Αντώνης Καμπουράκης: Κάποιοι ξεχνώντας τις διαχρονικές ευθύνες τους, ξεχωρίζουν ακόμα και τους νόμους, σε «καλούς» και «κακούς»….

Φθάσαμε αισίως στο τέλος και της φετινής τουριστικής σεζόν, οπότε μία συζήτηση-συνέντευξη με τον πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Ρόδου κ. Αντώνη Καμπουράκη είναι επιτακτική. Καταφέραμε, λοιπόν, να του κλέψουμε λίγο από τον χρόνο του και του ζητήσαμε να μας πει τι πέτυχαν, τι προσδοκούν να πετύχουν, ποιες είναι οι σχέσεις τους με τους πράκτορες, τι θέλουν από την τοπική Αυτοδιοίκηση, τι πιστεύουν ότι θα πρέπει να αλλάξει στον τόπο μας. Ο κ. Καμπουράκης δεν απέφυγε τις ερωτήσεις, είπε αυτά που πιστεύει ότι τον εκφράζουν και μαζί με αυτόν όλους τους συναδέλφους του και έστειλε τα μηνύματα του προς κάθε πλευρά. Φυσικά μίλησε και για το επίμαχο θέμα των τελευταίων ημερών για την εισφορά σε γη των ξενοδοχείων, υπογραμμίζοντας πως «θα αντιδράσουμε οργανωμένα ως Ένωση, και θα απαντήσουμε συλλογικά στις προκλήσεις, απ’ όπου κι αν προέλθουν.» Τόνισε επίσης ότι «κάποιοι, παίζοντας κάθε λογής παιχνίδια και ξεχνώντας τις διαχρονικές ευθύνες τους, βαφτίζουν το άσπρο μαύρο, και ξεχωρίζουν ακόμα και τους νόμους, σε «καλούς» και «κακούς»….

Προς το τέλος της φτάνει και η φετινή τουριστική σεζόν. Θεωρητικά ήταν μία καλή σεζόν. Κυριολεκτικά ήταν; Ποια η δική σας άποψη;
Εξ’ αρχής είπα, πως η φετινή χρονιά θα ήταν μια χρονιά – βαρόμετρο, που θα μας βοηθούσε να βγάλουμε όλοι κάποια στρατηγικά συμπεράσματα, για τη συνέχεια. Αυτό που αποδείχθηκε λοιπόν είναι πως ο τουρισμός έχει τη δυναμική, ώστε να γίνει βασικός καταλύτης, για την οικονομική ανάταξη και την κοινωνική αναστήλωση της χώρας. Ο ελληνικός τουρισμός έβαλε μεγάλη πλάτη στα δημόσια έσοδα, σε μια τόσο δύσκολη χρονική συγκυρία, για τα δημόσια οικονομικά και οι Έλληνες ξενοδόχοι έκαναν στο ακέραιο το χρέος τους. Προσωπικά, για αυτό νιώθω περήφανος για τον κλάδο μας.

Πολλοί είναι αυτοί που υποστηρίζουν ότι οι τουριστικοί πράκτορες, όλο και περισσότερο παίρνουν στα χέρια τους τα ηνία του τουρισμού. Εκμεταλλεύονται την κάθε κίνηση και παρουσία του τουρίστα. Έτσι η παροχή υπηρεσιών προς αυτόν δεν ανήκει στους επιχειρηματίες, αλλά στον πράκτορα, που συνεργάζεται με μετρημένες στα δάκτυλα επιχειρήσεις. Αυτό είναι αλήθεια, κι αν ναι, πως μπορεί να αντιμετωπισθεί;
Η αλήθεια είναι ότι οι παγκόσμιες τάσεις κινούνται στην ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση. Οι τουρ οπερέιτορς και οι πράκτορες χάνουν όλο και πιο πολύ τη δύναμή τους, στην παγκόσμια τουριστική αγορά, προς όφελος του ανεξάρτητου ταξιδιώτη, που οργανώνει μόνος τις διακοπές του. Πάρα ταύτα, η δική μας πραγματικότητα είναι, ότι ο Ροδιακός τουρισμός εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τους τουρ οπερέιτορς, οι οποίοι και αυτή τη σεζόν συνεισέφεραν το μεγαλύτερο ποσοστό των αφίξεων. Ξενοδόχοι και πράκτορες είμαστε συνεργάτες & φίλοι. Δουλεύουμε μαζί για τον ροδιακό τουρισμό και προσπαθούμε από κοινού, να φέρουμε όσο το δυνατόν περισσότερους επισκέπτες. Για αυτό και ως Ένωση αναλάβαμε πρωτοβουλία και βραβεύσαμε πρόσφατα κάποιους από τους συνεργάτες μας, αναγνωρίζοντας τη μακρόχρονη εμπιστοσύνη τους στο νησί μας και ενθαρρύνοντας ακόμη περισσότερο, τη δουλειά τους. Βέβαια, μεταξύ φίλων πάντα θα υπάρχουν ακόμη και διαφωνίες. Διαπραγματευόμαστε ναι, σκληρά πολλές φορές, αλλά ξέρουμε όλοι πως στο τέλος η συνεργασία είναι αμοιβαία επωφελής.

Τα προβλήματα της καθημερινότητας, που αντιμετώπισε το νησί, πιστεύετε ότι επηρέασαν τους επισκέπτες μας; Κι αν ναι τι επιπτώσεις μπορεί να έχει σε μία ενδεχόμενη διάθεση επανόδου τους;
Ζούμε την εποχή της τουριστικής εμπειρίας. Τα πάντα είναι εμπειρία για τον επισκέπτη, που φτάνει στο νησί μας. Το πόσο ευχαριστημένος θα φύγει, δεν θα κριθεί μόνο από τις ξενοδοχειακές υπηρεσίες. Όλα παίζουν ρόλο. Και αυτά τα έχω πει εκατό φορές, διότι όλοι πρέπει να ενώνουμε τις δυνάμεις, για να κάνουμε το καλύτερο. Και τα ταξί και τα εστιατόρια και τα εμπορικά καταστήματα και η τοπική αυτοδιοίκηση. Ο ικανοποιημένος επισκέπτης, που μιλάει για αυτή την εμπειρία του, είναι η καλύτερη και αποτελεσματικότερη προβολή μας, πέραν του ότι είναι και η φθηνότερη. Και η διαφήμιση «στόμα με στόμα» είναι πάντα η πλέον πειστική. Αυτό δεν πρέπει κανένας μας να το ξεχνάει.

Τι θεωρείτε σαν έργα προτεραιότητας που θα πρέπει να γίνουν στο νησί, για να προσελκύσουμε περισσότερους επισκέπτες, οι οποίοι να μένουν και ικανοποιημένοι και να ξοδεύουν περισσότερα;
Κοιτάξτε, τα προηγούμενα χρόνια έγιναν τεράστιες επενδύσεις σε ξενοδοχεία και ξενοδοχειακές υπηρεσίες. Το ξενοδοχειακό μας επίπεδο είναι αξιοζήλευτο παγκοσμίως. Την ίδια ώρα όμως οι δημόσιες υποδομές ακολουθούν φθίνουσα πορεία. Αεροδρόμιο, δρόμοι, μαρίνες απαιτούν αναβαθμίσεις, μέσα από έναν κεντρικό σχεδιασμό, με δυνατότητα όμως χρηματοδότησης, από τα κοινοτικά κονδύλια, της επόμενης προγραμματικής περιόδου. Ο παγκόσμιος ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Δεν μπορούμε εμείς να πηγαίνουμε με τον …αραμπά. Θα συρρικνωθούμε αν δεν υπάρξουν τέτοιες παρεμβάσεις, μεγάλης κλίμακας.

Αν χώροι, όπως το Ροδίνι, η Καλλιθέα, οι Πεταλούδες, οι Επτά Πηγές, δινόντουσαν σε ιδιώτες, θα είχαμε καλύτερη αξιοποίηση τους και μεγαλύτερη προσέλκυση τουριστών;
Το να ανακαλύπτουμε κάθε φορά τον τροχό είναι χάσιμο χρόνου. Η ζωή έχει αποδείξει, πως το κράτος δεν είναι καλός διαχειριστής της περιουσίας του. Συνεπώς, είναι αυτονόητο ότι οι ιδιώτες μπορούν να επιτύχουν την καλύτερη αξιοποίηση, πάντα όμως υπό έναν αυστηρό έλεγχο, ώστε οι επενδύσεις να είναι κοινωνικά επωφελείς, και οργανικά διασυνδεδεμένες με τις απαιτήσεις της τουριστικής ανάπτυξης, του νησιού μας. Χρειάζεται λοιπόν ένα «μεγάλο σχέδιο», ένα masterplan για τον ροδιακό τουρισμό, των επόμενων δεκαετιών. Προσυμφωνημένα αποδεκτό και γνωστό. Οι αποσπασματικές κινήσεις δεν φέρνουν τα μεγάλα αποτελέσματα, που τόσο έχουμε ανάγκη.

Έντονο φημολογείται το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών, για αγορά ξενοδοχείων και κατασκευές νέων. Τι σημαίνει για τον τόπο το πρώτο σκέλος και πόσο αντέχει το νησί για νέες ξενοδοχειακές μονάδες;
Πράγματι υπάρχει ενδιαφέρον, αν κι ακόμη δεν έχω δει συγκεκριμένες πράξεις. Αναμφίβολα, το ενδιαφέρον αυτό που εκδηλώνεται, είναι ψήφος εμπιστοσύνης για το τουριστικό προϊόν της Ρόδου, κι αυτό έχει μεγάλη σημασία. Από κει και μετά, οι όποιες νέες επενδύσεις είναι καλοδεχούμενες, αρκεί βεβαίως να γίνονται με όρους που δε νοθεύουν τον υγιή ανταγωνισμό, ούτε αδικούν και οδηγούν στο μαρασμό τις υφιστάμενες επιχειρήσεις, οι οποίες «στήθηκαν» με άλλους όρους, και υπό δυσμενέστερες συνθήκες. Βεβαίως, αυτή η συζήτηση για εξαγορές ξενοδοχείων φανερώνει και κάτι άλλο. Δείχνει τα μεγάλα οικονομικά προβλήματα, που αντιμετωπίζουν πολλές από τις επιχειρήσεις μας, και τις ζημιές που έχουν υποστεί, από τη συρρίκνωση της σεζόν, τις χαμηλές τιμές, την έλλειψη ρευστότητας, την άγρια υπερφορολόγηση και τη δυσφήμιση του κλάδου, στην οποία κάποιοι εξακολουθούν ανερυθρίαστα, να επιδίδονται.

Τι εννοείτε όταν λέτε δυσφήμιση; Ποιοι είναι αυτοί και γιατί επιδίδονται στην δυσφήμιση που περιγράφετε?
Τα ροδίτικα ξενοδοχεία δίνουν καθημερινά αγώνα επιβίωσης. Πάρα ταύτα, αποδείξαμε, κι αυτή τη σεζόν, πως είμαστε οι μεγάλοι αιμοδότες της τοπικής οικονομίας. Σταθεροί αρωγοί της τοπικής κοινωνίας, που στενάζει από την κρίση. Δεν θα επιτρέψουμε όμως, άλλα παιχνίδια εντυπώσεων στις πλάτες μας, στις πλάτες των εργαζομένων μας, και των οικογενειών τους. Δεν θα επιτρέψουμε να ακυρώνεται η μεγάλη και ουσιαστική συνεισφορά μας, στην οικονομία και την οικονομία της Ρόδου. Δεν θα αφήσουμε κάποιους κυρίους, ανευθυνο-υπεύθυνους, που τροφοδοτούν τη σπέκουλα σε βάρος των ξενοδόχων, να καταστρέψουν την οικονομία του νησιού. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η συζήτηση στα «μανταλάκια», για την εισφορά σε γη, όπου κάποιοι, παίζοντας κάθε λογής παιχνίδια και ξεχνώντας τις διαχρονικές ευθύνες τους, βαφτίζουν το άσπρο μαύρο, και ξεχωρίζουν ακόμα και τους νόμους, σε «καλούς» και «κακούς»….
Μπορεί κάποιοι να θεωρούν πως οι ξενοδόχοι είναι το «εύκολο θύμα», στο παιχνίδι του κοινωνικού αυτοματισμού. Μπορεί πράγματι ο καθένας από εμάς να είναι απροστάτευτος, όταν είναι μόνος. Προειδοποιώ, όμως πως θα αντιδράσουμε οργανωμένα ως Ένωση, και θα απαντήσουμε συλλογικά στις προκλήσεις, απ’ όπου κι αν προέλθουν.

Για τη νέα σεζόν ποιες είναι οι προβλέψεις, μετά, μάλιστα, και από τις κρατήσεις, που έχουν ήδη αρχίσει να γίνονται;
Οι πρώτες εκτιμήσεις είναι θετικές. Αλλά ξέρετε ο τουρισμός είναι ευαίσθητη υπόθεση. Πρέπει να συντρέξουν προϋποθέσεις, για να αξιοποιήσει όπως πρέπει τη δυναμική του. Οι επιτυχίες ποτέ δεν πέφτουν από τον ουρανό. Εδώ λοιπόν πρέπει να εργαστούμε συνειδητά και υπεύθυνα, για τρεις τουλάχιστον προϋποθέσεις: Πρώτον, να προφυλάξουμε την εικόνα της χώρας. Δεύτερον, να διατηρηθεί η εργασιακή ειρήνη στον τουρισμό και πιστεύω, πως αυτό θα το διασφαλίσουμε με την ίδια υπευθυνότητα που το πράξαμε, υπογράφοντας την προηγούμενη τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας, όταν η Ρόδος λειτούργησε ως πιλότος για όλη την Ελλάδα. Και τρίτον και εξίσου βασικό, μέσα στο κλίμα που σας περιέγραψα πριν, είναι να έχουν παραμείνει ανοιχτά τα ξενοδοχεία, ως την επόμενη σεζόν και μην έχουν βάλει λουκέτο, από τις αρπακτικές διαθέσεις ορισμένων…

efimerida gnomi

Φωτογραφικό υλικό

Προτάσεις Verena

  Ψευδείς χαρακτηρίζει τις δηλώσεις του Αλεξάνδρου Κολιαδη, ο  πρόεδρος του Γ´...
Την έλλειψη νεφρολόγου και κέντρου αιμοκάθαρσης στο νοσοκομείο της Καρπάθου επισημαίνει σε επιστολή...
Γνωρίζουμε τι έγινε στις δημοτικές εκλογές στο δήμο Ρόδου και πως βγήκε το αποτέλεσμα αλλά τώρα στο...
Αρχισαν τα...γαλλικά στο νέο δημοτικό συμβούλιο Ρόδου πολύ νωρίτερα απ ότι αναμενόταν!....Σε μια...