ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Ρόδος 8/10/2013
ΝΟΜΟΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ αριθ. πρωτ. 2/124023
ΔΗΜΟΣ ΡΟΔΟΥ
ΘΕΜΑ: Αναγκαίες Νομοθετικές Ρυθμίσεις Τοπικής Αυτοδιοίκησης
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, σε συνέχεια της ουσιαστικής συνάντησης εργασίας και των συζητήσεων που είχαμε στο Δήμο μας την 1 Οκτωβρίου 2013, σας στέλνουμε εγγράφως προτάσεις μας για νομοθετικές ρυθμίσεις που κρίνουμε αναγκαίες :
|
|
|
|
Με τις διατάξεις του άρθρου 15 του Ν. 4013/2011 αντιμετωπίσθηκαν τα θέματα αφενός μεν της παράτασης ή ανανέωσης μέχρι 12 χρόνια από τη λήξη τους μισθώσεων σε ακίνητα με εκμισθωτή το Δημόσιο , νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, Ο.Τ.Α. ή φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα, συμπεριλαμβανομένων αυτών που έχουν παραταθεί ή ανανεωθεί, σε ύψος όχι κατώτερο του 4,8% της εκάστοτε ισχύουσας αντικειμενικής ή αγοραίας αξίας. Αφετέρου δε της μειώσεως μέχρι του παραπάνω ύψους 4,8% των μισθωμάτων για τα οποία κατ' εφαρμογή προγενέστερων διατάξεων παράτασης των μισθώσεων το μίσθωμα είχε συμφωνηθεί ίσο ή μεγαλύτερο του 6%.
Πλην όμως οι παραπάνω διατάξεις αφορούν μόνο μισθώσεις ακινήτων στα οποία στεγάζονται απροσδιόριστες κατά έννοια τουριστικές επιχειρήσεις, ενώ μάλιστα στη εισηγητική έκθεση του νόμου αναφέρονται μόνο οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Αυτό έχει ως συνέπεια να μην προκύπτει ότι υπάγονται άλλες χρήσεις εμπορικών μισθώσεων, δημιουργώντας άνιση μεταχείριση διότι π.χ. αν και ολόκληρη η νήσος της Ρόδου έχει ανακηρυχθεί τουριστική περιοχή (Π.Δ. 899/1976) και είναι πασίδηλο ότι στους τουριστικούς τόπους όλη κατά βάση η οικονομική ζωή είναι εξαρτημένη από τον τουρισμό , δεν μπορεί να εφαρμοσθούν οι παραπάνω διατάξεις και για τις λοιπές επαγγελματικές χρήσεις.
Ειδικότερα επί του προκειμένου στη Ρόδο λόγω της παραπάνω μη πληρότητας του νόμου , συνέπεια είναι εκατοντάδες μισθώσεις δημοτικών και δημόσιων ακινήτων στη Ρόδο (Νέα Αγορά, μισθώσεις Τ.Α.Π.Α. στη Μεσσαιωνική Πόλη κ.λ.π.) να μην μπορούν να υπαχθούν στις παραπάνω ρυθμίσεις και καθώς σύμφωνα με το προγενέστερο νομοθετικό καθεστώς από το 2012 έληξαν , υπό τις σημερινές αντίξοες περιστάσεις οι μισθωτές και οι επιχειρήσεις τους να βρίσκονται στον αέρα. Τροπολογία
Για τους παραπάνω λόγους προτείνεται:
α) Η τροποποίηση της παραγράφου 12 του άρθρου 15 του Ν. 4013/2011 ως εξής:
«12. Μισθώσεις ακινήτων σε χαρακτηρισμένους τουριστικούς τόπους, που υπάγονται στο π.δ. 34/1995, οι οποίες αφορούν σε ακίνητα με εκμισθωτή το Δημόσιο, νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, Ο.Τ.Α ή φορέα του ευρύτερου δημόσιου τομέα, συμπεριλαμβανομένων αυτών που έχουν παραταθεί ή ανανεωθεί, εφόσον δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές μισθωμάτων ή άλλες οφειλές προς τον οικείο φορέα, μπορούν να παρατείνονται μέχρι δώδεκα (12) χρόνια από τη λήξη τους με απόφαση του αρμόδιου οργάνου και με απευθείας σύναψη σύμβασης παράτασης της μίσθωσης με τον εγκατεστημένο στο μίσθιο μισθωτή. Το ίδιο ισχύει και για μισθώσεις των παραπάνω ακινήτων που έχουν λήξει και των οποίων το μίσθιο δεν έχει αποδοθεί».
β) Η τροποποίηση της παραγράφου 14 του άρθρου 15 του ν. 4013/2011 ως εξής:
«14. Μισθώσεις ακινήτων σε χαρακτηρισμένους τουριστικούς τόπους , που καταρτίσθηκαν κατ' εφαρμογή της παραγράφου 19 του άρθρου 7 του ν. 2741/1999 «Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων, άλλες ρυθμίσεις θεμάτων αρμοδιότητας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Λοιπές διατάξεις» (Α' 199), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 9 του ν. 3517/2006 (Α' 271), με ετήσιο μίσθωμα ίσο ή μεγαλύτερο από το 6% της εκάστοτε αντικειμενικής ή της αγοραίας αξίας του μισθίου στις περιοχές που δεν ισχύει το σύστημα προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων με αντικειμενικά κριτήρια, εφόσον δεν υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές μισθωμάτων ή άλλες οφειλές προς τον οικείο φορέα, μπορούν να τροποποιηθούν ως προς τον όρο αυτόν με συμφωνία των συμβαλλομένων μερών. Στην περίπτωση αυτή, το συμφωνηθέν μίσθωμα δεν μπορεί να είναι κατώτερο από το 4,8% της εκάστοτε ισχύουσας αντικειμενικής αξίας ή της αγοραίας αξίας του μισθίου, κατά την παραπάνω διάκριση».
- ΔΗΜΟΤΙΚΕΣ ΚΟΙΝΩΦΕΛΕΙΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΜΙΚΡΑ ΝΗΣΙΑ
Η παράγραφος 2 του άρθρου 254 ν. 3463/2006 (ΔΚΚ’) αναφέρεται στις δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων και προβλέπει για τις επιχειρήσεις αυτές την δυνατότητα παράλληλης επιδίωξης περισσοτέρων σκοπών απ’ αυτούς που προβλέπονται στην παραγρ. 1 του ίδιου άρθρου, αρκεί μόνο να είναι (οι σκοποί αυτοί) μεταξύ τους συναφείς και να μη έχουν εμπορικό ή βιομηχανικό χαρακτήρα.-
Σε πολλά όμως μικρά νησιά όπου δεν υπάρχουν εγκαταστημένες επιχειρήσεις ορισμένων εμπορικών δραστηριοτήτων όπως π.χ. πρατήρια διανομής υγρών καυσίμων (βενζινάδικα) κ.λ.π. θα πρέπει η δραστηριότητα αυτή να ανατεθεί κατ’εξαίρεση στις κοινωφελείς επιχειρήσεις των νησιωτικών δήμων ώστε να εξυπηρετούνται εκ του ασφαλούς οι κάτοικοι των μικρών νησιών.-
Για το λόγο αυτό προτείνεται η τροποποίηση της παραγρ. 2 του άρθρου 254 ΔΚΚ με την προσθήκη εδαφ. 3 ως ακολούθως:
«Κατ’εξαίρεση όμως επιτρέπεται η επιδίωξη εμπορικού σκοπού από δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις νησιωτικών δήμων σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, αν δεν υφίστανται σ’αυτά ιδιωτικές ή κρατικές επιχειρήσεις με τον ίδιο εμπορικό σκοπό.»
- ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ ΜΕΣΩ ΤΗΛΕΔΙΑΣΚΕΨΗΣ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΣΤΙΣ ΝΗΣΙΩΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΕΝΩΣΕΙΣ ΔΗΜΩΝ
Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 167 παρ. 1 εδ. 5 ν.3852/2010«Στις νησιωτικές περιφέρειες το συμβούλιο μπορεί να συνεδριάζει και μέσω τηλεδιάσκεψης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις».-
Η διάταξη αυτή που ισχύει για τις συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου των νησιωτικών περιοχών υπαγορεύτηκε από την ανάγκη αντιμετώπισης των δυσμενών προβλημάτων που ανακύπτουν από την προβληματική διασύνδεση των νησιών ιδίως κατά τους χειμερινούς μήνες, αλλά και για την εξοικονόμηση σημαντικών δαπανών από τις μετακινήσεις των συμβούλων.-
Ο ίδιος νομοθετικός λόγος υπαγορεύει την επέκταση του μέτρου αυτού και για τις συνεδριάσεις των συμβουλίων των Περιφερειακών Ενώσεων Νησιωτικών Δήμων.-
Γι’αυτό θα πρέπει να ψηφισθεί διάταξη νόμου με το ακόλουθο περιεχόμενο:
«Στις νησιωτικές περιφερειακές ενώσεις δήμων το συμβούλιο μπορεί να συνεδριάζει και μέσω τηλεδιάσκεψης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις».-
- ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΝΑΥΑΓΟΣΩΣΤΩΝ ΣΤΙΣ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του ΠΔ 23/2000) οι εκμεταλλευόμενοι λουτρικές εγκαταστάσεις (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Ξενοδοχειακές μονάδες κ.λ.π.) υποχρεούνται να προσλαμβάνουν ικανό αριθμό ναυαγοσωστών κατά τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο.-
Σκοπός της διάταξης αυτής είναι η αποτροπή ατυχημάτων στις λουτρικές εγκαταστάσεις στις παραλίες κατά τους μήνες του παρατηρείται μεγάλη προσέλευση λουομένων στις παραλίες. Είναι γνωστό ότι οι κατ’εξοχή τουριστικοί προορισμοί όπως η Ρόδος, η Κως, η Κέρκυρα, κ.ά. παρουσιάζουν μεγάλο αριθμό λουομένων στις παραλίες τους ήδη από τον μήνα Μάϊο έως και τον μήνα Οκτώβριο.-
Είναι λοιπόν επιβεβλημένο ενόψει μάλιστα και της Εθνικής προσπάθειας για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ανάδειξης του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας, η βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας των λουομένων, πράγμα που απαιτεί την πρόσληψη ναυαγοσωστών από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατά τους μήνες από Μάϊο έως και Οκτώβριο.-
Γι’ αυτό η διάταξη αυτή θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να περιληφθούν σ’ αυτή και οι μήνες Μάϊος και Οκτώβριος.-
- ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΥΔΡΟΝΟΜΕΩΝ ΣΤΙΣ ΔΕΥΑ
Η διάταξη του άρθρου 211 ν. 3584/2007 «Κώδικας Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων» ρυθμίζει ότι η πρόσληψη υδρονομέων στους ΟΤΑ διέπεται αποκλειστικά από τις διατάξεις του από 28-3/15-4-1957 β.δ/τος «περί της αστυνομίας επί των αρδευτικών Υδάτων όπως ισχύει και ότι η πρόσληψη του προσωπικού αυτού δεν υπάγεται στη διαδικασία έγκρισης της ΠΥΣ 33/2006 όπως ισχύει και ενεργείται κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ν. 2190/1994, όπως ισχύουν.-
Η διάταξη όμως αυτή δεν ρυθμίζει την πρόσληψη υδρονομέων άρδευσης από τις ΔΕΥΑ όταν σ’ αυτές έχει ανατεθεί με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου η αρμοδιότητα της άρδευσης.-
Ο ίδιος ωστόσο νομοθετικός λόγος επιβάλλει την επέκταση του μέτρου αυτού και στις προσλήψεις υδρονομέων από τις ΔΕΥΑ στις οποίες έχει ανατεθεί με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου η αρμοδιότητα της άρδευσης.-
Γι’αυτό η παραπάνω διάταξη του άρθρου 211 θα πρέπει να τροποποιηθεί ως ακολούθως:
«Η πρόσληψη υδρονομέων άρδευσης στους ΟΤΑ ή στις ΔΕΥΑ στις οποίες έχει ανατεθεί με απόφαση των δημοτικών συμβουλίων η αρμοδιότητα της άρδευσης, διέπεται αποκλειστικώς, από τις Ειδικές ρυθμίσεις του από 28.3/15.4.1957 β.δ/τος «Περί της αστυνομίας επί των Αρδευτικών Υδάτων» (ΦΕΚ 60 Α΄), όπως ισχύει. Η πρόσληψη του προσωπικού του παρόντος άρθρου δεν υπάγεται στη διαδικασία έγκρισης της ΠΥΣ 33/2006 (ΦΕΚ 280 Α),όπως ισχύει και ενεργείται κατά παρέκκλιση των διατάξεων του .ν.2190/1990, όπως ισχύουν».-
- ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΦΟΡΟΣ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ-ΠΡΟΣΤΙΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΑΥΞΗΣΕΙΣ
Σύμφωνα με την διάταξη της παραγρ. 8 αρθρ. 60 ν.2214/94 τα θέματα που αφορούν τις προσαυξήσεις και τα πρόστιμα ρυθμίζονται από τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά στον Κώδικα Προσόδων Δήμων και Κοινοτήτων (Β.Δ. της 24-09-1958, ΦΕΚ 171/20-10-1958 Α΄).-
Οι διατάξεις αυτές προβλέπουν τα εξής πρόστιμα και προσαυξήσεις:
α) πρόστιμο 100% για μη υποβολή δηλώσεων,
β) πρόστιμο 60% για ανακριβείς δηλώσεις,
γ) προσαύξηση εκπροθέσμου 5% για κάθε μήνα καθυστέρησης, μη δυνάμενη να υπερβεί το 50% του οφειλόμενου φόρου.-
Η εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων έχει οδηγήσει στην πράξη σε ανεπιεική αποτελέσματα αφού οδηγεί σε υπερδιόγκωση των οφειλών του δημοτικού φόρου και στην αναποτελεσματική είσπραξή τους.-
Γι’ αυτό προτείνουμε την ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων της φορολογικής νομοθεσίας (ν.2523/1997), με αναδρομική μάλιστα ισχύ, πράγμα που θα συντελέσει στον εξορθολογισμό της διαδικασίας χρέωσης και είσπραξης του δημοτικού φόρου Δωδεκανήσου αλλά και στην ευκολότερη είσπραξη των ανείσπραχτων φόρων από προηγούμενες χρήσεις.-
Συγκεκριμένα προτείνεται η ακόλουθη διάταξη σε αντικατάσταση της διάταξης της παραγρ. 8 άρθρου 60 ν.2214/1994:
«Όλα τα θέματα που αναφέρονται στην υποβολή και στην επαλήθευση της δήλωσης, στην βεβαίωση και στην είσπραξη του φόρου, στην παραγραφή του δικαιώματος των Ο.Τ.Α., στην άσκηση προσφυγών και ενδίκων μέσων και γενικά στην διαδικασία βεβαίωσης του φόρου, διέπονται από τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά στον Κώδικα Προσόδων Δήμων και Κοινοτήτων.-
Ειδικά για τις κυρώσεις επί μη υποβολής δήλωσης ή υποβολής ανακριβούς δήλωσης ή εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης εφαρμόζονται ανάλογα οι αντίστοιχες διατάξεις κυρώσεων και πρόσθετων φόρων της φορολογικής νομοθεσίας (ν.2523/1997, αρθρ. 1 παρ. 1, όπως εκάστοτε ισχύει), μη δυναμένων όμως να υπερβούν το 50% του οφειλόμενου κύριου φόρου.
Η διάταξη αυτή ισχύει και για τις βεβαιωθείσες ή μη οφειλές φόρων που δεν έχουν καταβληθεί έως τη δημοσίευση του παρόντος νόμου. Τυχόν καταβληθέντα πρόστιμα και προσαυξήσεις δεν αναζητούνται».-
Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΡΟΔΟΥ
& Πρόεδρος ΠΕΔ Ν. Αιγαίου
Στάθης ΚΟΥΣΟΥΡΝΑΣ
Εσωτερική διανομή :
1. Τμήμα Δημάρχου
2. Νομική Υπηρεσία
3. Αρχείο Πρωτοκόλλου