Με ανάρτηση του στο facebook Ο εντεταλμένος δημοτικός σύμβουλος Νότιας Ρόδου Σάββας Καραταπάνης παρεμβαίνει για το οδικό δίκτυο στη Νότια Ρόδο,τα προβλήματα και τα έργα που πρέπει να γίνουν απο τους αρμόδιους φορείς, δήμο Ρόδου και Περιφέρεια.
Το Οδικό Δίκτυο της Νότιας Ρόδου!
Το τωρινό οδικό δίκτυο της Νότιας Ρόδου διαμορφώθηκε σε δύο ιστορικές περιόδους!
Κατά την Ιταλική περίοδο κατασκευάστηκε ένα πυκνό δίκτυο χωματόδρομων με πολλαπλές
συνδέσεις ανάμεσα στα χωριά. Η συντήρηση των δρόμων αυτών που τότε ήταν συχνή,
τους έκανε προσβάσιμους και έτσι κάλυπταν τις περιορισμένες κυκλοφοριακές ανάγκες
της εποχής.
Ο κύριος οδικός άξονας Λάρδος-Γεννάδι -Κατταβιά ήταν και αυτός χωματόδρομος μέχρι τις
αρχές της δεκαετίας του 1970.Ο ασφαλτόδρομος που υπήρχε τότε ξεκινούσε από την πόλη
της Ρόδου και έφτανε μόνον έξω από την Λάρδο και έτσι οι τουρίστες της εποχής ,μη
θέλοντας να ταλαιπωρηθούν ,σταματούσαν συνήθως εκεί τις περιηγήσεις τους στα αξιοθέατα του νησιού μας .
Ελάχιστοι τολμούσαν να συνεχίσουν την περιπλάνηση τους στα Νότια του νησιού.
Πάγιο και επίμονο αίτημα των Νότιο-Ροδιτών ήταν η ασφαλτόστρωση και του υπόλοιπου
οδικού άξονα προς Γεννάδι-Λαχανιά-Κατταβιά. Οι Μαυρογιαλλούροι της εποχής όμως,
έδιναν προεκλογικές υποσχέσεις που δυστυχώς δεν ετηρήθησαν ποτέ. Σε μια περίπτωση
μάλιστα γέμισαν τον δρόμο δεξιά και αριστερά με βαρέλια ασφάλτου που ξεχάστηκαν εκεί
για χρόνια ,μαζί με τις δεσμεύσεις τους!!!.
Η δεύτερη μεγάλη παρέμβαση στο οδικό δίκτυο, που αφορούσε όλο το νησί και κατ΄
επέκταση την Νότια Ρόδο ,έγινε στα χρόνια της δικτατορίας (1967-1974).Τότε διανοίχθηκε
ο νέος άξονας Ρόδου-Λίνδου-Κατταβιάς με τελείως διαφορετική χάραξη από τον Ιταλικό. Ο
δρόμος αυτός παράκαμπτε τα χωριά και η ολοκλήρωση του βοήθησε την απομονωμένη
μέχρι τότε Νότια Ρόδο να μπει σιγά-σιγά στον τουριστικό χάρτη!
Η ζημιά, όμως, είχε γίνει στην περιοχή , αφού η μετανάστευση με το άδειασμα των χωριών
από τους κατοίκους τους ήταν τεράστια.
Ορισμένες παρεμβάσεις, που έγιναν μετά, αφορούσαν ασφαλτοστρώσεις του επιμέρους
δικτύου, ώστε να εξασφαλιστεί τουλάχιστον μια πρόσβαση σε κάθε χωριό. Οι
ασφαλτοστρώσεις αυτές έγιναν στο υπάρχον Ιταλικό δίκτυο και συνοδεύτηκαν με κάποιες
επιπλέον διαπλατύνσεις των δρόμων.
Σήμερα πια, υπάρχει ανάγκη γρήγορης παρέμβασης, κατά αρχάς στον κύριο οδικό άξονα μετά την
Λίνδο, ο οποίος είναι ιδιαίτερα στενός (6 μέτρα πλάτος) ,ενώ ο δρόμος μέχρι την Λίνδο
είναι 9 μέτρα. Πρέπει να διαπλατυνθεί και να γίνουν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση με
διαχωριστικό.
Η αδικία αυτή υπάρχει εδώ και 50 χρόνια και δεν βλέπω να γίνεται καμιά συζήτηση για την
βελτίωση της κατάστασης. Ο δρόμος αυτός επιβάλλεται να μπει σε κάποιο
τεχνικό πρόγραμμα .Χιλιάδες οδηγοί συνωστίζονται καθημερινά προσπαθώντας να
επισκεφθούν την περιοχή και πρέπει η ταλαιπωρία τους να σταματήσει .Να προσθέσω ότι
1000 περίπου αυτοκίνητα επισκέπτονται ημερησίως το Πρασονήσι ,η δε πληρότητα των
ξενοδοχείων της περιοχής είναι υψηλότατη με τουρίστες ιδιαίτερα υψηλών εισοδημάτων.
• Άμεση παρέμβαση πρέπει να γίνει στο εσωτερικό Ιταλικό δίκτυο της Νότιας Ρόδου επίσης!
Σε πρώτη φάση πρέπει να γίνει η συντήρηση – επισκευή και ανάδειξη των πανέμορφων
Ιταλικών γεφυριών (μνημείων) της περιοχής.
Επίσης, πρέπει να υπάρχει ένα ετήσιο πρόγραμμα συντήρησης των χωματόδρομων, αυτών
που περνούν μέσα από πανέμορφες διαδρομές και εξασφαλίζουν πρόσβαση στα όμορφα
εσωτερικά χωριά. Έτσι ,θα βοηθηθούν και αυτά στην μεταξύ τους επικοινωνία και επίσης τόσο οι
Ροδίτες όσο και οι τουρίστες θα μπορέσουν πιο εύκολα να τα επισκεφθούν και να
κερδίσουν και αυτοί οι μικροί προορισμοί ένα ελάχιστο κομμάτι της τουριστικής
ανάπτυξης. Το θέμα αυτό αποτελεί και ζήτημα οικονομικής επιβίωσης των κατοίκων.
Οι επεμβάσεις αυτές θα πρέπει να συνοδευθούν και με ένα πρόγραμμα πλακοστρώσεων
των μικρών χωριών , πράγμα που θα αναδείξει περισσότερο τον παραδοσιακό τους
χαρακτήρα. Κοινότητες όπως ο Μεσαναγρός ,η Άρνίθα , η Προφύλια, η Ιστριος ,το Βάτι και
η Λαχανιά έχουν να επιδείξουν σπάνιες ομορφιές , ιστορία και παράδοση και η ανάπτυξη
τους θα βοηθήσει στην αύξηση του πληθυσμού τους ,καθώς και στην ποιοτική αναβάθμιση
του τουριστικού προϊόντος όλου του νησιού.
Τελειώνοντας θέλω να τονίσω ότι για τους δρόμους αυτούς πρέπει να υπάρξει συνεργασία
του Δήμου Ρόδου και της Περιφέρειας Νοτίου Άιγαίου, γιατί κάποιοι είναι δημοτικοί
(Κατταβιά-Μεσαναγρός, Γεννάδι –Λαχανιά κ.α.) και δύο είναι περιφερειακοί (Μεσαναγρός-
Άρνίθα, Προφύλια-Λάερμα).Εκτός από την συνεχή μέριμνα που χρειάζονται οι δρόμοι αυτοί
, θα πρέπει να εξεταστεί και η δυνατότητα κάποιων ασφαλτοστρώσεων, όπου κριθεί
αναγκαίο , χωρίς όμως διαπλατύνσεις και κοπή δέντρων, κρατώντας την παλαιά χάραξη .
Το Ελληνικό κράτος χρωστά αυτές τις παρεμβάσεις από παλιά και δεν πρέπει να υπάρξουν
άλλες καθυστερήσεις, αφού η Νότια Ρόδος προσφέρει ήδη πολλά στην οικονομία ,χωρίς να
έχει εξαντλήσει τις αναπτυξιακές τις δυνατότητες οι οποίες δεν αφορούν μόνο τον
τουρισμό αλλά και ένα δυναμικό Πρωτογενή τομέα.
ΣΑΒΒΑΣ ΚΑΡΑΤΑΠΑΝΗΣ
ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ Δ.Ε. ΝΟΤΙΑΣ ΡΟΔΟΥ