, η Μίκα Ιατρίδη επεσήμανε στον αρμόδιο Υπουργό ότι χρειάζεται συντονισμός μεταξύ των Υπουργείων Ναυτιλίας, Εξωτερικών και Οικονομικών και ότι η πραγματικότητα δείχνει ότι υπάρχει αθέμιτος ανταγωνισμός από τα τουρκικά πλοία, ο οποίος αν συνεχιστεί θα οδηγήσει σε αφανισμό των υπό ελληνική σημαία πλοίων.
Κλείνοντας την ομιλία της, η Μίκα Ιατρίδη, αναφερόμενη σε δημοσιεύματα για την ίδρυση θυγατρικής εταιρείας της ΔΕΗ στην Τουρκία, προκειμένου τα ελληνικά νησιά να τροφοδοτούνται από το τουρκικό δίκτυο, τόνισε ότι τα ακριτικά νησιά θα κινδυνεύουν ανά πάσα στιγμή από το κατέβασμα του διακόπτη από την Τουρκία, κατάσταση που πρέπει να αποφευχθεί.
Επισυνάπτεται η συζήτηση από τα (αδιόρθωτα) πρακτικά της Βουλής:
Εισερχόμαστε στη συζήτηση της δεύτερης με αριθμό 1627/25-6-2013 επίκαιρης ερώτησης του πρώτου κύκλου της Βουλευτού Δωδεκανήσου των Ανεξάρτητων Ελλήνων κ. Τσαμπίκας (Μίκας) Ιατρίδη προς τους Υπουργούς Ναυτιλίας και Αιγαίου και Εξωτερικών, σχετικά με την μη εφαρμογή της ελληνοτουρκικής συμφωνίας από τα πλοία υπό τουρκική σημαία. Κυρία συνάδελφε, έχετε το λόγο. ΤΣΑΜΠΙΚΑ (ΜΙΚΑ) ΙΑΤΡΙΔΗ: Ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε. Καταρχήν, θα ήθελα να ευχηθώ καλή επιτυχία στο νέο Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου για το καλό της ναυτιλίας μας, της ακτοπλοΐας μας και των Ελλήνων ναυτικών. Εύχομαι, επειδή είστε κι εσείς νέος άνθρωπος και έχετε πρωτοαναλάβει τώρα, να έχετε προλάβει να ενημερωθείτε. Παρόλα αυτά εύχομαι κάθε επιτυχία, διότι η ναυτιλία μας έχει πραγματική και ουσιαστική στήριξη από το ελληνικό κράτος. Πριν έρθω στην επίκαιρη ερώτηση, θα πρότεινα στο νέο Υπουργό να άρει επιτέλους το καθεστώς της πολιτικής επιστράτευσης των ναυτικών μας, ειδικά όταν υπάρχουν, κύριε Υπουργέ, ακόμα ναυτικοί μας στα ακτοπλοϊκά πλοία που δεν πληρώνονται τα δεδουλευμένα τους. Και βέβαια να επισημάνω ότι το καθεστώς αυτό έχει καταδικαστεί από διεθνείς φορείς και οργανισμούς, όπως η ATF και ο ILO. Σε ό,τι αφορά τώρα την επίκαιρη ερώτηση, κοιτάξτε, είναι ένα θέμα που απασχολεί όλα τα Δωδεκάνησα και το Βορειοανατολικό Αιγαίο και αυτό γιατί η τουρκική πλευρά δεν εφαρμόζει την ελληνοτουρκική συμφωνία σχετικά με τις θαλάσσιες συνδέσεις μεταξύ λιμένων νησιών του Ανατολικού Αιγαίου -Ρόδος, Κως, Σάμος, Χίος, Μυτιλήνη- και των αντίστοιχων λιμένων στα παράλια της Τουρκίας, γνωστή και ως ν. 2900/2001. Πέρα από τη συγκεκριμένη συμφωνία η τουρκική πλευρά δεν εφαρμόζει ούτε την ερμηνευτική εγκύκλιο του τότε Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, αλλά και το άρθρο 54 του ν. 4150 του νεοσύστατου Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου. Κυρία Πρόεδρε, θα ήθελα να επισημάνω τα εξής: Υπάρχουν σειρά καταγγελιών από Έλληνες πλοιοκτήτες ότι τουρκικά πλοία, δυστυχώς, φαίνεται να απολαμβάνουν και την ανοχή των ελληνικών αρχών με αποτέλεσμα να κάνουν ό,τι θέλουν, σε αντίθεση με τα υπάρχοντα ελληνικά, τα οποία αντιμετωπίζουν την εχθρική στάση των αντίστοιχων τουρκικών αρχών. Γι’ αυτό το λόγο θα καταθέσω, αν θέλετε, και στα Πρακτικά αντίστοιχη επιστολή της εταιρείας «ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ SEAWAYS». (Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξης του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού) Θα ήθελα άλλο ένα λεπτό, κυρία Πρόεδρε. Αποτέλεσμα όλης αυτής της κατάστασης είναι οι Έλληνες πλοιοκτήτες και τα ελληνικά πληρώματα, ακρίτες νησιώτες στο σύνολό τους, να κινδυνεύουν με αφανισμό, αφού όχι μόνο δεν μπορούν να ανταγωνιστούν το κόστος λειτουργίας των αντίστοιχων τουρκικών, αλλά βλέπουν να μην τηρούνται οι συμφωνίες που το ίδιο το ελληνικό κράτος έχει υπογράψει. Επιπλέον, εγείρονται ζητήματα και για απώλειες εσόδων για το κράτος μας, καθώς σχεδόν όλες οι εντολές επιβίβασης, τα voucher ή τα εισιτήρια, εκδίδονται στην Τουρκία. Κυρία Πρόεδρε, όσοι ασχολούνται με το συγκεκριμένο κομμάτι της ναυτιλίας μας γνωρίζουν ότι αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα στο Ανατολικό Αιγαίο θα κυκλοφορούν μόνο πλοία με τουρκική σημαία. Αυτή είναι η πραγματικότητα, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Συνεπώς, θα θέλαμε να ενημερωθούμε από τον κύριο Υπουργό για το ποια μέτρα προτίθεται να αναλάβει, ώστε να εφαρμοστεί η ελληνοτουρκική Συμφωνία. Σας ευχαριστώ. ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Μαρία Κόλλια-Τσαρουχά): Ευχαριστούμε, κυρία Ιατρίδη. Κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο. ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Κυρία Πρόεδρε, όπως είναι γνωστό, η χώρα μας έχει συνάψει με την Τουρκία διμερή ναυτιλιακή Συμφωνία, η οποία κυρώθηκε με το ν. 2900/2001. Με τη Συμφωνία αυτή, τα δύο μέρη αποφάσισαν να εξασφαλίζουν την ανεμπόδιστη πρόσβαση των πλοίων στις θάλασσες και στις θαλάσσιες μεταφορές εμπορευμάτων και των επιβατών μεταξύ των λιμένων τους. Αυτή η Συμφωνία έχει εφαρμογή από τότε. Μάλιστα, το 2006 το Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας τότε εξέδωσε και εγκύκλιο με την οποία επιδιώχθηκε να αντιμετωπιστεί η κατάσταση που είχε δημιουργηθεί στις θαλάσσιες συνδέσεις των ελληνικών νησιών με τα τουρκικά παράλια. Το πρόβλημα που έχουμε εντοπίσει είναι στην απουσία ενός συστήματος καταγραφής των στοιχείων των διακινούμενων επιβατών, το οποίο είναι ένα πρόβλημα που μας απασχολεί και θέλουμε να το λύσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, χωρίς να βάλουμε γραφειοκρατικές δεσμεύσεις στον τουριστικό χώρο, γιατί ο τουρίστας ο οποίος θέλει να κάνει μία περιήγηση ή μία