Αποδεκτές απο τον Γ.Μιχελάκη οι περισσότερες αλλαγές στον Καλλικράτη που ζητούν οι ΟΤΑ του Νοτίου αιγαίου

To παρακάτω κείμενο θέσεων  παρουσίασε ο Πρόεδρος της Π.Ε.Δ. Νοτίου Αιγαίου και Δήμαρχος Ρόδου κ. Ευστάθιος Κουσουρνάς στην σημερινή 23/12/13 συνάντηση εργασίας  με τον Υπουργο Εσωτερικών κ. Γ. Μιχελάκη. Οι ως άνω θέσεις έγιναν σχεδόν στο σύνολο τους αποδεκτές μέσα σε κλίμα αμοιβαίας κατανόησης και συνεργασίας.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΔ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ

 

 

 

1. Δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις στα μικρά νησιά.

 

 Η παράγραφος 2 του άρθρου 254 ν. 3463/2006 (ΔΚΚ’) αναφέρεται  στις δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις των δήμων και προβλέπει  για τις επιχειρήσεις αυτές την δυνατότητα παράλληλης επιδίωξης περισσοτέρων σκοπών απ’ αυτούς που προβλέπονται στην παραγρ. 1 του ίδιου άρθρου, αρκεί μόνο να είναι (οι σκοποί αυτοί) μεταξύ τους συναφείς και να μη έχουν εμπορικό ή βιομηχανικό χαρακτήρα.-

Σε πολλά όμως μικρά νησιά όπου δεν υπάρχουν εγκαταστημένες επιχειρήσεις ορισμένων εμπορικών δραστηριοτήτων όπως π.χ. πρατήρια διανομής υγρών καυσίμων (βενζινάδικα) κ.λ.π. θα πρέπει η δραστηριότητα αυτή να ανατεθεί κατ’ εξαίρεση στις κοινωφελείς επιχειρήσεις των νησιωτικών δήμων ώστε να εξυπηρετούνται εκ του ασφαλούς οι κάτοικοι των μικρών νησιών.-

Για το λόγο αυτό προτείνεται η τροποποίηση της παραγρ. 2 του άρθρου 254 ΔΚΚ με την προσθήκη εδαφ. 3 ως ακολούθως:

«Κατ’ εξαίρεση όμως επιτρέπεται η επιδίωξη εμπορικού σκοπού από δημοτικές κοινωφελείς επιχειρήσεις νησιωτικών δήμων σε νησιά με πληθυσμό κάτω των 3.100 κατοίκων, αν δεν υφίστανται σ’ αυτά ιδιωτικές ή κρατικές επιχειρήσεις με τον ίδιο εμπορικό σκοπό.»

 

2. Συνεδριάσεις μέσω τηλεδιάσκεψης του συμβουλίου στις Νησιωτικές Περιφερειακές  

Ενώσεις Δήμων.

 

Σύμφωνα με τη διάταξη του άρθρου 167 παρ. 1 εδ. 5 ν.3852/2010 «Στις νησιωτικές περιφέρειες το συμβούλιο μπορεί να συνεδριάζει και μέσω τηλεδιάσκεψης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις».

Η διάταξη αυτή που ισχύει για τις συνεδριάσεις του περιφερειακού συμβουλίου των νησιωτικών περιοχών υπαγορεύτηκε από την ανάγκη αντιμετώπισης των δυσμενών προβλημάτων που ανακύπτουν από την προβληματική διασύνδεση των νησιών ιδίως κατά τους χειμερινούς μήνες, αλλά και για την εξοικονόμηση  σημαντικών δαπανών από τις μετακινήσεις των συμβούλων.

Ο ίδιος νομοθετικός λόγος υπαγορεύει την επέκταση του μέτρου αυτού και για τις συνεδριάσεις των συμβουλίων των Περιφερειακών Ενώσεων Νησιωτικών Δήμων.-

Γι’ αυτό θα πρέπει να ψηφισθεί διάταξη νόμου με το ακόλουθο περιεχόμενο:

«Στις νησιωτικές περιφερειακές ενώσεις δήμων το συμβούλιο μπορεί να συνεδριάζει και μέσω τηλεδιάσκεψης σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις».-

 

 

3. Προσλήψεις ναυαγοσωστών στις τουριστικές περιοχές.

 

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του ΠΔ 23/2000) οι εκμεταλλευόμενοι λουτρικές εγκαταστάσεις (Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης Ξενοδοχειακές μονάδες κ.λ.π.) υποχρεούνται να προσλαμβάνουν ικανό αριθμό ναυαγοσωστών κατά τους μήνες Ιούνιο, Ιούλιο και Αύγουστο.-

Σκοπός της διάταξης αυτής είναι η αποτροπή ατυχημάτων στις λουτρικές εγκαταστάσεις στις παραλίες κατά τους μήνες του παρατηρείται μεγάλη προσέλευση λουομένων στις παραλίες. Είναι γνωστό ότι οι κατ’ εξοχή τουριστικοί προορισμοί όπως η Ρόδος, η Κως, η Κέρκυρα,  κ.ά. παρουσιάζουν μεγάλο αριθμό λουομένων στις παραλίες τους ήδη από τον μήνα Μάιο έως και τον μήνα Σεπτέμβριο - Οκτώβριο.

Είναι λοιπόν επιβεβλημένο ενόψει μάλιστα και της Εθνικής προσπάθειας για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και ανάδειξης του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας, η βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας των λουομένων, πράγμα που απαιτεί την πρόσληψη ναυαγοσωστών από τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης κατά τους μήνες από Μάιο έως και Οκτώβριο.-

Γι’ αυτό η διάταξη αυτή θα πρέπει να τροποποιηθεί ώστε να περιληφθούν σ’ αυτή και οι μήνες Μάιος και Οκτώβριος.-

Μετά από αυτή τη τροποποίηση, το υπό συζήτηση Νομοσχέδιο στο άρθρο 7 διαμορφώνεται όπως παρακάτω:

Άρθρο 7

Στην παράγραφο 1 του άρθρου 206 του ν.3584/2007 όπως ισχύει, το εδάφιο «της οποίας η διάρκεια δεν υπερβαίνει τους δύο (2) μήνες μέσα σε συνολικό διάστημα δώδεκα (12) μηνών» αντικαθίσταται ως εξής:

«της οποίας η διάρκεια δεν υπερβαίνει τους τέσσερις (4) μήνες μέσα σε συνολικό διάστημα δώδεκα (12) μηνών». Εξαιρετικά δε, για τους ναυαγοσώστες, στους Νησιωτικούς Δήμους, να μην υπερβαίνει τους έξι (6) μήνες ,.

Η πρόσληψη προσωπικού κατά τα ανωτέρω δεν υπάγεται στη διαδικασία έγκρισης της Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006 και στη διαδικασία και τα κριτήρια του ν.2190/1994 όπως ισχύει.

 

 

4. Τροποποίηση της παρ. 4 του άρθρου 8 του ν.3852/2010 ως παρακάτω :

     ( Τοπικές Κοινότητες μέχρι 300 κατοίκους στους Νησιωτικούς Δήμους )

 

 Σε τοπικές κοινότητες με πληθυσμό εώς τριακόσιους (300) κατοίκους εκλέγεται ένας (1) εκπρόσωπος τοπικής κοινότητας. Εξαιρετικά για τους νησιωτικούς Δήμους στις τοπικές κοινότητες μέχρι 300 κατοίκους εκλέγεται Συμβούλιο που αποτελείται από 3 μέλη. Σε τοπικές κοινότητες με πληθυσμό από τριακόσιους έναν (301) έως δύο χιλιάδες (2.000) κατοίκους, το συμβούλιο  τοπικής κοινότητας αποτελείται από τρία (3) μέλη.  

 

5. Να εισαχθεί ειδική ρύθμιση ώστε το νησί Θηρασιά των Κυκλάδων που έχει κατ΄ εξαίρεση αναγνωριστεί ως δημοτική κοινότητα, να αναγνωριστεί ως δημοτική ενότητα (ανεξάρτητη δηλαδή εκλογική περιφέρεια) για να έχει τη δυνατότητα εκλογής τουλάχιστον ενός δημοτικού συμβούλου. Τη δυνατότητα αυτή δεν την έχει σήμερα διότι υπάγεται στην ίδια δημοτική ενότητα – εκλογική περιφέρεια με την Οία.

 

6. Ειδική άδεια για συνεδριάσεις οργάνων Νησιωτικών Π.Ε.Δ.

 

Προστίθεται 4ο εδάφιο στη παράγραφο 8 του άρθρου 93 του Ν. 3852/2010 ως εξής :

Εξαιρετικά για τα μέλη των Διοικητικών Συμβουλίων των Εκτελεστικών Επιτροπών και των Εποπτικών Συμβουλίων των Νησιωτικών Π.Ε.Δ., χορηγείται ειδική άδεια μίας επιπλέον ημέρας πριν την συνεδρίαση και μίας μετά, την ημέρα συνεδρίασης των οργάνων στα οποία συμμετέχουν.

 

 7. Στο άρθρο 265 του ν. 3463/2006 προστίθεται η παράγραφος 9 που έχει ως εξής :

 

 Οι διατάξεις της προηγούμενης παραγράφου δεν εφαρμόζονται σε Ανώνυμη Ναυτιλιακή Εταιρεία στο μετοχικό κεφάλαιο των οποίων μετέχουν κατά πλειοψηφία νησιωτικοί  ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού και επιτελούν το κοινωνικό έργο της συγκοινωνιακής  σύνδεσης των νησιών.

 

 

 

 

 

8.  Προσλήψεις υδρονομέων στις ΔΕΥΑ.-

 

Η διάταξη του άρθρου 211 ν. 3584/2007 «Κώδικας Κατάστασης Δημοτικών και Κοινοτικών Υπαλλήλων» ρυθμίζει ότι η πρόσληψη υδρονομέων στους ΟΤΑ διέπεται αποκλειστικά από τις διατάξεις του από 28-3/15-4-1957 β.δ/τος «περί της αστυνομίας επί των αρδευτικών Υδάτων όπως ισχύει και ότι η πρόσληψη του προσωπικού αυτού δεν υπάγεται στη διαδικασία έγκρισης της ΠΥΣ 33/2006 όπως ισχύει και ενεργείται κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ν. 2190/1994, όπως ισχύουν.-

Η διάταξη όμως αυτή δεν ρυθμίζει την πρόσληψη υδρονομέων άρδευσης από τις ΔΕΥΑ όταν σ’ αυτές έχει ανατεθεί με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου η αρμοδιότητα της άρδευσης.-

Ο ίδιος ωστόσο νομοθετικός λόγος επιβάλλει την επέκταση του μέτρου αυτού και στις προσλήψεις υδρονομέων από τις ΔΕΥΑ στις οποίες έχει ανατεθεί με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου η αρμοδιότητα της άρδευσης.-

Γι’ αυτό η παραπάνω διάταξη του άρθρου 211 θα πρέπει να τροποποιηθεί ως ακολούθως:

«Η πρόσληψη υδρονομέων άρδευσης στους ΟΤΑ ή στις ΔΕΥΑ στις οποίες έχει ανατεθεί με απόφαση των δημοτικών συμβουλίων η αρμοδιότητα της άρδευσης, διέπεται αποκλειστικώς, από τις Ειδικές ρυθμίσεις του από 28.3/15.4.1957 β.δ/τος «Περί της αστυνομίας επί των Αρδευτικών Υδάτων» (ΦΕΚ 60 Α΄), όπως ισχύει. Η πρόσληψη του προσωπικού του παρόντος άρθρου δεν υπάγεται στη διαδικασία έγκρισης  της ΠΥΣ 33/2006 (ΦΕΚ 280 Α),όπως ισχύει και ενεργείται κατά παρέκκλιση των διατάξεων του .ν.2190/1990, όπως ισχύουν».-

 

 

9. Δημοτικός Φόρος Δωδεκανήσου-Πρόστιμα και Προσαυξήσεις

 

Σύμφωνα με την διάταξη της παραγρ. 8 αρθρ. 60 ν.2214/94 τα θέματα που αφορούν τις προσαυξήσεις και τα πρόστιμα ρυθμίζονται από τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά στον Κώδικα Προσόδων Δήμων και Κοινοτήτων (Β.Δ. της 24-09-1958, ΦΕΚ 171/20-10-1958 Α΄).-

Οι διατάξεις αυτές προβλέπουν τα εξής πρόστιμα και προσαυξήσεις:

α) πρόστιμο 100% για μη υποβολή δηλώσεων,

β) πρόστιμο 60% για ανακριβείς δηλώσεις,

γ) προσαύξηση εκπροθέσμου 5% για κάθε μήνα καθυστέρησης, μη δυνάμενη να υπερβεί το 50% του οφειλόμενου φόρου.-

Η εφαρμογή των παραπάνω διατάξεων έχει οδηγήσει στην πράξη σε ανεπιεική αποτελέσματα αφού οδηγεί σε υπερδιόγκωση των οφειλών του δημοτικού φόρου και στην αναποτελεσματική είσπραξή τους.-

Γι’ αυτό προτείνουμε την ανάλογη εφαρμογή των διατάξεων της φορολογικής νομοθεσίας (ν.2523/1997).-

Συγκεκριμένα προτείνεται η ακόλουθη διάταξη σε αντικατάσταση της διάταξης της παραγρ. 8 άρθρου 60 ν.2214/1994:

«Όλα τα θέματα που αναφέρονται στην υποβολή και στην επαλήθευση της δήλωσης, στην βεβαίωση και στην είσπραξη του φόρου, στην παραγραφή του δικαιώματος των Ο.Τ.Α., στην άσκηση προσφυγών και ενδίκων μέσων και γενικά στην διαδικασία βεβαίωσης του φόρου, διέπονται από τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά στον Κώδικα Προσόδων Δήμων και Κοινοτήτων.-

Ειδικά όμως για τις κυρώσεις επί μη υποβολής δήλωσης ή υποβολής ανακριβούς δήλωσης ή εκπρόθεσμης υποβολής δήλωσης εφαρμόζονται ανάλογα οι αντίστοιχες διατάξεις κυρώσεων και πρόσθετων φόρων της φορολογικής νομοθεσίας (ν.2523/1997, αρθρ. 1 παρ. 1, όπως εκάστοτε ισχύει), μη δυναμένων όμως να υπερβούν το 50% του οφειλόμενου κύριου φόρου.».-

Η διάταξη αυτή θα συντελέσει στον εξορθολογισμό της διαδικασίας χρέωσης και είσπραξης του δημοτικού φόρου Δωδεκανήσου.-

 

 

10. Στο άρθρο 17 του ν. 2367/1953 προστίθεται παράγραφος 3 που έχει ως εξής:

       ( Απαλλαγή από Τέλη Κυκλοφορίας Οχημάτων των Π.Ε.Δ. )    

 

Οι ίδιες απαλλαγές ισχύουν και για τα φορτηγά υδροφόρα, αυτοκίνητα καθαριότητας και πυροσβεστικά οχήματα που ανήκουν κατά κυριότητα στις Π.Ε.Δ. και ΚΕΔΕ.

 

11. Τροποποίηση του αρθρ 21 του υπό συζήτηση νομοσχεδίου, ως παρακάτω:

Άρθρο 21

Το εδάφιο 30 της παραγράφου 4 του άρθρου 94 του ν. 3852/2010 όπως ισχύει αναδιατυπώνεται ως εξής :

«Η επιχορήγηση φορέων που αναπτύσσουν πολιτιστικού χαρακτήρα δραστηριότητες ή προωθούν τουριστικές δομές οι οποίες συμβάλλουν στην τουριστική ανάπτυξη και προβολή του δήμου εντός των ορίων του οποίου υπάγονται καθορίζεται με βάση τα έσοδα από ίδιους πόρους ή από αυτοφορολόγηση όπου αυτή υφίσταται ή σε συνδυασμό και των δυο. Η επιχορήγηση δίδεται μετά από απόφαση του δημοτικού συμβουλίου και δε συνδέεται με τις διατάξεις του άρθρου 202 του ν. 3463/2006 (Α΄114) του Δημοτικού και Κοινοτικού Κώδικα.»

 

 

12. Έγκαιρη έκδοση ΚΥΑ σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ 14 άρθρο 12 ν. 4071/2012.

 

Όπως γνωρίζετε, για την έγκριση πρόσληψης προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου σε υπηρεσίες ανταποδοτικού χαρακτήρα του άρθρου 205 του ν. 3584/2007 (Α' 143), καθώς και την έγκριση πρόσληψης προσωπικού ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και τη σύναψη συμβάσεων έργου στους ΟΤΑ α' βαθμού συμβασιούχων αμιγώς αμειβομένων από την καταβολή αντιτίμου υπό τη μορφή διδάκτρων εκδίδεται κοινή απόφαση των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εσωτερικών και Οικονομικών, με την οποία κατανέμονται οι εγκρινόμενες θέσεις ανά φορέα. Το ίδιο καθεστώς ισχύει και για τα Νομικά Πρόσωπα του δήμου.

Λόγω των επικείμενων εκλογών του Μαΐου 2014 πρόκειται να ισχύσουν οι διατάξεις περί «ρύθμισης προσλήψεων και υπηρεσιακών μεταβολών κατά τις προεκλογικές περιόδους» του άρθρου 28 παρ. 1, 2, 3 & 5 του Ν. 2190/94 και επειδή ενδέχεται η μη έγκαιρη έγκριση πρόσληψης εποχικού προσωπικού για το έτος 2014 να δημιουργήσει ανυπέρβλητα εμπόδια στην λειτουργία των ΟΤΑ όλης της χώρας ιδιαίτερα σε τομείς όπως η καθαριότητα, οι κοινωνικές δομές των δήμων και την εύρυθμη λειτουργία των νομικών προσώπων και των επιχειρήσεων των ΟΤΑ, παρακαλούμε η σχετική ΚΥΑ να μας αποσταλεί το αργότερο μέχρι τέλος Ιανουαρίου 2014, προκειμένου να έχουν ολοκληρωθεί οι σχετικές προκηρύξεις μέσω ΑΣΕΠ πριν την προκήρυξη των επικείμενων δημοτικών εκλογών.

 

13.  Λειτουργία των Δημοτικών Συμβουλίων κατά την διάρκεια και μετά την εκλογική περίοδο Μαΐου 2014.

 

Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 65 παρ. 5 του Ν. 3852/2010: 5. Ένα (1) μήνα πριν από τη διενέργεια των εκλογών και μέχρι την εγκατάσταση των νέων δημοτικών αρχών, το δημοτικό συμβούλιο αποφασίζει μόνο για θέματα που αναφέρονται σε έκτακτες περιπτώσεις εξαιρετικά επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης.

 

 

 

 

 

Επειδή, η εν λόγω διάταξη θα δημιουργήσει προβλήματα στην λειτουργία των δήμων για περίπου 5 μήνες συνολικά, παρακαλούμε όπως, είτε τροποποιηθεί το σχετικό εδάφιο και προστεθούν και ουσιαστικές αρμοδιότητες στο Δημοτικό Συμβούλιο ιδίως μετά την διενέργεια των εκλογών, είτε επισπευσθεί ακόμα και η παράδοση στις νέες δημοτικές αρχές, προκειμένου σε περίοδο κρίσης της χώρας να μην χαθεί πολύτιμος και παραγωγικός χρόνος για την τοπική αυτοδιοίκηση.

 

 

14. Έλεγχος Νομιμότητας αποφάσεων ΟΤΑ, από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις και τον Ελεγκτή Νομιμότητας.

 

Η παρ. 3 του άρθρου 225 του ν.3852/2010 όπως ισχύει, αντικαθίσταται ως εξής :

 

 Ο Ελεγκτής Νομιμότητας ελέγχει τη νομιμότητα της απόφασης μέσα σε αποκλειστική προθεσμία    τριάντα (30) ημερών από την περιέλευση της στην Αυτοτελή Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α. και εκδίδει υποχρεωτικά ειδική πράξη μέσα στη προθεσμία αυτή. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι η απόφαση είναι παράνομη τότε αυτή ακυρώνεται, ενώ σε περίπτωση που περάσει άπρακτη η παραπάνω προθεσμία των 30 ημερών η απόφαση είναι εκτελεστή και δεν ισχύει γι΄ αυτήν η επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 228 του παρόντος .

 

 

15. Η κατανομή των ΚΑΠ στους ΟΤΑ να γίνεται βάσει του πραγματικού πληθυσμού, ενώ να προβλεφθεί κριτήριο νησιωτικότητας 2%  του συνολικού ποσού για τους νησιωτικούς Δήμους μέχρι 20.000 κατοίκους.

 

16. Το άρθρο 38 του υπό συζήτηση Νομοσχεδίου να διαμορφωθεί όπως παρακάτω:

 Άρθρο 38

Προγραμματικές Συμβάσεις

Στην παράγραφο 1 του άρθρου 100 του ν.3852/2010 (Α΄ 87, προστίθεται περίπτωση δ΄, ως εξής:

«δ. Είναι επιτρεπτή η σύναψη προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ των φορέων της περίπτωσης α΄ και αστικών μη κερδοσκοπικών εταιρειών, που στοχεύουν σε δράσεις πολιτικής προστασίας, όπως αυτές προβλέπονται γενικότερα από τους όρους και τις προϋποθέσεις που θέτουν οι διατάξεις του ν. 3013/2002 (Α΄102) ή και ειδικότερα που στοχεύουν σε δράσεις που έχουν σχέση με την προστασία του περιβάλλοντος, την προστασία του δασικού πλούτου, τη δασοπυρόσβεση, την προστασία από πλημμύρες ή και την προστασία της θάλασσας και των ακτών, υπό την προϋπόθεση ότι το μεγαλύτερο ποσοστό του εταιρικού κεφαλαίου τους κατέχει ένας από τους φορείς της περίπτωσης α΄.

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

Από την Νέμεσις – Πανελλήνια Ομοσπονδία για το περιβάλλον, τα ζώα, το κυνήγι, εκδόθηκε η ακόλουθη...
Μπορεί να κάνει σήμερα τον ανήξερο ο δήμαρχος Ρόδου Αλέξης Κολιάδης όμως στην συνεδρίαση του...
Χθες ομόφωνα το περιφερειακό συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου αποφάσισε και ζητά την μείωση των ελαφιών στη...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...