Μίκα Ιατρίδη από τη Σύμη και την Κω:Οι νησιώτες κρατάμε ζωντανό τον τόπο μας


Μίκα Ιατρίδη από τη Σύμη και την Κω: «Οι νησιώτες κρατάμε ζωντανό τον τόπο μας. Και αυτό γιατί με το Μνημόνιο και τις απαιτήσεις των δανειστών μας, βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη δεν μπορεί να υπάρξει».

Στη Σύμη και την Κω βρέθηκε η Μίκα Ιατρίδη προκειμένου να συμμετάσχει στο λαμπρό εορτασμό του Αρχάγγελου Μιχαήλ στον Πανορμίτη της Σύμης και ως εισηγήτρια στο 2ο Αναπτυξιακό Συνέδριο του Δήμου Κω, με θέμα «Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη στην Υπηρεσία της Τοπικής Κοινωνίας».

«Η ορθοδοξία και οι παραδόσεις μας είναι η δύναμη μας» σημείωσε η Μίκα Ιατρίδη, σχολιάζοντας την παρουσία των μόνιμων κατοίκων, αλλά και το πλήθος κόσμου, που βρέθηκε στη Σύμη και από τα άλλα νησιά της Δωδεκανήσου, για τη θεία λειτουργία και την περιφορά της εικόνας του Πανορμίτη.

Στη συνέχεια, η Βουλευτής Δωδεκανήσου αναχώρησε για την Κω για να συμμετάσχει στο συνέδριο του Δήμου, όπου και της δόθηκε η ευκαιρία να παρουσιάσει την εισήγηση της με τίτλο «Βιώσιμη Τουριστική Ανάπτυξη και ο Ρόλος των Μεταφορών στα Ακριτικά Νησιά».

Στην αρχή της εισήγησης της, η Μίκα Ιατρίδη, ανέφερε ότι είναι για εκείνη ιδιαίτερη τιμή να βρίσκεται κοντά στους συμπατριώτες της και στους εκλεκτούς καλεσμένους του Δήμου. Τόνισε ακόμη ότι είναι σημαντικό που στα πλαίσια του συνεδρίου λειτουργεί και έκθεση με τα τοπικά προϊόντα, των οποίων οι παραγωγοί πρέπει να ενισχυθούν και να στηριχθούν για το καλό της τοπικής οικονομίας και κοινωνίας, ενώ ευχήθηκε καλή επιτυχία στο Δωδεκανήσιο Γενικό Γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Νίκο Ζωίδη.

Ξεκινώντας με ένα πολιτικό σχόλιο, η Μίκα Ιατρίδη επεσήμανε ότι με την πολιτική που εφαρμόζεται στα πλαίσια του Μνημονίου και των απαιτήσεων των δανειστών, βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη δεν μπορεί να υπάρξει. Και αυτό γιατί, όλα τα μέτρα που λαμβάνονται είναι κατ’ ουσία αντιαναπτυξιακά.

Στη συνέχεια η Βουλευτής Δωδεκανήσου παρουσίασε τους βασικούς άξονες δράσης για την τουριστική ανάπτυξη, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι αυτοί οι άξονες δεν μπορούν να αποδώσουν, αν δεν εξασφαλιστεί η εδαφική συνοχή με το σχεδιασμό κατάλληλου συστήματος ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών.

Αντλώντας παραδείγματα και από την ευρωπαϊκή εμπειρία, η υπεύθυνη του Τομέα Ναυτιλίας των Ανεξάρτητων Ελλήνων παρουσίασε συγκεκριμένες προτάσεις για ένα αποδοτικό ακτοπλοϊκό, όσο και αεροπορικό, σύστημα μεταφορών.

Καταλήγοντας, η Μίκα Ιατρίδη επανέλαβε ότι η εξασφάλιση βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης για την Κω και για όλα τα νησιά του Αιγαίου, προϋποθέτει την εφαρμογή πολιτικών, που αυτή τη στιγμή δεν επιτρέπονται από τους δανειστές μας και τη συγκυβέρνηση και θα πρέπει, κάποια στιγμή, αυτοί που ακολουθούν αυτήν την πολιτική να απαντήσουν γιατί λαμβάνουν μέτρα που οδηγούν στο ακριβώς αντίθετο, βαθύτατα αντιαναπτυξιακό και υφεσιακό αποτέλεσμα.
   
Ακολουθεί το κείμενο της εισήγησης στο Αναπτυξιακό Συνέδριο της Κω:

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω με ένα πολιτικό σχόλιο. Άποψη μου είναι ότι με την πολιτική που εφαρμόζεται στα πλαίσια του Μνημονίου και των απαιτήσεων των δανειστών μας, βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη δεν μπορεί να υπάρξει. Και αυτό γιατί, όλα τα μέτρα που λαμβάνονται είναι κατ’ ουσία αντιαναπτυξιακά.

Άλλωστε, το αποτέλεσμα αυτών των πολιτικών είναι μετρήσιμο. Η ύφεση είναι παρούσα τα τελευταία χρόνια και μάλιστα οι απώλειες στο ΑΕΠ μας μπορούν να συγκριθούν με αντίστοιχες απώλειες χωρών σε εμπόλεμη κατάσταση.

Και αυτό είναι μια πραγματικότητα που δεν την αναφέρω εγώ. Αναφέρεται σε όλα τα έγκυρα διεθνή μέσα ενημέρωσης, σε εκατοντάδες επιστημονικά άρθρα, και βέβαια στους επίσημος αριθμούς από την Ελληνική Στατιστική Αρχή και τη Eurostat.

Παρόλα αυτά, επειδή εμείς οι νησιώτες θέλουμε να μείνουμε στο τόπο μας, και επειδή απέναντι στο σκοτάδι του Μνημονίου οφείλουμε να  προτάξουμε το φώς της ελπίδας και των προσπαθειών όλων μας, είναι απόλυτα θετικό που είμαστε εδώ στο αναπτυξιακό συνέδριο του Δήμου της Κω.

Η παρούσα εισήγηση αναδεικνύει το ρόλο των μεταφορών – ακτοπλοϊκών και αεροπορικών – στην επίτευξη βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης για τα ακριτικά νησιά.

Αφού περιγράψω τους βασικούς άξονες δράσης για την τουριστική ανάπτυξη, θα εξηγήσω γιατί αυτοί οι άξονες δεν μπορούν να αποδώσουν, αν δεν εξασφαλιστεί η εδαφική συνοχή με το σχεδιασμό κατάλληλου συστήματος ακτοπλοϊκών και αεροπορικών συγκοινωνιών.

Ξεκινώ από τους βασικούς άξονες για τον Τουρισμό, οι οποίοι περιέχονται και στο πρόγραμμα των Ανεξάρτητων Ελλήνων, με δεδομένο ότι η ανάπτυξη του Τουρισμού αποτελεί προϋπόθεση για την παραμονή των κατοίκων στα νησιά του Αιγαίου. Οι άξονες δράσης μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:

•    Άμεση άρση της άκρατης και παράλογης φορολογίας στο τουριστικό μας προϊόν, γεγονός που μας έχει φέρει σε δυσχερέστατη θέση έναντι των ανταγωνιστών μας. Ήδη η Τρόικα επιμένει να επανέλθει ο ΦΠΑ στην εστίαση στο 23%, όταν οι ανταγωνιστές μας έχουν από 4% έως 8% κατά μέσο όρο.
•    Η παροχή υψηλού επιπέδου τουριστικών υπηρεσιών προϋποθέτει την ύπαρξη άρτια εκπαιδευμένου και καλά αμειβομένου προσωπικού.
•    Ο Τουρισμός σε οποιαδήποτε χώρα δεν μπορεί να πάει καλά, αν δεν είναι εμπεδωμένο ένα ελάχιστο αίσθημα ασφάλειας, τόσο στους πολίτες της, όσο και στους επισκέπτες της. Ενδεικτικά, είναι απαραίτητο να δοθεί ικανοποιητική λύση στο πρόβλημα της παράνομης μετανάστευσης και στην παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών υγείας στα νησιά. Ζούμε, άλλωστε όλοι μας, τη δραματική συρρίκνωση των υπηρεσιών υγείας και των νοσοκομείων μας.
•    Την καθιέρωση ενιαίου συντελεστή ΦΠΑ 5% για όλο το εγχώριο τουριστικό πακέτο και την κρουαζιέρα (διαμονή – διατροφή – υπηρεσίες).
•    Παροχή κινήτρων στις επιχειρήσεις του κλάδου, για τη συμμετοχή τους, σε συνεργασία με τον ΕΟΤ, σε όλες τις μεγάλες διεθνείς εκθέσεις και εκδηλώσεις για τον Τουρισμό.
•    Συντονισμένες δράσεις για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και την αύξηση της πληρότητας των τουριστικών καταλυμάτων.  
•    Συνεργασία με το ΥΠΕΞ για τη διευκόλυνση στην έκδοση visas στους πολίτες των εκτός Schengen νέων αγορών, με προτεραιότητα στις χώρες με τουριστική κίνηση προς την Ελλάδα κατά τη χαμηλή περίοδο.
•    Προώθηση συμφωνιών με αλλοδαπούς φορείς και διεθνείς αλυσίδες, κατά το επιτυχημένο πρότυπο των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, για την ανάπτυξη σύγχρονων τουριστικών υποδομών.
•    Τόνωση του κλάδου της κρουαζιέρας, με καθιέρωση ελληνικών προορισμών ως αφετηρία πακέτων κρουαζιέρας σε Αιγαίο και Ανατολική Μεσόγειο, σε συνεννόηση με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία και τις επιχειρήσεις του κλάδου, Ελληνικές και αλλοδαπές.  
•    Ανακατασκευή, σε συνεργασία με ιδιώτες, όλων των χώρων ελλιμενισμού των κρουαζιερόπλοιων και των χώρων υποδοχής των πελατών της κρουαζιέρας.  
•    Συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς του τουρισμού (Τουριστικές Ενώσεις και Ξενοδοχειακά Επιμελητήρια), για την θέσπιση οικονομικών και φορολογικών κινήτρων παροχής ειδικών προσφορών για τους πελάτες της κρουαζιέρας που επιθυμούν να παρατείνουν την διαμονή τους στην Ελλάδα, μετά την ολοκλήρωση της κρουαζιέρας.
•    Δημιουργία, σε συνεργασία με ιδιώτες, νέων σύγχρονων υποδομών ναυτικού τουρισμού (μαρίνες, υποδομές ελλιμενισμού, κλπ) και εκσυγχρονισμός όλων των υφιστάμενων εγκαταστάσεων.  
•    Ελαχιστοποίηση του κόστους ελλιμενισμού των σκαφών στις ελληνικές μαρίνες, με στόχο την προσέλκυση μεγάλου αριθμού σκαφών σε αυτές. Εδώ να επισημάνω ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας δεν μπορεί να συνεννοηθεί με το Υπουργείο Οικονομικών για το ύψος του κόστους αυτού.
•    Ενίσχυση του Θαλάσσιου, Αλιευτικού και Θεματικού Τουρισμού με κονδύλια του ΕΣΠΑ.
•    Θέσπιση κινήτρων και προγραμμάτων για την προώθηση του Αγροτουρισμού σε συνδυασμό με τον Περιβαλλοντικό και τον Χειμερινό Τουρισμό.
•    Συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, το ΥΠΕΞ,  την Εκκλησία της Ελλάδος και το Άγιο Όρος, για τη θέσπιση στοχευμένων δράσεων για την ανάπτυξη του Θρησκευτικού και του Προσκυνηματικού Τουρισμού.
•    Συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς και το Υπουργείο Υγείας, για τη δημιουργία πακέτων ιατρικού - ιαματικού τουρισμού και υπηρεσιών σε Δημόσια και Ιδιωτικά Νοσηλευτικά Ιδρύματα
•    Ομαδικές προσφορές σε όλα τα ασφαλιστικά ταμεία των κρατών-μελών της ΕΕ και, ειδικότερα, της Βόρειας Ευρώπης, για τη  μαζική προσέλκυση στην Ελλάδα των συνταξιούχων τους κατά τη χαμηλή τουριστική περίοδο, με ταυτόχρονη πλήρη καταγραφή των εκμεταλλεύσιμων Ιαματικών Πηγών της Ελλάδας και ανακαίνιση των εν λειτουργία  θεραπευτηρίων, σε συνδυασμό με νέες ξενοδοχειακές μονάδες και αθλητικές εγκαταστάσεις.
•    Σταδιακή επαναφορά, των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού, με στόχο την αναθέρμανση της εσωτερικής τουριστικής αγοράς και την ταυτόχρονη εξασφάλιση του δικαιώματος στις διακοπές για όλες τις Ελληνικές Οικογένειες, τη διασφάλιση της λειτουργίας και τη διατήρηση των θέσεων εργασίας στα τουλάχιστον 2.000 συμβεβλημένα τουριστικά καταλύματα.
•    Ενίσχυση με ειδικό φορολογικό καθεστώς των μικρών επιχειρήσεων στα ακριτικά νησιά που διατηρούν την έδρα τους σε αυτά και τουλάχιστον το 50% του προσωπικού τους είναι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών.

Αυτοί είναι μερικοί από τους άξονες για τον Τουρισμό. Όμως, αυτοί οι άξονες χρειάζονται ένα σύστημα μεταφορών, το οποίο θα δημιουργήσει τις ικανές προϋποθέσεις για την επαρκή ροή εμπορευμάτων και επιβατών.

Είναι γνωστό ότι διαχρονικό και κύριο πρόβλημα στις μεταφορές, ιδίως στις ακτοπλοϊκές, αποτελεί η εποχικότητα της ζήτησης, γεγονός που δημιουργεί, αντικειμενικά, δυσκολίες στον επιχειρηματικό σχεδιασμό, τόσο των ακτοπλοϊκών, όσο και των αεροπορικών εταιρειών.

Επιπλέον, το υψηλό κόστος καυσίμων στην ακτοπλοΐα και τα υψηλά χρέη των εταιρειών – συνολικά περίπου 1 δισ. ευρώ – καθιστά εξαιρετικά προβληματική την τακτική σύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα και μεταξύ τους. Αν δεν δοθεί λύση στο πρόβλημα, καμία βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη δεν μπορεί να υπάρξει. Οι βασικοί άξονες δράσεις μπορούν να συνοψιστούν στα εξής:

•    Την προώθηση κατασκευής πλοίων για την ακτοπλοΐα, από τη στιγμή που η Ευρωπαϊκή Ένωση χρηματοδοτεί, υπό προϋποθέσεις, μέχρι και το 90% του κόστους ναυπήγησης, και την επαναδραστηριοποίηση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας προς τις εμπορικές δραστηριότητες. Η λύση αυτή έχει εφαρμοστεί από Ιταλική Εταιρεία στις γραμμές της Αδριατικής.
•    Για τις άγονες γραμμές να εφαρμοστεί το μοντέλο που εφαρμόστηκε στα νησιά της Σκωτίας. Δηλαδή, κατασκευή πλοίων ειδικά για τις άγονες γραμμές, με χρηματοδότηση από την Ε.Ε. και το ελληνικό κράτος, και κατόπιν προκήρυξη διαγωνισμού για τη διαχείριση των πλοίων αυτών από ιδιώτες.
•    Ενίσχυση στο πλαίσιο αυτό των Ναυπηγείων Ελευσίνας, Σκαραμαγκά, Σύρου, Αυλίδας, κλπ. με δεδομένο ότι για την ενδονησιακή συγκοινωνία, πλοία έως 85 μέτρων μπορούν να κατασκευαστούν στα ναυπηγεία της χώρας.
•    Μέρος από τις εισπράξεις των διοδίων να επιστρέφει ως πίστωση για τη χρηματοδότηση της ακτοπλοΐας. Οι νησιώτες, ως φορολογούμενοι πληρώνουν και αυτοί την κατασκευή των οδικών δικτύων στην ηπειρωτική Ελλάδα.
•    Άμεση μείωση του ΦΠΑ για τα εισιτήρια επιβατών και οχημάτων από το 13% και 23% που είναι σήμερα σε αντίστοιχα επίπεδα με τις ευρωπαϊκές χώρες, δηλαδή 8%-10%.
•    Το κράτος να συμμετέχει ενεργά ( πχ, μέσω της επιδότησης εισφορών κοινωνικής ασφάλισης) στη μείωση του εργατικού κόστους για τα πλοία.
•    Παροχή πλήρους αφορολόγητου καυσίμου στην ακτοπλοΐα και περαιτέρω χρηματοδότηση εφόσον είναι αυτή απαραίτητη.
•    Οι συμβάσεις πολύχρονης διάρκειας στις άγονες γραμμές, να γίνονται με έμφαση στην αξιοπιστία (τήρηση δρομολογίων, καταβολή δεδουλευμένων στους εργαζόμενους, σύγχρονα πλοία) των εταιριών που συμμετέχουν στους διαγωνισμούς.
•    Προστασία των οργανικών συνθέσεων των πληρωμάτων της ακτοπλοΐας, η οποία συνδέεται άμεσα με την ασφαλή ναυσιπλοΐα.
•    Έλεγχος των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων με δεδομένο ότι η ύπαρξη, πλέον, μιας μεγάλης εταιρείας στην Ελλάδα, δίνει το δικαίωμα να ελέγχει την τιμολογιακή πολιτική, σύμφωνα και με την πρακτική που ακολουθείται από την Ε.Ε. (Δεσπόζουσα θέση).

Αυτές είναι οι προτάσεις μας. Προτάσεις οι οποίες εφαρμόζονται και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες στο πλαίσιο των κανόνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι προτάσεις που οδηγούν στην ανάπτυξη της οικονομίας και, κυρίως, των ανθρώπων, των ακριτών νησιωτών που ζουν εδώ στα Δωδεκάνησα.

Βέβαια, όπως είπα και στην εισαγωγή μου, η εξασφάλιση βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης για την Κω και για όλα τα νησιά του Αιγαίου, προϋποθέτει την εφαρμογή πολιτικών, που αυτή τη στιγμή δεν επιτρέπονται από τους δανειστές μας και τη συγκυβέρνηση.

Και θα πρέπει, κάποια στιγμή, να απαντήσουν γιατί λαμβάνουν μέτρα που οδηγούν στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα.

Σε κάθε περίπτωση, η εξασφάλιση της εδαφικής συνοχής και, συνακόλουθα, της κοινωνικής συνοχής, είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη των νησιών.

Υπό αυτό το πρίσμα ένα υγιές σύστημα μεταφορών, με τακτικές και οικονομικές για τους χρήστες συνδέσεις των νησιών μεταξύ τους και με την ηπειρωτική χώρα είναι προϋπόθεση ζωής για τα νησιά μας και την ανάπτυξη τους.

Σας ευχαριστώ.


 

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

Από την Νέμεσις – Πανελλήνια Ομοσπονδία για το περιβάλλον, τα ζώα, το κυνήγι, εκδόθηκε η ακόλουθη...
Μπορεί να κάνει σήμερα τον ανήξερο ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξης Κολιάδης όμως στην συνεδρίαση του...
Χθες ομόφωνα το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε και ζητά την μείωση των ελαφιών στη...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...