Η Αχρεί(α)στη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και τα Αφύσικα Θέματα της Φυσικής
Μετά την ολοκλήρωση των γενικών μαθημάτων ξεκινούν τα ειδικά μαθήματα σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ, τα οποία θα διαρκέσουν μέχρι τις 28 Ιουνίου. Την ίδια μέρα αναμένονται και οι βαθμολογίες των γενικών μαθημάτων. Μέχρι τις 5 Ιουλίου θα ανακοινωθούν και οι βαθμολογίες των ειδικών μαθημάτων για να ανακοινωθούν οι Ελάχιστες Βάσεις Εισαγωγής (ΕΒΕ) και να ακολουθήσει η συμπλήρωση των Μηχανογραφικών, περίπου έως τις 17 Ιουλίου. Τέλος, έως τα τέλη Ιουλίου (πιθανότερο στις 28 Ιουλίου) αναμένονται ο βάσεις των Σχολών και οι Επιτυχόντες.
Ωστόσο, αν και οι θέσεις είναι περίπου 69.500, οι εισακτέοι υπολογίζονται κοντά στους 60.000 αφού οι υπόλοιποι 30.000 περίπου (σε σύνολο 90.000) θα μείνουν έξω και λόγω ΕΒΕ. Αν συνυπολογίσουμε και αυτούς που δεν θα πάνε στη σχολή για διάφορους λόγους, τότε θα υπάρξουν πάνω από 11.000 κενές θέσεις (πέρυσι ήταν 10.745 θέσεις σε 153 τμήματα από τα 450). Χαρακτηριστικά παραδείγματα είχαμε πέρυσι όταν το νέο τμήμα του Πανεπιστημίου Πατρών Αειφορικής Γεωργίας στο Αγρίνιο δεν είχε ούτε έναν πρωτοετή φοιτητή ή φοιτήτρια από τα Γενικά Λύκεια, ενώ συνολικά 10 πανεπιστημιακά τμήματα είχαν λιγότερους των 5 εισακτέους και 20 τμήματα λιγότερους των 10 εισακτέων. Μεταξύ αυτών, το Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών στη Ρόδο, στο οποίο εισήχθησαν μόνο 10 από τους 148 προβλεπόμενους φοιτητές!
Η θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) πριν από τρία χρόνια, εξοστρακίζει αναίτια περισσότερους από 20.000 υποψηφίους κάθε χρόνο, αφού δεν τους αφήνει να καταθέσουν καθόλου μηχανογραφικό και οι αυτοί αναζητούν τις Σπουδές τους (πέρα από τα ΙΕΚ) σε κολλέγια και στο εξωτερικό. Εάν αναλογιστεί κάποιος ότι
- στις ευρωπαϊκές χώρες οι περισσότερες σχολές είναι ανοικτές (χωρίς εξετάσεις), ενώ εδώ μετά τις Πανελλαδικές που αφορούν σε όλες τις σχολές
- το να μπει κάποιος σε μια σχολή δε σημαίνει ότι θα καταφέρει και να πάρει πτυχίο (τα στατιστικά αναφέρουν ότι στην Ελλάδα το 30% των φοιτητών δεν ολοκληρώνουν τις σπουδές τους)
- εκ του αριθμού προσφερόμενων θέσεων και υποψηφίων δημιουργούνται ούτως ή άλλως, αυτόματα βάσεις εισαγωγής για κάθε σχολή
δεν συντρέχει κανένας λόγος ύπαρξης της ΕΒΕ. Αντιθέτως, με την κατάργησή της δίνεται η ευκαιρία να επιλέξει κάποιος μια σχολή της αρεσκείας του, ενδεχομένως χαμηλής ζήτησης και ταυτόχρονα να μην κινδυνεύουν κάποιες σχολές, ιδίως στην Περιφέρεια (όπως και το Πανεπιστήμιο Αιγαίου) να ερημώσουν!
Επιπρόσθετα, θα ήθελα να επισημάνω τις δυσκολίες που είχαν ορισμένα μαθήματα και στις φετινές Πανελλαδικές με αποκορύφωμα τη Φυσική. Δεν θα ήθελα να αναφέρω εκτεταμένα τις φήμες περί εμπλοκής θεμάτων ορισμένων καθηγητών των Β. Προαστείων, ή της αυξημένης δυσκολίας που είχαν, απογοητεύοντας μαθητές που βρίσκονται σε μικρότερες τάξεις. Το αποτέλεσμα όμως είναι να δημιουργούν στους μαθητές απέχθεια στο μάθημα και δυστυχώς να τους οδηγούν νωρίς στην απόφαση να μην συμμετάσχουν στην προσπάθεια διεκδίκησης θέσης στα δημόσια πανεπιστήμια. Επιπλέον, τα απαράδεκτα θέματα σε δυσκολία και ποσότητα, πέρα από την ανισότητα που δημιουργούν στις κοινές (από όλες τις κατευθύνσεις) ομάδες Σχολών, απομακρύνουν τους μαθητές γενικότερα από τις Φυσικές Επιστήμες. Επιστήμες που από την αρχαιότητα συνέβαλλαν στην εξέλιξη του Πολιτισμού, της Ιατρικής, της ερμηνείας του κόσμου. Σήμερα όσο ποτέ, η παγκόσμια τάση κινείται αλματωδώς προς τα εκεί, με τα STEM, την Τεχνητή Νοημοσύνη, τις Ψηφιακές Τεχνολογίες, την ανάπτυξη της Βιομηχανίας και των σύγχρονων εφαρμογών στην Ιατρική.
Ας μην απογοητεύουμε λοιπόν τα παιδιά μας, ας μην συρρικνώνουμε το μέλλον τους, ας μην τους διώχνουμε από την Ελλάδα, γιατί η απαξίωση αυτή γυρνάει μπούμερανγκ και επιδεικνύεται στους θεσμούς, στην κοινωνία και στο πολιτικό σύστημα, όπως ακριβώς αποτυπώθηκε και στις πρόσφατες ευρωεκλογές. Αν συνυπολογίσουμε και το μεγάλο πρόβλημα της υπογεννητικότητας στη χώρα μας και αν θέλουμε να έχουμε βιώσιμη ανάπτυξη στην πατρίδα μας, απαιτείται και επιβάλλεται περισσότερη Σοβαρότητα και Σεβασμός στους Νέους.
Αθανάσιος Βυρίνης