Ασφάλεια θαλάσσιων μεταφορών και νησιωτικές πολιτικές, του Φώτη Χατζηδιάκου

ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΘΑΛΑΣΣΙΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ και ΝΗΣΙΩΤΙΚΕΣ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ

-Στη σκιά του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος, με την άδικη απώλεια 57 συνανθρώπων μας, μία σοβαρή καταγγελία σε σχέση με τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες πέρασε «στα ψιλά γράμματα» της ειδησεογραφίας. «Για μια ακόμη φορά το πλοίο «ΠΡΕΒΕΛΗΣ» προσέκρουσε στο λιμάνι της Καρπάθου». Μετά την αρχική απαγόρευση απόπλου το λιμεναρχείο Καρπάθου και κατόπιν της «εξ αποστάσεως» βεβαίωση αξιοπλοίας του νηογνώμονα που παρακολουθεί το πλοίο, επιτράπηκε ο απόπλους του, με τους 114 επιβάτες.

Δεν ξαφνιάζει πλέον κανένα η έκφραση «για μια ακόμη φορά», αφού το ίδιο πλοίο μας είχε συνηθίσει σε τακτά χρονικά διαστήματα «να χάνει την άγκυρά του» (27-11-2020, 21-3-2021, 6-11-2022) και πάντα μετά από την αρχική απαγόρευση απόπλου, με την «εξ αποστάσεως» χορήγησης «βεβαιωτικού αξιοπλοΐας», επιτρεπόταν ο απόπλους.

 Δεν θα αμφισβητήσω τις βεβαιώσεις γιατί δεν είμαι ειδικός, ούτε συνηθίζω να κινδυνολογώ, ούτε θα αναφερθώ στην απίστευτη ταλαιπωρία των νησιωτών με τις ατέλειωτες ώρες αναμονής στα λιμάνια.

 Θα αναφερθώ όμως, στις «οπισθοδρομήσεις» και στην απαξίωση των νησιωτών που αναγκάζονται να ταξιδεύουν με παμπάλαια πλοία, τα οποία το Υπουργείο Ναυτιλίας για τους δικούς του λόγους επιτρέπει να ταξιδεύουν, σε αντίθεση με τις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ που πίστεψε στη θέσπιση και την εφαρμογή νησιωτικών πολιτικών.

Με τον νόμο 2932/2001 (νόμος Παπουτσή), είχε προβλεφθεί σταδιακά και μέχρι το 2008 η απόσυρση των υπερήλικων πλοίων άνω των 30 ετών. Δυστυχώς με π.δ. του 2005, η παραπάνω διάταξη καταργήθηκε.

Έκτοτε κάθε Χειμώνα με δυσμενείς καιρικές συνθήκες, την γραμμή της Κασο-Καρπαθίας εκτελούν παμπάλαια πλοία, όπως ένα άλλο πλοίο που ναυπηγήθηκε το 1977 και αποσύρθηκε το 2019, δηλαδή 45 χρόνια μετά την καθέλκυσή του.

 Το πλοίο «ΠΡΕΒΕΛΗΣ» ναυπηγήθηκε το 1980 και συμπληρώνει 43 χρόνια πλόων. Στις 10 Ιουλίου 2022 οι νησιώτες το αποχαιρέτησαν στο τελευταίο του ταξίδι, αλλά την γραμμή ανέλαβε ένα άλλο παμπάλαιο πλοίο (έτους ναυπήγησης 1976) που και αυτό αποδείχθηκε αναξιόπλοο. Το Υπουργείο Ναυτιλίας ανακοίνωσε την διενέργεια διαγωνισμού για την δρομολόγηση σύγχρονου πλοίου στην γραμμή της Κασσο Καρπαθίας, στην σύνδεσή της με Ρόδο, Κρήτη, Κυκλάδες , Πειραιά. Μέχρι σήμερα ο διαγωνισμός αυτός για «γνωστούς λόγους» δεν ευοδώθηκε και το Υπουργείο Ναυτιλίας με συνοπτικές διαδικασίες επανέφερε και επαναδρομολόγησε το πλοίο «ΠΡΕΒΕΛΗΣ» με τα γνωστά προβλήματα.

ΟΙ διαμαρτυρίες των δημάρχων και όλων των νησιωτών, προσκρούουν στην αδιαφορία της Κυβέρνησης και στα συμφέροντα των εφοπλιστών.

Και αν «ω μη γένοιτο», συμβεί ένα ακόμη τραγικό δυστύχημα, οι ευθύνες θα αποδοθούν μόνο στον «καπετάνιο» (όπως στον «σταθμάρχη»), ενώ ο Υπουργός Ναυτιλίας θα παραιτηθεί για λόγους ευθιξίας, για λίγες βδομάδες μέχρι τις επόμενες βουλευτικές εκλογές. Όμως το ερώτημα παραμένει.

Πότε επιτέλους το άρθρο 101 παρ.4 του Συντάγματος που αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες των νησιωτικών περιοχών θα γίνει πράξη και όχι λόγια;

 

Φώτης Χατζηδιάκος

Υποψήφιος βουλευτής ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

τ. Δήμαρχος Ρόδου

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

Από την Νέμεσις – Πανελλήνια Ομοσπονδία για το περιβάλλον, τα ζώα, το κυνήγι, εκδόθηκε η ακόλουθη...
Μπορεί να κάνει σήμερα τον ανήξερο ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξης Κολιάδης όμως στην συνεδρίαση του...
Χθες ομόφωνα το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε και ζητά την μείωση των ελαφιών στη...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...