Μίκα Ιατρίδη: «Ισοπεδώνεται ένας από τους βασικούς πυλώνες ελληνικότητας της ναυτιλίας μας, οι Έλληνες ναυτικοί»

Εισήγηση Μίκας Ιατρίδη στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου και στο σχέδιο νόμου «Τουριστικά Πλοία και άλλες διατάξεις».

«Συνεχίζετε μια μονοδιάστατη πολιτική και ισοπεδώνετε έναν από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικότητας της ναυτιλίας μας, τους Έλληνες ναυτικούς» τόνισε προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου η βουλευτής Δωδεκανήσου και Τομεάρχης Ναυτιλίας των Ανεξάρτητων Ελλήνων, Μίκα Ιατρίδη.

Στη πρώτη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου για το σχέδιο νόμου «Τουριστικά Πλοία και άλλες διατάξεις», η βουλευτής Δωδεκανήσου εξέφρασε τις αντιρρήσεις της σημειώνοντας ότι με τις ρυθμίσεις που περιέχονται στο νομοσχέδιο, ο αφελληνισμός του συγκεκριμένου κλάδου είναι αναπόφευκτος και ότι το Υπουργείο κλείνει το μάτι σε πολλούς, ότι όχι μόνο δε χρειάζεται να έχουν ελληνική σημαία, αλλά και ότι οι συνθέσεις απελευθερώνονται.

Περαιτέρω, η Μίκα Ιατρίδη εξέφρασε τις επιφυλάξεις της για τη ρύθμιση για το πλοίο ασφαλείας στην ακτοπλοΐα, η οποία αφορά στην περίοδο των απεργιακών κινητοποιήσεων, σημειώνοντας ότι με την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας είχε γίνει προσπάθεια να υπάρξει ευρύτερη συνεννόηση, ενώ τώρα το Υπουργείο κινείται στη λογική του αποφασίζουμε και διατάζουμε.

Για το ζήτημα αυτό προέκυψε και αντιπαράθεση μεταξύ του Υπουργού και της Μίκας Ιατρίδη, με τη βουλευτή Δωδεκανήσου να σημειώνει ότι ο αρμόδιος Υπουργός προσπαθεί να διαστρεβλώσει τα λεγόμενα των βουλευτών της αντιπολίτευσης.

Ολοκληρώνοντας την ομιλίας της η Μίκα Ιατρίδη επεσήμανε ότι οι Ανεξάρτητες Έλληνες καταψηφίζουν το νομοσχέδιο, αλλά, όπως συνέβη και με τη συζήτηση του ν. 4150, θα ψηφίσουν τα άρθρα και τις αλλαγές που ενδεχομένως θα γίνουν, και θα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ακολουθεί το κείμενο της ομιλίας:  

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, μετά από πολύμηνη κυοφορία, ο αρμόδιος Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, έφερε προς συζήτηση το παρόν νομοσχέδιο.

Ένα νομοσχέδιο, το οποίο περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τα τουριστικά πλοία, όπως και άλλες διατάξεις που αφορούν στο Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή, στο ακτοπλοϊκό πλοίο, δήθεν, ασφαλείας, στο ΓΕΝΕ και τον Οίκο Ναύτη, στην πλοηγική υπηρεσία, στην κρουαζιέρα και στα ζητήματα ναυτικής εκπαίδευσης και λιμένων.

Από τη ρητορική και τις δηλώσεις του αρμόδιου Υπουργού, όλον αυτό τον καιρό, δεν πιστεύω ότι αιφνιδιάστηκε κανείς από το περιεχόμενο του νομοσχεδίου. Ένα νομοσχέδιο, που κινείται στη γνωστή μονοδιάστατη πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου.

Μια πολιτική, λυπάμαι που το λέω, θέτει στο στόχαστρο τον έλληνα ναυτικό, τα ελληνικά πληρώματα όλων των κατηγοριών. Μια μονοδιάστατη πολιτική, η οποία θεωρεί ότι η ανταγωνιστικότητα θα προκύψει με τον εξοβελισμό των ελληνικών πληρωμάτων, την πίεση στις ελληνικές εταιρείες διαχείρισης μεγάλων σκαφών.
 
Έχουμε και το άρθρο περί της εξασφάλισης ελάχιστης απαιτούμενης ακτοπλοϊκής σύνδεσης των νησιών μας. Την ίδια στιγμή, που το Υπουργείο Ναυτιλίας δεν μπορεί να εξασφαλίσει την ελάχιστη απαιτούμενη ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών μας, μόνο να δει κανείς τι γίνεται με τη σύνδεση των νησιών του Βορειανατολικού Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα, έρχεται ταυτόχρονα, να θέσει με υποκριτικό τρόπο ζήτημα, για την ελάχιστη απαιτούμενη σύνδεση των νησιών.
 
Με τη διάταξη αυτή, αναφέρεται ουσιαστικά στη δυνατότητα να παρέμβει ο Υπουργός, σε περίπτωση που προκηρυχθεί απεργία στην ακτοπλοΐα και να σπάσει την απεργία αυτή. Ακόμα και για αυτή τη ρύθμιση, έχει εκφράσει τις αμφιβολίες του ο Πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατικού Ναυτιλίας αλλά, σας το λέω και εγώ, ως νησιώτισσα, ότι οι ναυτικοί μας σέβονται τους κατοίκους των νησιών και απεργούν, όταν οι επιπτώσεις για τα νησιά μας είναι οι λιγότερο δυνατές.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επιτρέψτε μου εδώ να κάνω μια γενικότερη παρατήρηση. Όταν συζητούσαμε το νομοσχέδιο για την ανασυγκρότηση του Υπουργείου Ναυτιλίας, το ν. 4150 είχε γίνει μια καλή συζήτηση και ο τότε Υπουργός ο κ. Μουσουρούλης, είχε κάνει μια ειλικρινή προσπάθεια σε κάποια ζητήματα, να πετύχει τη μέγιστη δυνατή συνεννόηση και συναίνεση.

Ειδικά, για την τροπολογία που είχε έρθει για το ακτοπλοϊκό πλοίο, στην περίπτωση απεργίας, δεν την έκανε δεκτή προκειμένου να έρθει σε άλλο χρόνο, ύστερα από συνεννόηση. Έχουμε εδώ, στο παρόν νομοσχέδιο, άρθρο με το οποίο, ο αρμόδιος Υπουργός μπορεί ουσιαστικά, κατά το δοκούν, να επιβάλει δρομολόγηση πλοίου. Δεν θα χρειάζεται καν η διαδικασία της πολιτικής επιστράτευσης.

Είναι απαράδεκτα πράγματα αυτά και δείχνει μια νοοτροπία, του αποφασίζουμε και διατάσσομαι. Να πω επίσης το εξής. Το άρθρο αυτό, δείχνει πως εννοεί το Υπουργείο τη σχέση του με τους ναυτικούς. Το λέω αυτό, σας το ξαναλέω σαν νησιώτισσα και το επαναλαμβάνω, που έχω ζήσει την αγωνία της μετακίνησης και μάλιστα στα ακριτικά μικρά νησιά της Δωδεκανήσου.

Νησιά, όπως και αυτά των Κυκλάδων, τα οποία αντιμετωπίζουν, αυτή τη στιγμή που μιλάμε, σημαντικό πρόβλημα σύνδεσης, ένα πρόβλημα που δυσκολεύει ακόμα περισσότερο, τη ζωή των μόνιμων κατοίκων όταν τους έχετε καταργήσει και βασικές δημόσιες υπηρεσίες.

Εκτός και αν η διαρροή, δεύτερη μέσα σε ένα χρόνο, περί ευφυολογήματος της τρόικας, να εκκενωθούν τα μικρά και αραιοκατοικημένα νησιά για λόγους δημοσιονομικού κόστους, έχει ήδη ξεκινήσει και τίθεται σε εφαρμογή.

Ανέφερα στην αρχή της ομιλίας μου, ότι το Υπουργείο έφερε το νομοσχέδιο για τα τουριστικά πλοία, μετά από μεγάλη κυοφορία. Για όσους από εμάς, συμμετείχαμε στη συζήτηση για το ν. 4150 και παρακολουθούμε τα τεκταινόμενα στο Υπουργείο Ναυτιλίας, είναι γνωστό, ότι από τότε υπάρχει μια διάσταση απόψεων για τα τουριστικά πλοία και μάλιστα σύμφωνα με δημοσιεύματα, η διάσταση μεταξύ του Υπουργού Ναυτιλίας και του Υπουργού Τουρισμού, είναι πολύ μεγάλη. Πού βασιζόταν η διάσταση αυτή;

Θυμίζω απλώς, ότι το Υπουργείο Τουρισμού, επιθυμούσε την πλήρη απελευθέρωση, ενώ το Υπουργείο Ναυτιλίας, σημείωνε ότι κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε αφελληνισμό των τουριστικών πλοίων, αλλαγή σημαίας, έκρηξη της ανεργίας στον κλάδο. Δεν θα επεκταθώ περισσότερο, άλλωστε αυτά είναι γνωστά. Τελικά το παρόν νομοσχέδιο, επέλεξε τη λογική της πλήρους απελευθέρωσης γιατί αυτό θα συμβεί στην πράξη, στο όνομα μιας αλλοπρόσαλλης ανταγωνιστικότητας.
 
Εμείς, πιστεύουμε ότι με τις ρυθμίσεις που περιέχονται στο νομοσχέδιο, ο αφελληνισμός του συγκεκριμένου κλάδου είναι δυστυχώς αναπόφευκτος. Ούτως ή άλλως με τις ρυθμίσεις σας κλείνετε το μάτι σε πολλούς, ότι όχι μόνο δε χρειάζεται να έχουν ελληνική σημαία, αλλά και ότι οι συνθέσεις απελευθερώνονται.

Δεν ξέρω, εάν πιστεύετε ότι θα προσεγγίσουν δεκάδες σκάφη τις ακτές μας, τα νησιά μας και συνολικά τη χώρα μας και ειλικρινά ως νησιώτισσα και Δωδεκανήσια το εύχομαι  να γίνει, αλλά και το τονίζω, όσα σκάφη και να έρθουν η απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας, αντίστοιχων εισφορών, πιθανότατα και το κλείσιμο ελληνικών εταιρειών δεν θα αντισταθμιστεί από την αυξημένη παρουσία των τουριστικών σκαφών που εσείς  προσδοκάτε.

Το έχουμε πει  και άλλες φορές, σε άλλες περιπτώσεις, ότι δεν μπορούμε να μιλάμε για Ελληνική Ναυτιλία όταν συνεχίζονται να χάνονται χιλιάδες θέσεις ελληνικών πληρωμάτων και  όταν «κατεβαίνει» η ελληνική σημαία από τα πλοία μας όλων των κατηγοριών, και αυτό πιστεύουμε ότι θα συμβεί με την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου.

Επειδή θα πρέπει να απαντήσουμε στο ζήτημα της ανταγωνιστικότητας θα πρέπει να τονίσουμε ότι, ιστορικά, όσα μέτρα πάρθηκαν από τη μεταπολίτευση και μετά για την ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας μας, αυτά οδήγησαν σε περαιτέρω ανεργία τους Έλληνες ναυτικούς.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, επειδή είναι η πρώτη μας συνεδρίαση για τον παρόν  νομοσχέδιο δεν θα επεκταθώ σε λεπτομέρειες. Άλλωστε πιστεύω ότι και με την ακρόαση των φορέων θα βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα και θα επεκταθούμε και στη συζήτηση επί των άρθρων.

Εμείς, επί της αρχής, για λόγους που περιέγραψα πρωτύτερα θα καταψηφίσουμε το νομοσχέδιο. Η μονοδιάστατη πολιτική του Υπουργείου Ναυτιλίας δεν μπορεί να συνεχιστεί ούτε να γίνουν αποδεκτές επιλογές που οδηγούν σε αναπόφευκτη σύγκρουση χωρίς να υπάρχει λόγος.

Κάποιοι στο όνομα της ανταγωνιστικότητας ισοπεδώνουν έναν από τους βασικούς πυλώνες ελληνικότητας της ναυτιλίας μας, τους Έλληνες ναυτικούς.

Κάποιοι ακόμη στο όνομα της ανταγωνιστικότητας θα δημιουργήσουν προβλήματα και σε ελληνικές επιχειρήσεις οι οποίες και θα αναζητήσουν άλλες λύσεις για την επιβίωσή τους, λύσεις που πάλι δεν θα έχουν στα υπόψη τους τα ελληνικά πληρώματα.

Δεν πιστεύουμε ότι μπορεί να συνεχιστεί αυτή η πολιτική, γι’ αυτό το λόγο καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο, αλλά όπως κάναμε και στο νόμο 4150, δεν θα έχουμε κανένα πρόβλημα να ψηφίσουμε άρθρα ή αλλαγές που θα κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση.

Σας ευχαριστώ.

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

Σε αυστηρό ύφος ο πρώην δήμαρχος Ρόδου Στάθης Κουσουρνάς απάντησε στον νυν Αλέξη Κολιάδη για τα όσα...
  Ψευδείς χαρακτηρίζει τις δηλώσεις του Αλεξάνδρου Κολιαδη, ο  πρόεδρος του Γ´...
Την έλλειψη νεφρολόγου και κέντρου αιμοκάθαρσης στο νοσοκομείο της Καρπάθου επισημαίνει σε επιστολή...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...