ΑΡΘΡΟ
ΤΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΣ ΣΟΥΡΤΖΗ, μέλους της
ΕΠΟΤ TourismThinkTank
ME ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ Δρος ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΛΟΓΟΘΕΤΗ
«ΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΚΥΚΛΩΜΑ», Έτος Έκδοσης: 2022, Παρουσίαση από την ΕΠΟΤ στο Επιμελητήριο Δωδεκανήσου: 2024
Με χαρά δημοσιεύουμε το παρακάτω άρθρο της Παναγιώτας Σουρτζή εκλεκτής δημοσιογράφου τουρισμού, μέλους της ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ, το οποίο αποτελεί αφιέρωμα στο βιβλίο του ξεχωριστού στην προσέγγιση των θεμάτων τουρισμού επιστήμονααπό το 1961 Δρος ΜΙΛΤΙΑΔΗ ΛΟΓΟΘΕΤΗ. Συστήνουμε το βιβλίο ως απαραίτητο βοήθημα για τους ερευνητές, στελέχη τουρισμού κλπ.
Το πρόσφατο βιβλίο του Μιλτιάδη Λογοθέτη αποτελεί μια συνοπτική παρουσίαση του τουριστικού φαινομένου σε όλες τις εκφάνσεις του τουριστικού κυκλώματος και εδράζεται σε εμπειρίες μιας μακρόχρονης ενασχόλησής του συγγραφέα με τη μελέτη των τουριστικών πραγμάτων από διάφορες θέσεις επιστημονικής και επαγγελματικής ευθύνης ως διοικητικό στέλεχος, ερευνητής, μελετητής, σύμβουλος και δάσκαλος.
Το βιβλίο παρέχει μια ολοκληρωμένη εικόνα του πώς λειτουργεί το τουριστικό κύκλωμα και τις επιπτώσεις του στον τομέα της οικονομίας και της κοινωνίας. Περιλαμβάνει εισαγωγή στον τουρισμό με αναφορά στην ιστορική εξέλιξη του φαινομένου, στους παράγοντες που επηρέασαν την τουριστική ανάπτυξη, στις μορφές και τάσεις του σύγχρονου τουρισμού και στις επιδράσεις του τουρισμού στην οικονομία, την κοινωνία και το περιβάλλον. Αναλύει την τουριστική αγορά σε όλες τις πτυχές, γεωγραφική, οικονομική, μορφολογική, ποιοτική, την τουριστική ζήτηση, με αναφορά στα χαρακτηριστικά της και στους παράγοντες που την επηρέαζουν, θετικές και αρνητικές.
Εξετάζει το τουριστικό ταξίδι στην ιστορική του διαδρομή, τα χαρακτηριστικά των τουριστικών ρευμάτων, τα κριτήρια επιλογής μεταφορικών μέσων, τους τύπους των ταξιδιών και τους φορείς οργάνωσής τους. Διερευνά τον τουριστικό προορισμό από χωρική και ποσοτική πλευρά, τους πόρους που διαμορφώνουν, τις γενικές και ειδικές υποδομές, τον ρόλο του ανθρώπινου παράγοντα, την τουριστική προσφορά, τα χαρακτηριστικά του τουριστικού προϊόντος, τη διαδικασία χάραξης τουριστικής πολιτικής και τις οργανωτικές δομές του τουρισμού. Μελετά το τουριστικό μάρκετινγκ στις επιμέρους λειτουργίες του, τις έρευνες αγοράς, τη διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος, την τιμολογιακή πολιτική, την προώθηση των πωλήσεων, τη διαφήμιση, τις δημόσιες σχέσεις, τα όργανα τουριστικού μάρκετινγκ και περιλαμβάνει ενδεικτικά μελέτες περιπτώσεων τουριστικών ερευνών.
Τα κύρια θέματα του βιβλίου περιλαμβάνουν τη διαχείριση του τουρισμού, τη βιωσιμότητα, την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, και τη συνεργασία μεταξύ των διαφόρων φορέων του τουριστικού κυκλώματος. Το βιβλίο τονίζει τη σημασία της ορθής διαχείρισης των τουριστικών πόρων για την εξασφάλιση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας και της διατήρησης της πολιτιστικής και φυσικής κληρονομιάς.
Ο απλός λόγος που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας, καθιστά το βιβλίο εύληπτο προς τον αναγνώστη που μπορεί να να είναι φοιτητής, μελετητής του τουρισμού, επιχειρηματίας του τουρισμού ή ακόμα και καθένας που θα ήθελε να έχει μία εικόνα για έναν σημαντικό τομέα της σύγχρονης οικονομίας.
Όπως τόνισε ο ίδιος ο συγγραφέας, στην εκδήλωση που διοργάνωσε η ΕΠΟΤ-TourismThinkTank για την παρουσίαση του βιβλίου του, “Το βιβλίο αυτό γράφτηκε ύστερα από 64 περίπου χρόνια από το πρώτο βιβλίο. Ήθελα να κλείσω αυτόν τον κύκλο που άνοιξα το 1961 για τον τουρισμό γιατί δεν έχω ασχοληθεί μόνο με αυτόν αλλά και με αλλα αντικείμενα. Ό,τι έκανα το έκανα με υπευθυνότητα και με συνέπεια. Κι ήθελα επίσης να κλείσω αυτόν τον κύκλο και να συμφωνήσω με τον Έγκελς που έλεγε ότι κανένας δεν πεθαίνει αν δεν ολοκληρώσει το έργο του. Ήθελα να μεταφέρω όλες μου τις εμπειρίες και να το κάνω πιο εύληπτο.”
Το βιβλίο “Το Τουριστικό Κύκλωμα” είναι ένα αξιόλογο εργαλείο για όποιον ενδιαφέρεται να κατανοήσει βαθύτερα τις διαδικασίες και τις προκλήσεις του τουριστικού τομέα. Είναι ένα ουσιαστικό ανάγνωσμα για επαγγελματίες και φοιτητές τουριστικών σπουδών, προσφέροντας πρακτικές γνώσεις και θεωρητικές βάσεις. Ξεχωρίζει για την λεπτομερή ανάλυση του τουριστικού κυκλώματος και την έμφαση στη βιωσιμότητα και τη διαχείριση των τουριστικών πόρων.
Είπαν για το βιβλίο:
Κατά την παρουσίαση του βιβλίου, που συνδιοργάνωσαν το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, η Επιστημονική Ομάδα Τουρισμού EPOT-TourismThinkTank, η Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου & ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, την Τετάρτη 14 Φεβρουαρίου 2024 στην αίθουσα συνεδριάσεων Γ.Β.ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, καταξιωμένοι άνθρωποι του τουρισμού μίλησαν με θερμά λόγια τόσο για το βιβλίο όσο και τον ίδιο τον συγγραφέα.
“Υποκλινόμαστε στην ιστορία με πολύ σεβασμό. Το βιβλίο μας καλύπτει απολύτως. Μας βγάζει πράγματα που δεν τα είχαμε σκεφθεί. Μας καλεί να είμαστε στις επάλξεις.”, Άντα Καραγιάννη, πρόεδρος Επιστημονικής Ομάδας Τουρισμού ΕΠΟΤ-TourismThinkTank.
“Είναι ένα βιβλίο το οποίο πρέπει να διαβάσουν όλοι ανεξαρτήτως ηλικίας, επαγγέλματος σπουδών αφού δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσει ο καθένας όλο το κύκλωμα του τουρισμού. Μια αναδρομή στο παρελθόν την ιστορική αναδρομή του τουριστικού φαινομένου, τους παράγοντες που επηρέασαν την ανάπτυξή του. Εξαιρετικό, ευκολοδιάβαστο, ενδιαφέρον, προβλέψιμο, με ελκυστικό λεξιλόγιο χωρίς επαναλήψεις ώστε να μένουν στη μνήμη του αναγνώστη τα βασικά συμπεράσματα”, Γιώργος Ματσίγγος, Διευθυντής του Συλλόγου Διευθυντών ξενοδοχείων Ρόδου.
“Με πόση απλότητα ακουμπά τους πυλώνες της βιώσιμης ανάπτυξης: Κοινωνία – περιβάλλον -ανθρώπινο δυναμικό – οικονομία. Είναι ένας οδηγός αυτό το βιβλίο.”, Ελένη Μπάση, Γενική Διευθύντρια του Ομίλου Ξενοδοχείων Κουλλιάς
Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
Ο Μιλτιάδης Λογοθέτης γεννήθηκε το 1930. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές στην οικονομική και περιφερειακή ανάπτυξη στο Ινστιτούτο Σπουδών Οικονομικής Ανάπτυξης (ISVE) της Νεάπολης Ιταλίας, στην έρευνα αγοράς στο Ιταλικό Κέντρο Έρευνας Αγοράς (CISM) της Ρώμης και οικονομία και δίκαιο του τουρισμού (πρώτος κύκλος) του Πανεπιστημίου Aix.En.Provance (Μασσαλία). Τον Μάρτιο του 1967 ανακηρύχθηκε με βαθμό “άριστα”, διδάκτορας του Παντείου Πανεπιστημίου με το έργο “Προβλήματα και κατευθύνσεις τουριστικής πολιτικής”, που ήταν και το πρώτο διδακτορικό που χορηγήθηκε από ελληνικό πανεπιστήμιο για τον τουρισμό. Διετέλεσε Διευθυντής του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου, καθηγητής στην ΑΣΤΕΡ, σύμβουλος στην Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου και Διευθυντής του Ινστιτούτου Τουριστικών και Ξενοδοχειακών Ερευνών. Επιπλέον, διετέλεσε πρόεδρος της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών Δωδεκανήσου, ιδρυτικό μέλος του Οικονομικού Επιμελητηρίου και πρώτος πρόεδρος για δυο συνεχείς θητείες του τμήματος Δωδεκανήσου, ιδρυτής και πρώτος πρόεδρος του Συνδέσμου πτυχιούχων Οικονομικών και Κοινωνικών Επιστημών Δωδεκανήσου και της Ελληνικής Εταιρείας Επιστημόνων Τουρισμού και άμισθος Διευθύνων Σύμβουλος του Δωδεκανησιακού Ιδρύματος Υποτροφιών. Επίσης, μέλος της Ελληνικής Εταιρείας Περιφερειακής Ανάπτυξης , της Διεθνούς Ένωσης Εμπειρογνωμώνων – Επιστημόνων Τουρισμού – AIEST, της NationalGeographicSociety, της Ένωσης Ελλήνων Συγγραφέων και Δημοσιογράφων Τουρισμού και άλλων ελληνικών και ξένων επιστημονικών οργανώσεων και εταιρειών. Το πρώτο του βιβλίο “Ο τουρισμός της Ρόδου”(1961) βραβεύθηκε και εκδόθηκε από την Εθνική Τράπεζα, ενώ ανάλογα βραβεία και διακρίσεις έχει λάβει και για το μετέπειτα έργο του από επιστημονικούς φορείς και ιδρύματα, όπως η Ακαδημία Αθηνών.