Ο Γιώργος Πόκκιας σε μια ενδιαφέρουσα συνέντευξη που παραχωρεί στην Γνώμη προαναγγέλλει την αποχώρηση του από την Περιφέρεια και δηλώνει έτοιμος να επιστρέψει στην πρωτοβάθμια αυτοδιοίκηση. Όπως λέει ο θεσμός της περιφέρειας δεν έχει βρει το δρόμο του, βολοδέρνει ανάμεσα στο Αθηνοκεντρικό κράτος και τη γραφειοκρατία ενώ θα έπρεπε να είχε αναδειχθεί σε τοπική κυβέρνηση. Αφήνει αιχμές για την μη αξιοποίηση του από τον Μαχαιρίδη λέγοντας ότι το μόνο ουσιαστικό πόστο που του δόθηκε ήταν η ΑΝΔΩ. Χαρακτηρίζει ως χαμένο κόπο μια νέα συμμετοχή του στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Για την επιστροφή του στην αυτοδιοίκηση αναφέρει: « Θα προτιμούσα να συμμετάσχω στον Α' βαθμό Αυτοδιοίκησης, αλλά η τελική επιλογή μου, που θα γίνει σε συνάρτηση και με το τι επιθυμούν οι συμπολίτες και φίλοι μου, θα εξαρτηθεί από το τελικό θεσμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα πραγματοποιηθούν οι επόμενες εκλογές».
Δηλωνει ότι παραμένει στο ΠΑΣΟΚ αλλά θα συνεχίσει να αγωνίζεται για μια μεγάλη Δημοκρατική Παράταξη ενώ δεν κρύβει την ισχυρή φιλιά, όπως λέει ο ίδιος που έχει με τον Λοβέρδο.
1. Nα ξεκινήσω από τον Καλλικράτη. Τι βλέπετε, θα σπάσει ο δήμος σε τρεις η τέσσερις νέους;
Ο Καλλικράτης είναι μια πολύ σπουδαία θεσμική επιλογή της προηγούμενης Κυβέρνησης, που αποσκοπούσε στο να διαμορφώσει ένα νέο πλαίσιο στη διοικητική λειτουργία της χώρας, και να οδηγήσει στον εκσυγχρονισμό της Δημόσιας Διοίκησης, στην ενίσχυση της Αποκέντρωσης και της Αυτοδιοίκησης και στη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών στο πολίτη. Είναι σίγουρο όμως επίσης, ότι παρ όλα τα θετικά αυτής της πρωτοβουλίας του 2010, εμφανίστηκαν και πολλά προβλήματα αλλά και αρρυθμίες στην εφαρμογή του Καλλικράτη, προβλήματα που πρέπει να αντιμετωπιστούν. Άρα, αν στόχος της κουβέντας που γίνεται σήμερα, είναι να αντιμετωπιστούν αυτά τα θέματα και να διευθετηθούν και να δρομολογηθούν λύσεις σε αυτά, καλώς αυτή άνοιξε, και ίσως θα έπρεπε αυτό να γίνει και πολύ νωρίτερα, για να μην συμπίπτει με την προεκλογική περίοδο και να υποκύπτει στις προεκλογικές σκοπιμότητες των κομμάτων ή συγκεκριμένων προσώπων. Αν όμως στόχος είναι να ικανοποιηθούν κομματικές ή προσωπικές ιδιοτέλειες, τότε πολύ κακώς γίνεται τώρα η συζήτηση και ακόμα χειρότερα αν αυτή η συζήτηση εξαντλείται μόνο στον χωροταξικό σχεδιασμό των Δήμων. Σε κάθε περίπτωση όμως, οι όποιες αλλαγές γίνουν, πρέπει να γίνουν με σαφείς και διαφανείς όρους. Μέσα από διάλογο και με τα όργανα της Αυτοδιοίκησης, ώστε να έχουμε ένα συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Και κυρίως οι όποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν συνολικά και όχι κατά περίπτωση. Με κανόνες και Αρχές. Με συνεννόηση όλων των πολιτικών δυνάμεων. Διαφορετικά η πρόχειρη και με σκοπιμότητες συζήτηση, ενισχύει περαιτέρω την αναξιοπιστία του πολιτικού συστήματος. Τώρα στο ερώτημα σας, για το αν σπάσει ή όχι ο Δήμος της Ρόδου, αυτό που θέλω να πω, είναι ότι, ό,τι γίνει στην υπόλοιπη χώρα, πρέπει να γίνει και στο Νησί μας.
2. Η άποψη η δική σας ποια είναι; Πρέπει να πάμε σε νέο Καλλικράτη; Αυτό το μπρος-πίσω βοηθά τον τόπο;
Πρέπει να πάμε να βελτιώσουμε τον Καλλικράτη, όχι να πάμε σε ένα νέο Καλλικράτη. Και βεβαίως σε καμιά των περιπτώσεων δεν βοηθά το Τόπο ούτε τους πολίτες το συνεχές μπρός- πίσω, το, για σκοπιμότητες, "ράβε - ξήλωνε". Κάτι τέτοιο, δείχνει έλλειψη σχεδίου, σοβαρότητας και υπευθυνότητας.
Τώρα, όσον αφορά τη δική μου άποψη για το θέμα, αυτή έχει εκφραστεί από το 2010, στη τότε διαβούλευση για τη νέα Διοικητική Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και του Κράτους. Είχα λοιπόν, τη θέση ότι πράγματι σε κάθε νησί θα πρέπει να υπάρχει ένας Δήμος, που θα αποτελεί με ουσιαστική αποκέντρωση, το κέντρο λήψης αποφάσεων για κάθε θέμα που αφορά τη Τοπική κοινωνία. Είχα και έχω την άποψη για ισχυρά Τοπικά Κέντρα - Στρατηγεία, που θα έχουν αρμοδιότητα και πόρους για όλα τα ζητήματα που αφορούν τις τοπικές κοινωνίες. Για τους μεγάλους Δήμους-νησιά της χώρας, σαν τη Ρόδο, η άποψη μου ήταν ότι θα έπρεπε αυτός ο στόχος να γίνει σε δύο φάσεις. Όπως στην προ Καποδίστρια εποχή, οι 43 ΟΤΑ του νησιού έγιναν 10 Δήμοι σε πρώτη φάση, με τον ίδιο τρόπο οι 10 Καποδιστριακοί Δήμοι έπρεπε να γίνουν 3- 4, για μια δεκαετία, για να μπορέσει η μετάβαση να γίνει ομαλότερα και στη συνέχεια να οδηγηθούμε χωρίς δυσκολίες, ευκολότερα, στον ενιαίο Δήμο. Αυτή η θέση μου, τεκμηριώθηκε με μια σειρά από επιχειρήματα, κοινωνικά, αναπτυξιακά, πολιτισμικά, οικονομικά κτλ, και δυστυχώς από το γεγονός ότι ξανασυζητάμε σε 3 χρόνια, πάλι το χωροταξικό, αυτό δείχνει ότι η τότε θέση μου σε κάποιο βαθμό δικαιώθηκε. Δυστυχώς όμως εκείνη η άποψη, δεν έγινε πλειοψηφική, το Υπουργείο δέχτηκε και άλλες εισηγήσεις και υιοθέτησε αδιακρίτως την αρχή "κάθε νησί και ενιαίος Δήμος". Με αποτέλεσμα, οι σημερινές Δημοτικές Αρχές, να χάσουν πολύτιμο χρόνο στην οργάνωση αυτών των νέων μεγάλων Δήμων, που σε συνάρτηση με την μικρότερη θητεία τους (3,5 χρόνια) αλλά και την γενικότερη οξύτατη οικονομική κρίση που βιώνει η χώρα, να έχουν δεχτεί άδικη κατά την άποψη μου κριτική, για αναποτελεσματικότητα, αδυναμία, και αστοχίες. Τώρα, αν με ρωτάτε, τι θα πρέπει να γίνει σήμερα, θα κρατούσα αρκετές επιφυλάξεις, και από τα δύο σενάρια, γιατί κάθε άποψη έχει και τα θετικά και τα αρνητικά της. Γι αυτό λέω, σε κάθε περίπτωση, το όποιο αποτέλεσμα, να είναι προϊόν, ουσιαστικού διαλόγου, χωρίς υστεροβουλίες, σκοπιμότητες και καιροσκοπισμούς.
3. Αλήθεια τότε που έγινε ο Καλλικράτης, εσείς ήσασταν γραμματέας της Ν.Ε του ΠΑΣΟΚ. Ποια ήταν η άποψη του πολιτικού οργάνου;
Το 2010, που ξεκίνησε η συζήτηση και η διαβούλευση για τη νέα Διοικητική δομή της χώρας, το ΠΑΣΟΚ, σε τοπικό επίπεδο, είχε ξεκινήσει μια ουσιαστική και εξαντλητική διαδικασία διαλόγου για το θέμα, με πολλές συζητήσεις τόσο σε επίπεδο βάσης, όσο και σε επίπεδο Οργάνων. Τουλάχιστον 10 συνεδριάσεις είχαν γίνει για το ζήτημα αυτό. Ο διάλογος τότε είχε γίνει σε δύο επίπεδα. Το πρώτο ήταν η θεσμική συζήτηση για την Αποκέντρωση και την Αυτοδιοίκηση και το δεύτερο για το χωροταξικό. Για το πρώτο επίπεδο, υπήρξαν πολλές συγκλίσεις, για το δεύτερο υπήρξαν αρκετές διαφωνίες. Για τα θεσμικά υπήρξαν πολυεπίπεδες συμφωνίες, οι περισσότερες των οποίων έγιναν αποδεκτές από το Υπουργείο, και γι αυτό υπάρχουν αρκετές θεσμικές διαφορές μεταξύ ηπειρωτικών και νησιωτικών Δήμων, για το χωροταξικό όμως υπήρξαν αρκετές διαφοροποιήσεις που δυσκόλεψαν την ενιαία έκφραση του θεσμικού οργάνου. Και όταν το Υπουργείο, είδε την διαφορετικότητα αυτή, πήρε την ευθύνη μόνο του, και πάρα πολύ σύντομα, αποφάσισε, ό,τι αποφάσισε, ίσως αποδεχόμενο και άλλες, μη θεσμικές, εισηγήσεις.
4.Να έρθουμε στην περιφέρεια...Τι γίνεται; Είστε ικανοποιημένος απο την πορεία της;
Θεωρώ ότι η Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση είναι στα πρώτα εμβρυακά της βήματα στην Ελλάδα. Ένας θεσμός που στην υπόλοιπη Ευρώπη έχει εξελιχθεί στο πιο αποτελεσματικό εργαλείο τόσο για την Ανάπτυξη όσο και για την παροχή αξιόπιστων Υπηρεσιών στους πολίτες, δυστυχώς στη χώρα μας βολοδέρνει ακόμα ανάμεσα στις αγκυλώσεις του Αθηνοκεντρικού κράτους και στις δυσλειτουργίες του γραφειοκρατικού μας συστήματος. Ενώ στις υπόλοιπες αναπτυγμένες χώρες ο θεσμός της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης αποτελεί τις τοπικές Κυβερνήσεις, δυστυχώς στη πατρίδα μας, είναι ακόμα πολύ μακριά από τις ανάγκες των τοπικών Κοινωνιών. Αν στο ελλειπές και υποβαθμισμένο αυτό θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του Β' βαθμού Αυτοδιοίκησης, προσθέσουμε τις περαιτέρω δυσκολίες και μειονεξίες του Νησιωτικού μας χώρου, αλλά και την έλλειψη ουσιαστικής αποκέντρωσης μέσα στον ίδιο το θεσμό, αντιλαμβάνεστε νομίζω τη δυσκολία εφαρμογής ουσιαστικής περιφερειακής αποκέντρωσης στη πατρίδα μας. Δεν είμαι λοιπόν, ευχαριστημένος από την μέχρι σήμερα λειτουργία του θεσμού, που για να γίνει χρήσιμο εργαλείο για τους πολίτες, χρειάζεται πολλές ακόμα βελτιωτικές παρεμβάσεις.
5. Έχει έργο η ΑΝΔΩ;
Η ΑΝΔΩ ΑΕ, διαχειρίζεται αρκετά Ευρωπαϊκά Προγράμματα και αποτελεί ουσιαστικά το «όχημα» για να επενδύονται στην περιοχή μας αρκετοί αναπτυξιακοί πόροι από τα Κοινοτικά Ταμεία. Το μεγαλύτερο πρόγραμμα βέβαια είναι το LEADER (άξονας 4 του ΠΑΑ). Στο συγκεκριμένο πρόγραμμα λοιπόν, είναι ενταγμένα 30 επενδυτικά σχέδια, Δημόσιας Δαπάνης περίπου 5 εκ. ευρώ και ήδη έχουν πραγματοποιηθεί πληρωμές προς τους επενδυτές περίπου 2,5 εκ. ευρώ. Πρόσφατα (πριν 10 μέρες) έληξε και η δεύτερη προκήρυξη όπου υποβλήθηκαν συνολικά άλλα 27 επενδυτικά σχέδια συνολικής Δημόσιας Δαπάνης περίπου 3,5 εκ. ευρώ, υπερκαλύπτοντας τη προκηρυγμένη Δημόσια Δαπάνη των 1,7 εκ. €. Το συνολικό πρόγραμμα δηλαδή πλησιάζει τα 10 εκ. ευρώ ενώ η εταιρεία έχει καταφέρει να πληρώνει τους επενδυτές σε λιγότερο από 10 μέρες. Αυτό βεβαίως οφείλεται στο γεγονός ότι η προσέγγιση LEADER είναι πλήρως αποκεντρωμένη, πρακτική που πρέπει να εφαρμόζεται σε όλα τα προγράμματα. Επίσης η εταιρεία διαχειρίζεται το πρόγραμμα LEADER από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας (Άξονας 4) που αφορά τη Κάλυμνο όπου και εκεί έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις υλοποίησης για 7 δημόσια έργα δημόσιας δαπάνης 1,5 εκ. € και για 16 ιδιωτικά δημόσιας δαπάνης 1,2 εκ. €, ενώ είναι έτοιμη η προκήρυξη για τη δεύτερη φάση του προγράμματος. Συνολικά στο Leader Αλιείας, θα υλοποιηθούν επενδύσεις άνω των 6 εκ. €. Σε συνεργασία με την Αναπτυξιακή Εταιρεία Κυκλάδων ΑΕ έχει συσταθεί επίσης, κοινοπραξία με σκοπό την υποστήριξη του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων στην υλοποίηση του Άξονα 3 του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης (πρώην ΟΠΑΑΧ) όπου και εκεί υποστηρίζουμε τους επενδυτές για την υλοποίηση των ενταγμένων έργων τους στα μικρά νησιά του Νομού μας. Στο πρόγραμμα αυτό έχουν ενταχθεί και υλοποιούνται 43 επενδυτικά σχέδια Δημόσιας Δαπάνης περίπου 6 εκ. ευρώ. Αυτά αποτελούν τα βασικότερα προγράμματα (και τα μεγαλύτερα σε προϋπολογισμό και σπουδαιότητα) που διαχειρίζεται η εταιρεία.
Παράλληλα, έχουν εγκριθεί και θα υλοποιηθούν άμεσα, τα προγράμματα που αφορούν άνεργους συμπολίτες μας, τα ΤΟΠΣΑ και τα ΤΟΠΕΚΟ, που είναι ολοκληρωμένα προγράμματα καταπολέμησης της ανεργίας και θα υλοποιηθούν σε συνεργασία με άλλους φορείς του Νομού μας. Μέσω αυτών θα υλοποιηθούν δράσεις προϋπολογισμού 880.000€ για την καταπολέμηση της ανεργίας.
Η ΑΝΔΩ ΑΕ είναι εταίρος και στην διακρατική συνεργασία «GastronomyNet” στο πλαίσιο του ΕΛΛΑΔΑ – ΚΥΠΡΟΣ 2007-2013 με κύριο στόχο την υλοποίηση δράσεων για τη δημιουργία Δρόμων Κρασιού Δωδεκανήσου καθώς για δημιουργία Τοπικού Συμφώνου Ποιότητας.
Για να κλείσουμε με τα προγράμματα που διαχειριζόμαστε, να υπενθυμίσουμε ότι στο κτίριο της Εταιρείας, στην 28ης Οκτωβρίου 72, λειτουργεί το Γραφείο Ενημέρωσης του Ευρωπαίου Πολίτη (Europe Direct Δωδεκανήσου) όπου παρέχονται πληροφορίες και υλικό για όλα τα θέματα που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σε ότι αφορά την τεχνική υποστήριξη προς τους ΟΤΑ, η εταιρεία προσπαθεί, παρ'όλη την αρνητική οικονομική συγκυρία για τους Δήμους μετόχους της, να τους παρέχει τεχνική υποστήριξη, προσανατολιζόμενη στους μικρούς και «ανίσχυρους» ΟΤΑ του Νομού. Στο πλαίσιο αυτό προσπαθούμε σε συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου να στηρίξουμε, κυρίως τεχνικά, αυτούς τους Δήμους.
Τέλος, να τονίσουμε ότι η μακρόχρονη και επιτυχημένη πορεία της εταιρείας στη υλοποίηση προγραμμάτων την έχει καταστήσει ισότιμο συνομιλητή και καθοριστικό παράγοντα στις διαβουλεύσεις για την επόμενη προγραμματική περίοδο καθώς και σε όλα τα θέματα που αφορούν την αγροτική ανάπτυξη.
6. ΠΑΣΟΚ, Λοβέρδος....Τι από τα δυο επιλέγετε; Σας ερωτώ γιατί υπάρχει μια σύγχυση...
Επιλέγω, υποστηρίζω και συστρατεύομαι στη προσπάθεια για τη δημιουργία μιας μεγάλης και ενιαίας Δημοκρατικής Παράταξης, στο χώρο της Κεντροαριστεράς και του Σοσιαλισμού. Άρα, δεν υπάρχει καμιά σύγχυση. Ανήκω στο ΠΑΣΟΚ, αλλά αγωνίζομαι για τη μετεξέλιξη του, το ξεκαθάρισμα του ιδεολογικού του στίγματος, και της συγκρότησης μιας αξιόπιστης προγραμματικής πρότασης, που θα δίνει απαντήσεις στις αγωνίες και στα αιτήματα των πολιτών και στις προκλήσεις της Νέας Εποχής. Πιστεύω στη μεγάλη Προοδευτική Παράταξη, που περιλαμβάνει όλες τις υγιείς Δυνάμεις της Κεντροαριστεράς και απευθύνεται στο σύνολο των Ελλήνων Πολιτών. Είναι εθνική ανάγκη, σήμερα περισσότερο από ποτέ, η δημιουργία ενός ισχυρού Δημοκρατικού Κόμματος, που θα δώσει ελπίδα και προοπτική στο Τόπο και στη Κοινωνία. Με όρους, ειλικρίνειας, διαφάνειας, κοινωνικής δικαιοσύνης και εθνικής συμφωνίας. Στη προσπάθεια αυτή δεν περισσεύει κανένας. Τώρα, για τον Ανδρέα Λοβέρδο, που με ρωτάτε, δεν έκρυψα και δεν κρύβω, ότι με τιμάει και τον τιμώ με μια ισχυρή φιλία και εκτίμηση. Και νομίζω ότι και ο ίδιος θα είναι παρών στη προσπάθεια για τη δημιουργία της νέας Μεγάλης Κεντροαριστεράς, που θα καλύπτει το πολιτικό φάσμα από τη υπεύθυνη Κεντροδεξιά μέχρι την σοβαρή και υγιή Αριστερά.
7. Πως κρίνετε την συγκυβέρνηση; Συμφωνείτε με τους χειρισμούς στη Χρυσή Αυγή;
Η συγκυβέρνηση Νέας Δημοκρατία και ΠΑΣΟΚ, θεωρώ ότι είναι "αναγκαίο κακό" για τη χώρα. Αναγκαίο, γιατί χωρίς αυτήν, η πατρίδα μας θα είχε ήδη καταρρεύσει, αλλά και κακό γιατί "θολώνει" τις υπαρκτές ιδεολογικές διαφορές ανάμεσα στα δύο κόμματα. ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία, έχουν μεγάλο μερίδιο ευθύνης για την κατάσταση στην οποίαν βρίσκεται σήμερα η χώρα, όπως επίσης έχουν σημαντική συμβολή, για το γεγονός, ότι η πατρίδα μας έζησε τα τελευταία χρόνια πριν τη κρίση, τη καλύτερη περίοδο της Δημοκρατίας της αλλά και της Ευημερίας των πολιτών. Σήμερα αυτή η συγκυβέρνηση είναι και η "χρυσή ευκαιρία" τους, να επαναφέρουν τη χώρα στην ανάπτυξη και στη προοπτική, στην ευημερία και στη πρόοδο. Πρέπει όμως, να αλλάξουν άμεσα αρκετές πολιτικές τους, να δώσουν άμεσα έμφαση στην Ανάπτυξη και στην αντιμετώπιση της Ανεργίας και να ξανακτίσουν ένα σύγχρονο κοινωνικό κράτος που θα δίνει ασφάλεια στους πολίτες και κυρίως τα αδύναμα στρώματα της κοινωνίας.
Όσον αφορά τη "Χρυσή Αυγή", νομίζω πως επιτέλους τα θεσμικά όργανα της Δημοκρατίας, αποφάσισαν να επιτελέσουν το ύψιστο τους καθήκον και λειτούργημα, και να απαλλάξουν το Τόπο, από κοινούς εγκληματίες, επικίνδυνους νεοναζιστές, και αμετανόητους λαϊκιστές. Θέλω να πιστεύω, ότι θα φτάσουν μέχρι τέλους αυτή τη έρευνα και την υπόθεση και θα αποδώσουν δικαιοσύνη και ισονομία. Η Ελλάδα, το λίκνο της Δημοκρατίας και του Πολιτισμού, δεν μπορεί να διαβάλλεται διεθνώς από αδιόρθωτους υμνητές του μεγαλύτερου σφαγέα της Ευρώπης και του κόσμου, Χίτλερ, ούτε μπορεί να αποδέχεται ψευτοτραμπουκισμούς, νταβατζιλίκια και εμφυλιοπολεμικές ιαχές!
8. Να σταθούμε και στις επόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές. Τι θα κάνετε εσείς; Θα είστε ξανά υποψήφιος στη περιφέρεια η μήπως σας δούμε υποψήφιο δήμαρχο;
Στα όσα χρόνια συμμετέχω στα κοινά, και ιδίως στην Αυτοδιοίκηση, ποτέ δεν παζάρεψα αυτή τη συμμετοχή μου με θέσεις και οφίτσια. Προτιμούσα πάντα να συμβάλλω δημιουργικά και συλλογικά και πάντα πίστευα και πιστεύω ότι οι όποιες προσωπικές φιλοδοξίες πρέπει να θυσιάζονται στο συλλογικό καλό. Και είμαι ίσως η μοναδική περίπτωση στο Τόπο μας, που, αν και έχω εκλεγεί αρκετές φορές στην Αυτοδιοίκηση, ποτέ δεν είχα κορυφαία θέση, δεν ήμουνα ποτέ μέλος της εκάστοτε Εκτελεστικής Διοίκησης των θεσμών που υπηρέτησα. Δεν διαχειρίστηκα ποτέ δημόσιο χρήμα ούτε προσωπικό, με εξαίρεση την ΑΝΔΩ, όπου και πάλι επιδίωξα να μην έχω εμπλοκή στην οικονομική διαχείριση της. Παράλληλα, το γεγονός ότι λόγω ιδιοσυγκρασίας δεν ήμουνα ποτέ καλός "υποτακτικός στους ηγεμόνες", δεν κολάκεψα ποτέ κανένα για να μου χορηγηθούν τέτοια οφίτσια.
Όσον αφορά τις επόμενες Αυτοδιοικητικές εκλογές, το σίγουρο είναι ότι δεν θα ξαναείμαι υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος, για τους λόγους που εξήγησα παραπάνω για τη λειτουργία της Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης στο Τόπο μας. Και γιατί, πέραν της εμπλοκής μου στην Προεδρία της ΑΝΔΩ, που είναι από τις πιο παραγωγικές θέσεις που έχω υπηρετήσει, η υπόλοιπη συνδρομή μου στα Περιφερειακά πράγματα ήταν μικρή και αυτό, όχι γιατί έτσι ήθελα, αλλά γιατί κανένας δεν μου ζήτησε κάτι παραπάνω, και εγώ λόγω χαρακτήρα, "δεν φυτρώνω εκεί που δεν με σπέρνουν". Το να συμμετέχω λοιπόν κάπου, που πέραν από την συμμετοχή μου στις συνεδριάσεις του Περιφερειακού Συμβουλίου, και που και εκεί λόγω κανονισμού λειτουργίας, η δυνατότητα παρέμβασης είναι περιορισμένη, δεν έχω κάτι άλλο να προσφέρω, το θεωρώ χαμένο κόπο. Νοιώθω ότι έχω αποκτήσει τέτοια εμπειρία, και έχω τέτοιο δυναμισμό που θα ήθελα να συμμετάσχω κάπου που θα ήμουν πολύ χρήσιμος για το Τόπο και τους συμπολίτες μου, που πάντα σχεδόν με στηρίζουν.
Τώρα, όσον αφορά τον πρώτο βαθμό Αυτοδιοίκησης, εκεί πράγματι πιστεύω ότι έχω να προσφέρω πολλά περισσότερα, αλλά για να αποφασίσω το πού και το πώς, θα πρέπει να ξεκαθαριστεί το τοπίο και ο Αυτοδιοικητικός Χάρτης. Άρα, θα προτιμούσα να συμμετάσχω στον Α' βαθμό Αυτοδιοίκησης, αλλά η τελική επιλογή μου, που θα γίνει σε συνάρτηση και με το τι επιθυμούν οι συμπολίτες και φίλοι μου, θα εξαρτηθεί από το τελικό θεσμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο