Ερώτηση προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας κατέθεσε η Τομεάρχης Ναυτιλίας των Ανεξάρτητων Ελλήνων και Βουλευτής Δωδεκανήσου, Μίκα Ιατρίδη, επειδή οι εργαζόμενοι στο Ναυπηγείο Σύρου (Νεώριο) δεν έχουν πληρωθεί από την εταιρεία τα δεδουλευμένα τους, παρά το γεγονός ότι το ναυπηγείο ανέλαβε την κατασκευή των δυο πλωτών δεξαμενών του Πολεμικού Ναυτικού.
Στην ερώτηση της, η Μίκα Ιατρίδη επισημαίνει ότι η στήριξη της συγκεκριμένης τροπολογίας (άρθρο 8 του ν.4183) συνέβη προκειμένου να δοθεί πρώτιστα η δυνατότητα στην εταιρεία να καταβάλλει τα οφειλόμενα στους εργαζομένους της. Όμως, τέσσερις μήνες μετά, σημειώνει η βουλευτής, η εταιρεία δεν είναι συνεπής στις υποχρεώσεις της προς τους εργαζόμενους, αν και έχει λάβει την προκαταβολή ύψους 5.000.000 ευρώ, ενώ, την ίδια στιγμή, η τράπεζα που έδωσε την εγγυητική επιστολή ζητά να έχει ενεργό ρόλο στο πως θα καταβάλλονται τα οφειλόμενα προς τους εργαζόμενους.
Κλείνοντας την ερώτηση της η Μίκα Ιατρίδη, ζητά να πληροφορηθεί ποια θέση θα λάβουν τα αρμόδια Υπουργεία ώστε να καταβληθούν οι μισθοί στους εργαζόμενους του ναυπηγείου και ποια μέτρα θα ληφθούν ώστε να συνεχίσει να λειτουργεί το Νεώριο, το οποίο έχει παρουσία στο Αιγαίο από το 1861.
Ακολουθεί το κείμενο της ερώτησης:
ΕΡΩΤΗΣΗ
Προς τους Υπουργούς Οικονομικών και Εθνικής Άμυνας
ΘΕΜΑ: «Απλήρωτοι οι εργαζόμενοι στο Νεώριο Σύρου, παρά την ψήφιση της τροπολογίας για την ανάθεση της επισκευής των δυο πλωτών δεξαμενών του Πολεμικού Ναυτικού».
Στις 29/8/2013 ψηφίστηκε ο ν.4183 με τίτλο «Κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης του αποκλειστικού δικαιώματος παραγωγής, λειτουργίας, κυκλοφορίας, προβολής και διαχείρισης των Κρατικών Λαχείων». Στον εν λόγω νόμο προστέθηκε ως τροπολογία το άρθρο 8, σύμφωνα με τo οποίo το ναυπηγείο «Νεώριο» της Σύρου θα αναλάμβανε την επισκευή δυο πλωτών δεξαμενών του Πολεμικού Ναυτικού.
Η τροπολογία αυτή στηρίχθηκε ουσιαστικά – με «ναι» και «παρών» – από όλες, σχεδόν, τις πτέρυγες της Βουλής – έστω και με αρκετές ενστάσεις – με δεδομένο ότι η ανάθεση της επισκευής των πλωτών δεξαμενών του Π.Ν. θα βοηθούσε την εταιρεία να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις της και, κυρίως, να καταβάλλει τα οφειλόμενα στους εργαζόμενους του ναυπηγείου, οι οποίοι «έβαλαν πλάτη» πολλούς μήνες, προκειμένου να συνεχίσει η εταιρεία τη λειτουργία της. Σημειώνεται ότι τα οφειλόμενα σε κάθε εργαζόμενο κυμαίνονται από 8.000 έως 15.000 ευρώ.
Επειδή η ευρύτερη συναίνεση στην Ολομέλεια για τη συγκεκριμένη ρύθμιση βασίστηκε στη διαβεβαίωση ότι θα πληρωθούν οι εργαζόμενοι, όπως προκύπτει και από τα πρακτικά της Βουλής. Επειδή η εταιρεία παρουσιάζεται μέχρι τώρα εξαιρετικά ασυνεπής ως προς τις υποχρεώσεις της προς τους εργαζόμενους, συνεχίζοντας την πολιτική των «έναντι», μολονότι έχει λάβει την προκαταβολή για το έργο, ύψους 5.000.000 ευρώ.
Επειδή η εταιρεία πληρώνεται με χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων, για να πληρώσει πρώτα τα χρωστούμενα στους εργαζόμενους της. Επειδή φαίνεται ότι η τράπεζα που έδωσε την εγγυητική επιστολή στην εταιρεία, ώστε να προχωρήσει η ανάθεση, θέλει να έχει ενεργό ρόλο στη διαχείριση των χρημάτων και το πώς αυτά θα διανέμονται στους εργαζόμενους.
Ερωτώνται οι κκ Υπουργοί
1. Ποια άμεσα μέτρα προτίθεται να λάβουν ώστε η εταιρεία να καταβάλλει τα οφειλόμενα στους εργαζομένους της, με δεδομένο ότι η τροπολογία (άρθρο 8) ψηφίστηκε για να μπορέσουν να πληρωθούν οι εργαζόμενοι και να τεθούν οι βάσεις για την επιβίωση του ναυπηγείου;
2. Πως εννοούν την ανάπτυξη των ναυπηγείων, αλλά και της νησιωτικής οικονομίας, όταν οι εργαζόμενοι του ναυπηγείου, μόνιμοι κάτοικοι της Σύρου, παρέχουν την εργασία τους χωρίς να πληρώνονται, η τοπική αγορά στερείται κρίσιμου εισοδήματος και οι Έλληνες φορολογούμενοι πληρώνουν τελικά για να ευνοούνται μόνο τα ιδιωτικά συμφέροντα;
3. Ποια άλλα μέτρα σκέφτονται να λάβουν ώστε να παραμείνει σε λειτουργία το μοναδικό ναυπηγείο στο Αιγαίο, το οποίο έχει παρουσία στην περιοχή από το 1861;
Η Ερωτώσα Βουλευτής
Τσαμπίκα (Μίκα) Ιατρίδη