Θέμα: ΠΡΟΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΤΟΥ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΟΥ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΟΥ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΙΚΟΥ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΑΡΙΣΤΕΡΑΣ 12-13/10
Δημήτρης Γάκης. Σύγχρονη νησιωτική πολιτική και οι αναπτυξιακές προοπτικές του νησιωτικού χώρου.Το παλαιό πεθαίνει.Το κυρίαρχο μοντέλο ανάπτυξης των προηγούμενων δεκαετιών στη νησιωτική χώρα, αυτό της επιλεκτικής «μονοκαλλιέργειας» – τουρισμός – και της μη παραγωγικής διαφοροποίησης στην οικονομία, δεν μπορεί να αντιμετωπίζει τις σύγχρονες ανάγκες και τις αντοχές των νησιωτικών κοινωνιών στις νέες συνθήκες. Οι αντιθέσεις και τα διδάγματα των κρίσεων, σε τέτοιες καταστάσεις, όπως εύστοχα και εγκαίρως η Αριστερά έχει εντοπίσει και έχει διαμορφώσει/υλοποιήσει για τη «νησιωτικότητα» θεσμικά, επιχειρησιακά (μεταφορικό ισοδύναμο ΜΙ) και αναπτυξιακά (μέσω των ειδικών προγραμμάτων στήριξης και εξωστρέφειας) στις νησιωτικές Περιφέρειες, η εμπειρία και η γνώση μας αυτή, μας οδηγεί σε αναζήτηση νέων επιλογών για τη νησιωτική Ελλάδα.
Το κρίσιμο ερώτημα: ποιο θα είναι το νέο -καινοτόμο – μοντέλο νησιωτικής ανάπτυξης, παραμένει επίκαιρο.
Θα προχωρήσουμε:
Με προτάσεις που θα συμβάλουν στην ανάδειξη των χωρικών και δημογραφικών ιδιαιτεροτήτων της νησιωτικής και ορεινής χώρας, στη δεκαετία μπροστά μας. Στη δεκαετία των τεχνολογικών προκλήσεων.
Με ένα νέο αναπτυξιακό όραμα, με μακροχρόνιο σχεδιασμό και την κατάλληλη χρήση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων, εθνικών και ευρωπαϊκών-διεθνών, που όπως απόδειξαν οι δύο πιο πρόσφατες κρίσεις (covid-19 και ενεργειακή) θα πρέπει να βασίζεται στα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, με παρεμβάσεις στην οικονομία, στην τουριστική προβολή, την υγειονομική και ενεργειακή κάλυψη όλων των νησιών. Το “πρόγραμμα ανασυγκρότησης και ανθεκτικότητας” είναι μια Εθνική πρόκληση.
Με τη χρήση των διαδικτυακών υποδομών τεχνολογίας αιχμής, που θα βελτιστοποιούν τις δυνατότητες πρόσβασης των πολιτών σε κρατικές υπηρεσίες στα πιο απομακρυσμένα νησιά, με στοχευμένες δράσεις οικονομικής στήριξης στα φτωχότερα νησιωτικά νοικοκυριά, με την κατάλληλη χρήση θεσμικών εργαλείων, όπως το Μεταφορικό ισοδύναμο μπορεί να καλύψει το αυξημένο μεταφορικό κόστος για τα καύσιμα και τα αγαθά στα νησιά μας. Εργαλεία, που θα λειτουργήσουν κατάλληλα αν χρησιμοποιηθούν μέσα από ένα ολοκληρωμένο και βιώσιμο αναπτυξιακό πρόγραμμα που θα πρέπει να το πιστέψουν όμως και να το εφαρμόσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι: Κράτος, ΟΤΑ, ιδιωτικοί φορείς και οργανισμοί.
Εμείς ως Νέα Αριστερά, έχουμε στις προγραμματικές προτεραιότητές μας τη δημιουργία ενός στρατηγικού σχεδίου βιώσιμης και δίκαιης ανάπτυξης για τα νησιά. Ενός «οδικού χάρτη» για την παραγωγική ανασυγκρότηση που θα αποτελεί μοντέλο εφαρμογής της «Νησιωτικότητας» σε όλη την Ευρώπη και θα στηρίζεται σε δύο άξονες:
α) την «έξυπνη» – καινοτόμα – διαχείριση των φυσικών και οικονομικών πόρων και
β) την προστασία των ευάλωτων νοικοκυριών, ιδιαίτερα στις λιγότερο ευνοημένες περιοχές της χώρας (όπως είναι οι απομακρυσμένες νησιωτικές).
Ένα αναπτυξιακό μοντέλο, που θα αξιοποιεί αποτελεσματικά τις υποδομές και θα εξασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια, την ισόρροπη και αειφορική σχέση της τουριστικής δραστηριότητας – που αποτελεί την κύρια δραστηριότητα – με το φυσικό περιβάλλον,. Θα προσφέρει δηλαδή, ένα σταθερό οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον για να μείνουν οι νέοι στον τόπο τους.
Η μετάβαση σε αυτό το νέο υπόδειγμα βιώσιμης ανάπτυξης για τα νησιά, θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη την εμπειρία από τις προηγούμενες περιόδους κρίσεων, περνώντας – ανάλογα την περίπτωση και τη χρηματοδοτική γραμμή – από τις βραχυπρόθεσμες λύσεις στην έγκαιρη υιοθέτηση ρεαλιστικών, μεσοπρόθεσμων και τακτικών επιλογών,
Στις κύριες προτεραιότητες του νέου οδικού χάρτη ανάπτυξης για τα νησιά, προβλέπεται ενίσχυση για την εφαρμογή των νέων τεχνολογιών και της καινοτομίας στην τοπική μικρομεσαία παραγωγή, με κύριο πεδίο δράσης την διασύνδεση των τουριστικών δραστηριοτήτων με την ποιοτική αγροτική παραγωγή, την κτηνοτροφία και την αλιεία, με τον πολιτισμό, την ενεργειακή οικονομία και την προστασία του περιβάλλοντος, τη νεανική επιχειρηματικότητα, τις μεταφορές.
Οι δράσεις μας θα βασίζονται σε ένα συνδυασμό κινήτρων, επιδομάτων και μακροχρόνιας θεσμικής και ειδικής χρηματοοικονομικής στήριξης και (εξωστρεφούς) προβολής στον τουρισμό, στις νησιωτικές υποδομές, την ενέργεια, τις μεταφορές και την τοπική αγροτική παραγωγή.
Είναι ευθύνη όλων μας να αντισταθούμε στην υποβάθμιση της νησιωτικής πολιτικής.
Να υπερασπισθούμε τους νησιώτες και τις κοινωνίες μας. Να αλλάξουμε το μοντέλο της ανάπτυξης, να πάμε όλοι μαζί ένα βήμα μπροστά.
Οι κάτοικοι των μικρών νησιών δικαιούνται της στήριξης μας σε κάθε επίπεδο κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας.
ΣΤΟΧΟΣ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ Η ΕΔΑΦΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗ ΕΙΜΑΣΤΕ ΕΤΟΙΜΟΙ ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ ΠΟΥ ΖΗΤΑΝΕ ΟΙ ΣΥΜΠΟΛΙΤΕΣ ΜΑΣ. ΕΧΟΥΜΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΚΑΙ ΝΕΟ ΟΡΑΜΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟ, ΓΙΑ ΤΗ ΝΗΣΙΩΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ
ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΩ
Οι μεταφορές, η υγεία, το στεγαστικό πρόβλημα, οι αναπτυξιακές δυνατότητες ιδιαίτερα στα μικρά νησιά δεν μοιάζουν καθόλου με αυτές της υπόλοιπης χώρας.
Δεν μπορούμε να νομοθετούμε οριζόντια χωρίς να λαμβάνουμε υπόψιν τις οικονομικές, εδαφικές και κοινωνικές ιδιαιτερότητες.
Γι’ αυτό προτείνω.
1. Μετά την εφαρμογή του ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟΥ ισοδυνάμου να προχωρήσουμε στην πρόταση για το ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟ ισοδύναμο (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ), για το ΣΤΕΓΑΣΤΙΚΟ ισοδύναμο (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ), για το ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟ ισοδύναμο.Δημιουργούμε δηλαδή μια ομπρέλα προστασίας των εργαζομένω, ττης ανάπτυξης και προσφέρουμε ένα βοήθημα στην αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος σε μια πολύ ευαίσθητη εθνικά περιοχή.2. Να δώσουμε περιεχόμενο στην περιφεριακη ανάπτυξη και στην άρση των περιφερειακών ανισοτήτων, νομοθετοντας με διαφορετικό τρόπο για την νησιωτική χώρα από την υπόλοιπη χώρα.3. Να θεσμοθετήσουμε σαν κόμμα την ΡΗΤΡΑ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ και ΟΡΕΙΝΟΤΗΤΑΣ στο καταστατικό μας. Σε κάθε θέση μας, σε κάθε πρόταση μας να υπάρχει καταστατική πρόνοια για τις νησιωτικές και ορεινές περιοχέςΡόδος 11/10/24
Δημήτρης Γάκηςπ. Βουλευτής Δωδ/σου