Κίνημα Δημοκρατίας: Ο κοινωνικός αποκλεισμός των νησιωτικών περιοχών της περιφέρειας μέσα από το «λουκέτο» στα ΕΛΤΑ

Ο κοινωνικός αποκλεισμός των νησιωτικών περιοχών της περιφέρειας μέσα από το «λουκέτο» στα ΕΛΤΑ


Σε μια απόφαση που προκαλεί κοινωνική κατακραυγή σε ολόκληρη τη χώρα, τα ΕΛΤΑ ανακοίνωσαν ότι θα προχωρήσουν στο κλείσιμο 204 καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα. Η κίνηση αυτή πλήττει μετωπικά το ταχυδρομικό δίκτυο το οποίο επί σχεδόν δύο αιώνες υπηρέτησε σε κάθε γωνιά της επικράτειαςπόλεις, χωριά, νησιά, προσφέροντας κρίσιμες ταχυδρομικές και συναλλακτικές υπηρεσίες.

Η επίκληση της διοίκησης των ΕΛΤΑ, ότι τα καταστήματα που κλείνουν «έχουν ελάχιστη εμπορική δραστηριότητα» φανερώνει την Κυβερνητική αντίληψη περί δημοσίων υπηρεσιών και αγαθών. Δεν αναγνωρίζει καν την ύπαρξή τους.

Η νησιωτικότητα, το απομακρυσμένο των περιοχών και η ηλικιακή σύνθεση των κατοίκων είναι αδιάφοροι όροι όταν έχουν κόστος, και μάλιστα όταν αυτά τα χρήματα δεν κατευθύνονται σε ημέτερους.

Η ρίζα του προβλήματος

Το 2018 τα ΕΛΤΑ πέρασαν στο Υπερταμείο και ακολούθησε τσουνάμι από λουκέτα σε καταστήματα και εκατοντάδες εθελούσιες έξοδοι.

Πέρσι συγχωνεύτηκαν με τα  ΕΛΤΑ courier για να γίνουν πιο ελκυστικά στην μελλοντική πώληση τους που κάποιοι πιστεύουν ότι είναι ήδη συμφωνημένη

Αλλά, υπάρχει όμως ένα αλλά, και λέγεται Καθολική Υπηρεσία.

Είναι η υποχρέωση των ΕΛΤΑ μέχρι το 2028 να προσφέρουν ταχυδρομικές υπηρεσίες σε όλη την επικράτεια σε προσιτές τιμές και με κάποιες ελάχιστες προδιαγραφές ποιότητας, Αυτή δε η υπηρεσία επιβλέπεται υποτίθεται από την ανεξάρτητη ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνίων και Ταχυδρομείων) η οποία σιωπά επιδεικτικά σε αυτή την αποδόμηση του ταχυδρομικού έργου του οργανισμού. Το σενάριο είναι ξεκάθαρο και συνάδει με την σταθερή κυβερνητική πρακτική, αυτή του dealer. Το έχουμε ξαναδεί εξάλλου. Θα το δούμε και στο νερό στην περιφέρεια, και σε κάποια νησιά ήδη εκτελείται.

Όταν λοιπόν λήξει αυτή υποχρέωση της Καθολικής Υπηρεσίας η οποία είναι που καθιστά τον ΕΛΤΑ ζημιογόνο και ο οργανισμός περάσει σε ιδιωτικά πλέον χέρια, θα αποψιλωθεί από τον κορμό που στηρίζει το παραδοσιακό ταχυδρομείο και θα καταλήξει να είναι ακόμη ένα courier.

Η κυβέρνηση θα μοιράσει χωροταξικά την ΚαθολικήΥπηρεσία και θα την δημοπρατήσει στις υπάρχουσες ιδιωτικές εταιρίες συνοδευόμενη φυσικά από πλούσια επιδότηση πολλαπλασιάζοντας τα κόστος που έχει σήμερα ο ΕΛΤΑ (ότι γίνεται  με την ακτοπλοΐα) . Η ΕΕΤΤ θα ευλογήσει τον υγιή ανταγωνισμό και μια αγορά ακόμη θα καρτελοποιηθεί.

 

Οι συνέπειες για τη νησιωτική και απομακρυσμένη Ελλάδα

• Σε νησιωτικές περιοχές, όπου η γεωγραφική διάσταση και οι μετακινήσεις είναι πιο δύσκολες, η απόσταση μέχρι το επόμενο ταχυδρομείο μπορεί να γίνει σημαντικό εμπόδιο.
• Ιδιαίτερα οι ηλικιωμένοι, οι ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και οι κάτοικοι των απομακρυσμένων περιοχών πλήττονται άμεσα, καθώς η δυνατότητα εξυπηρέτησης σε βασικές ανάγκες, όπως η παραλαβή της σύνταξης και της αλληλογραφίας, η πληρωμή λογαριασμών και η πρόσβαση σε τραπεζικές υπηρεσίες, περιορίζονται δραματικά.Η απόφαση αυτή υποβαθμίζει την καθολική ταχυδρομική υπηρεσία, δηλαδή την υποχρέωση ενός φορέα να εξυπηρετεί όλες τις περιοχές, ακόμη και αν είναι αρνητικές από επιχειρηματική άποψη

• Η υποβάθμιση των ταχυδρομικών υπηρεσιών επιτείνει την ήδη αυξημένη απομόνωση πολλών απομακρυσμένων κοινοτήτων.
• Με την έμφαση στην «μεταβίβαση» λειτουργιών σε ιδιώτες, ή στην απομάκρυνση φυσικής παρουσίας καταστημάτων, ανοίγει ο δρόμος για την ενίσχυση των ανισοτήτων μεταξύ κέντρου και περιφέρειας.

  Ένας τεράστιος αριθμός εργαζομένων μένει ουσιαστικά ξεκρέμαστος με πλήρη αβεβαιότητα για το αύριο

Κρίσιμα ερωτήματα που μένουν αναπάντητα

  • Ποια ήταν τα κριτήρια επιλογής των 204 καταστημάτων που κλείνουν; Πόσο έγινε πράγματι αξιολόγηση με βάση τα ειδικά χαρακτηριστικά (νησιωτικότητα, ηλικιακή σύνθεση, περιορισμένη ψηφιακή πρόσβαση);
  • Πώς διασφαλίζεται ότι καμία κοινότητα δεν θα μείνει χωρίς κατάλληλη ταχυδρομική / συναλλακτική εξυπηρέτηση;
  • Ποια είναι η χρηματοδότηση του φορέα για την καθολική ταχυδρομική υπηρεσία π.χ., συγκριτικά με άλλες εταιρείες που επιδοτούνται για κοινωνικού χαρακτήρα έργα (όπως μεταφορικές γραμμές);
  • Πώς αντιμετωπίζονται οι εργαζόμενοι που ενδέχεται να μεταφερθούν, ή να δουν τις συνθήκες εργασίας τους να αλλάζουν δραστικά;
  • Τι θα συμβεί με την υποστήριξη των ηλικιωμένων πελατών που δεν μπορούν να κάνουν ψηφιακές συναλλαγές ή δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο;
  • Ποιος ο ρόλος της ΕΕΤΤ σε όλη αυτή τη κατεδάφιση των ταχυδρομικών υπηρεσιών;

Τι προτείνεται

  • Άμεσο πάγωμα της απόφασης του κλεισίματος όσο εξετάζονται τα κοινωνικά δεδομένα (νησιωτικότητα, ηλικιακή κατανομή, ψηφιακή πρόσβαση).
  • Θεσμοθέτηση παροχής της Καθολικής υπηρεσίας από Δημόσιο φορέα και μετά το 2028.
  • Θεσμοθέτηση υποχρέωσης για την παροχή μερικής φυσικής υπηρεσίας στις απομακρυσμένες / νησιωτικές περιοχές, ως μέρος της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας.
  • Ενίσχυση της χρηματοδότησης του ταχυδρομικού δικτύου στην περιφέρεια για να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η ισότητα στην εξυπηρέτηση.

 

Το κλείσιμο 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ δεν αφορά απλώς «λειτουργικά έξοδα» ή «εξορθολογισμό». Αφορά κοινωνική πρόσβαση, αφορά το δικαίωμα του κάθε πολίτη, ιδίως στις πιο απομακρυσμένες περιοχές, σε βασικές ταχυδρομικές υπηρεσίες. Είναι μια επιλογή που συνδέεται με την ανισότητα μεταξύ κέντρου και περιφέρειας, μεταξύ νέων και ηλικιωμένων, μεταξύ ψηφιακών και «αναλογικών» πολιτών.

Οι Νησιώτες έχουν χορτάσει μεγάλα λόγια περί νησιωτικότητας, νησιωτικήςρήτρας,συνοχής και ανάπτυξης, από τα συμπόσια κα τις χοροεσπερίδες που παρίστανται υπουργοί, υφυπουργοί, γραμματείς και φαρισαίοι.

Το μοντέλο η ανάπτυξης του Κυριάκου Μητσοτάκη για τους λίγους και ημετέρους και η μόνη λύση είναι να πάει γρήγορα σπίτι του, μαζί με τους εργολάβους της πολιτικής του, συμπεριλαμβανομένων και κάποιων αργόμισθων των δήθεν ανεξάρτητων επιτροπών.

Τομέας Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του Κινήματος Δημοκρατίας

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

Σε αυστηρό ύφος ο πρώην δήμαρχος Ρόδου Στάθης Κουσουρνάς απάντησε στον νυν Αλέξη Κολιάδη για τα όσα...
  Ψευδείς χαρακτηρίζει τις δηλώσεις του Αλεξάνδρου Κολιαδη, ο  πρόεδρος του Γ´...
Την έλλειψη νεφρολόγου και κέντρου αιμοκάθαρσης στο νοσοκομείο της Καρπάθου επισημαίνει σε επιστολή...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...